AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
ConsumentenZakelijkGemeentenZorgkantoorOver onsPers
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
  • Home
  • Zorgsoorten
    • Extramurale farmacie
    • Fysiotherapie
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Alle zorgsoorten
  • Visie en zorgtransformatie
    • Samen kan het beter
    • De kracht van uw regio
    • Goede voorbeelden
    • Financiering van innovatie
    • Visie en zorgtransformatie
  • Declaraties
    • Afwijsredenen bij declareren
    • Merken & UZOVI-codes
    • Vergoedingen consumenten
    • Verrekeningen
    • Over declareren
    • Naleving & Controle
    • Spiegelinformatie
    • Zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland
  • Contact
    • Wijziging doorgeven
    • AGB-code wijzigen
    • IBAN doorgeven of wijzigen
    • Document uploaden
    • Neem contact met ons op
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Gemeenten
  • Zorgkantoor
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Beleid en contract

Bekijk het inkoopbeleid van Huisartsenzorg en Organisatie & Infrastructuur (O&I). U leest er ook wie een overeenkomst kan krijgen. En meer over het proces en de planning van de contractering.
""

Bekijk het inkoopbeleid Huisartsenzorg en O&I 2026-2027

Lees de online versies van het inkoopbeleid: Huisartsenzorg 2026-2027 en Organisatie en Infrastructuur 2026-2027. Of download deze als pdf. 

Informatie

  • Inkoopbeleid huisartsenzorg 2026-2027 (online versie)
  • Inkoopbeleid huisartsenzorg 2024-2025 (online versie)
  • Inkoopbeleid O&I 2026-2027 (online versie)
  • Onze visie op huisartsenzorg
  • Samenwerkingsinitiatieven hulpmiddelenbeleid DISVV
  • Bestelproces spoedkatheter
  • Vergoeding druppelbril

Direct zelf regelen

  • Checklist vragenlijst
  • Overeenkomst aanvragen
  • Een praktijk starten
  • Uw UBO doorgeven
  • Uw gegevens wijzigen
  • Naar VECOZO

Downloads Huisartsenzorg en O&I

  • Tarieven huisartsenzorg 2026 (pdf, 354,8KB)
  • Aanvraagformulier compensatie praktijkstart (docx, 150,8KB)
  • Inkoopbeleid huisartsenzorg 2026-2027 (pdf, 5,9MB)
  • Inkoopbeleid Organisatie & Infrastructuur 2026-2027 (pdf, 921KB)
  • Leidraad 'Meer tijd voor de patiënt' (pdf, 678,6KB)
  • Verrichtingen en verbruiksmaterialen 2026-2027 (pdf, 367,1KB)
  • Overeenkomst Huisartsenzorg 2026-2027 (pdf, 268,2KB)
  • Overeenkomst Organisatie & Infrastructuur 2026-2027 (pdf, 294,5KB)
Naar het archief

Planning en termijnen contracteerproces

  1. 1 april

    Stap 1 van de 4
    1 april

    Publicatie inkoopbeleid Huisartsenzorg 2026-2027

  2. Uiterlijk 31 augustus

    Stap 2 van de 4
    Uiterlijk 31 augustus

    Publicatie tarieven (pdf) en rekentools

  3. Uiterlijk 30 september

    Zorginkoopportaal open

  4. 12 november

    Communicatie met verzekerden over gecontracteerde zorg


Dit zijn de meest gestelde vragen

  • Vragen over uw contract
  • Vragen over FTO
  • Vragen over digitale triage
Waarom missen de maatwerkafspraken in mijn nieuwe contractvoorstel?

Dan zijn deze nog niet bekend voor uw praktijk voor het nieuwe contractjaar. Zodra ze wel bekend zijn, voegen we ze toe aan uw contractvoorstel. Natuurlijk krijgt u hierover een bericht van ons.

Hoe maak ik afspraken over mijn bijzondere prestatie?

Deel uw idee voor de prestatie met uw regio-organisatie. Onze regio-inkoper bepaalt samen met hen of het een meerwaarde heeft voor de huisartsenzorg in de wijk en/of regio. We maken maatwerkafspraken via de regio-organisatie.

Kan ik mijn contract aanpassen?

Ja. Sommige afspraken kunt u tussentijds aanpassen.

Deze afspraken kunt u per kwartaal aanpassen

  • Taakdelegatie
  • Praktijkmanagement
  • POH-GGZ

De startdata zijn dan 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober

En deze afspraken kunt u per 1 januari of per 1 juli aanpassen

  • Samenwerking rondom kwetsbare ouderen
  • Behandelwensgesprekken
  • FTO 2
  • Digitale triage
  • Kwaliteit
  • SMR 

Lees meer over deze afspraken in het Inkoopbeleid huisartsenzorg 2026-2027

Zo vraagt u een aanpassing aan

Via het formulier onderaan deze pagina in. U kiest bij 'Ik heb een vraag over' voor 'Mijn huidige contract'. Wij zetten de vragenlijst nog een keer voor u open.

Zorgt de aanpassing voor een nieuw tarief?

Dan gaat dit in vanaf het eerst volgende kwartaal. Wilt u de aanvraag alstublieft uiterlijk 4 weken vóór de startdatum insturen?

Een maatwerkafspraak ontbreekt op mijn overeenkomst. Gaat hier iets mis?

Als uw regio-organisatie de maatwerkafspraak voor uw praktijk aan ons heeft doorgegeven, ontvangt u van ons bericht zodra het is ingeregeld. Voor meer inhoudelijke vragen kunt u het beste even contact opnemen met de regio-organisatie.

Verre verzekeraars wijzen een prestatiecode of afspraak af. Hoe kan dat?

Omdat uw volgkeuze in VECOZO ontbreekt. Als u daar een volgkeuze maakt zien de verre verzekeraars ook uw contract.

Hoe bepalen jullie de tarieven?

Dit  vindt u in ons inkoopbeleid. Met behulp van deze informatie vult u de rekentools in en ziet u de uitkomst voor uw praktijk.

Kan ik mijn antwoorden in de vragenlijst aanpassen?

Ja. Hiervoor vult u het formulier onderaan deze pagina in. Dan zetten wij de vragenlijst nog een keer voor u open. Telefonisch kunnen wij dit helaas niet voor u doen.

Aanpassingen in de vragenlijst gaan op 4 momenten in het jaar in:

  • 1 januari
  • 1 april
  • 1 juli
  • 1 oktober

Vult u alstublieft ook het formulier in als u in een eerder kwartaal een verkeerd antwoord gaf in de vragenlijst. Achteraf aanpassen van de vragenlijst kan eigenlijk niet. Maar we kijken graag of we voor u een uitzondering kunnen maken.

Sluit ik de prestatie FTO af als individuele huisarts of per FTO groep?

U sluit de prestatie Farmacotherapeutisch overleg af per individuele huisartsenpraktijk.

Moet er een apotheker aansluiten bij een FTO groep met alleen apotheekhoudende huisartsen?

Nee. Bij een FTO van minimaal 4 apotheekhoudend huisartsen hoeft geen apotheker te zijn. 

Hoe kan ik het niveau van mijn FTO groep bepalen?

Met de tool van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik. De uitkomsten zijn alleen voor uzelf bedoeld. Wij krijgen deze niet. 

Waarom is het avondspreekuur uit het inkoopbeleid gehaald?

Met het nieuwe beleid voor Digitale Triage leggen we nog meer nadruk op de digitale service van praktijken. Dat vinden we belangrijker van de extra momenten buiten kantooruren. Ook gaven huisartsen aan dat de meerwaarde voor klein lijkt en het tegelijk wel voor extra belasting zorgt.

Hoe kies ik welke tool voor digitale triage in het beste kan gebruiken?

U kunt advies vragen aan uw regio-organisatie. Zij hebben zich op basis van het inkoopbeleid 2024-2025 voorbereid op de implementatie van digitale triage. Daarnaast kunt u op Digizo.nu digitale triage tools vinden die voldoen aan onze voorwaarden.

Wat doe ik als de digitale triage tool die ik wil gebruiken niet op digizo.nu staat?

Als u een digitale triage tool wil gebruiken die niet op Digizo.nu staat, dan kunt u dit aan ons voorleggen via ons online contactformulier.

SmartConsult van DigiDok is via bovenstaande route goedgekeurd door Zilveren Kruis. Deze tool valt doordoor binnen het inkoopbeleid voor Digitale Triage. SmartConsult is halverwege 2025 ook gestart met de toetsing van Digizo.nu.

 

Welke tools die niet op Digizo.nu staan heeft Zilveren Kruis al goed gekeurd?

Ook SmartConsult van DigiDok past binnen het inkoopbeleid voor digitale triage. SmartConsult zit in het toetsingstraject van Digizo. Als de toetsing negatief wordt afgesloten vervalt de goedkeuring.



Heeft u nog vragen?

Stel ons uw vraag via het online contactformulier. Binnen 5 werkdagen ontvangt u per mail een reactie.

Stel uw vraag


  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
Zilveren Kruis is onderdeel van