Beleid en contract
Downloads Huisartsenzorg en O&I
Planning en termijnen contracteerproces
-
1 april
Stap 1 van de 4
1 aprilPublicatie inkoopbeleid Huisartsenzorg 2026-2027
-
Uiterlijk 31 augustus
Stap 2 van de 4
Uiterlijk 31 augustusPublicatie tarieven (pdf) en rekentools
-
Uiterlijk 30 september
Zorginkoopportaal open
-
12 november
Communicatie met verzekerden over gecontracteerde zorg
Dit zijn de meest gestelde vragen
Waarom missen de maatwerkafspraken in mijn nieuwe contractvoorstel?
Dan zijn deze nog niet bekend voor uw praktijk voor het nieuwe contractjaar. Zodra ze wel bekend zijn, voegen we ze toe aan uw contractvoorstel. Natuurlijk krijgt u hierover een bericht van ons.
Hoe maak ik afspraken over mijn bijzondere prestatie?
Deel uw idee voor de prestatie met uw regio-organisatie. Onze regio-inkoper bepaalt samen met hen of het een meerwaarde heeft voor de huisartsenzorg in de wijk en/of regio. We maken maatwerkafspraken via de regio-organisatie.
Kan ik mijn contract aanpassen?
Ja. Sommige afspraken kunt u tussentijds aanpassen.
Deze afspraken kunt u per kwartaal aanpassen
- Taakdelegatie
- Praktijkmanagement
- POH-GGZ
De startdata zijn dan 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober
En deze afspraken kunt u per 1 januari of per 1 juli aanpassen
- Samenwerking rondom kwetsbare ouderen
- Behandelwensgesprekken
- FTO 2
- Digitale triage
- Kwaliteit
- SMR
Lees meer over deze afspraken in het Inkoopbeleid huisartsenzorg 2026-2027
Zo vraagt u een aanpassing aan
Via het formulier onderaan deze pagina in. U kiest bij 'Ik heb een vraag over' voor 'Mijn huidige contract'. Wij zetten de vragenlijst nog een keer voor u open.
Zorgt de aanpassing voor een nieuw tarief?
Dan gaat dit in vanaf het eerst volgende kwartaal. Wilt u de aanvraag alstublieft uiterlijk 4 weken vóór de startdatum insturen?
Een maatwerkafspraak ontbreekt op mijn overeenkomst. Gaat hier iets mis?
Als uw regio-organisatie de maatwerkafspraak voor uw praktijk aan ons heeft doorgegeven, ontvangt u van ons bericht zodra het is ingeregeld. Voor meer inhoudelijke vragen kunt u het beste even contact opnemen met de regio-organisatie.
Verre verzekeraars wijzen een prestatiecode of afspraak af. Hoe kan dat?
Omdat uw volgkeuze in VECOZO ontbreekt. Als u daar een volgkeuze maakt zien de verre verzekeraars ook uw contract.
Hoe bepalen jullie de tarieven?
Dit vindt u in ons inkoopbeleid. Met behulp van deze informatie vult u de rekentools in en ziet u de uitkomst voor uw praktijk.
Kan ik mijn antwoorden in de vragenlijst aanpassen?
Ja. Hiervoor vult u het formulier onderaan deze pagina in. Dan zetten wij de vragenlijst nog een keer voor u open. Telefonisch kunnen wij dit helaas niet voor u doen.
Aanpassingen in de vragenlijst gaan op 4 momenten in het jaar in:
- 1 januari
- 1 april
- 1 juli
- 1 oktober
Vult u alstublieft ook het formulier in als u in een eerder kwartaal een verkeerd antwoord gaf in de vragenlijst. Achteraf aanpassen van de vragenlijst kan eigenlijk niet. Maar we kijken graag of we voor u een uitzondering kunnen maken.
Sluit ik de prestatie FTO af als individuele huisarts of per FTO groep?
U sluit de prestatie Farmacotherapeutisch overleg af per individuele huisartsenpraktijk.
Moet er een apotheker aansluiten bij een FTO groep met alleen apotheekhoudende huisartsen?
Nee. Bij een FTO van minimaal 4 apotheekhoudend huisartsen hoeft geen apotheker te zijn.
Hoe kan ik het niveau van mijn FTO groep bepalen?
Met de tool van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik. De uitkomsten zijn alleen voor uzelf bedoeld. Wij krijgen deze niet.
Waarom is het avondspreekuur uit het inkoopbeleid gehaald?
Met het nieuwe beleid voor Digitale Triage leggen we nog meer nadruk op de digitale service van praktijken. Dat vinden we belangrijker van de extra momenten buiten kantooruren. Ook gaven huisartsen aan dat de meerwaarde voor klein lijkt en het tegelijk wel voor extra belasting zorgt.
Hoe kies ik welke tool voor digitale triage in het beste kan gebruiken?
U kunt advies vragen aan uw regio-organisatie. Zij hebben zich op basis van het inkoopbeleid 2024-2025 voorbereid op de implementatie van digitale triage. Daarnaast kunt u op Digizo.nu digitale triage tools vinden die voldoen aan onze voorwaarden.
Wat doe ik als de digitale triage tool die ik wil gebruiken niet op digizo.nu staat?
Als u een digitale triage tool wil gebruiken die niet op Digizo.nu staat, dan kunt u dit aan ons voorleggen via ons online contactformulier.
SmartConsult van DigiDok is via bovenstaande route goedgekeurd door Zilveren Kruis. Deze tool valt doordoor binnen het inkoopbeleid voor Digitale Triage. SmartConsult is halverwege 2025 ook gestart met de toetsing van Digizo.nu.
Welke tools die niet op Digizo.nu staan heeft Zilveren Kruis al goed gekeurd?
Ook SmartConsult van DigiDok past binnen het inkoopbeleid voor digitale triage. SmartConsult zit in het toetsingstraject van Digizo. Als de toetsing negatief wordt afgesloten vervalt de goedkeuring.