Cliëntondersteuning

Heeft u advies of hulp nodig om de zorg te krijgen die bij u past? Dan kunt u terecht bij een cliëntondersteuner van het Zorgkantoor. Hij of zij ondersteunt u met al uw vragen rondom het regelen en de uitvoering van langdurige zorg. Er zijn ook andere organisaties waar u terecht kunt. Dat heet onafhankelijke cliëntondersteuning.

De cliëntondersteuner denkt met u mee over de beste zorg voor u

Als u recht heeft op zorg uit de Wlz dan kunt u gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee met u en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk, zoals familie, mantelzorgers en vrijwilligers, bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent ook het zorgaanbod in uw buurt.

U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen

Denk aan:

  • De keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij uw situatie.
  • Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, de verschillende zorgvormen, uw rechten en eventuele wachtlijsten.
  • De invulling van de zorg. U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het opstellen van een persoonlijk plan. Hierin legt u vast hoe u uw leven wilt inrichten en wat daarbij voor u de beste zorg is (verblijf in een zorginstelling, een volledig of modulair pakket thuis of persoonsgebonden budget).
  • Het zorgplan. U kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die u maakt met uw zorgverlener. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de cliëntondersteuner u tijdens de bespreking met de zorgverlener bijstaat.
  • Bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder. Wenst u een andere invulling van uw zorgvraag en/of komt u er samen met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan een cliëntondersteuner u helpen.
  • Ondersteuning bij klachten.
  • Hulp bij het aanvragen van een herindicatie.

Bekijk de video 'Co, uw persoonlijke gids in de zorg' op Vimeo

Download de brochure 'Co, uw persoonlijke gids in de zorg' (pdf)

Cliëntondersteuning is gratis

Cliëntondersteuning is er speciaal voor u. Er zijn voor u geen kosten verbonden aan cliëntondersteuning.

Waar kunt u terecht?

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij uw zorgkantoor of de onafhankelijke cliëntondersteuners:

Zilveren Kruis Zorgkantoor

Ondersteuning in alle zorgkantoorregio’s van Zilveren Kruis Zorgkantoor
Telefoonnummer: 038 456 78 88 (alleen gebruikelijke belkosten)
E-mail of chat ons

Mee

Ondersteuning in alle regio’s van Zilveren Kruis Zorgkantoor
Bezoek de website Mee
Telefoonnummer: 0900 999 88 88 (alleen gebruikelijke belkosten)

Adviespunt Zorgbelang

Ondersteuning in alle regio’s van Zilveren Kruis Zorgkantoor
Bezoek de website Adviespunt Zorgbelang

WlzCliëntondersteuning.nl

Ondersteuning in regio’s Drenthe, Flevoland (exclusief Almere), Utrecht, Zwolle, Apeldoorn, Zutphen e.o.
Bezoek de website WlzCliëntondersteuning.nl
Telefoonnummer: 085 303 29 85
E-mailadres: info@wlzclientondersteuning.nl

CliëntondersteuningPlus

Ondersteuning in regio’s Flevoland (exclusief Almere), Kennemerland, ’t Gooi (inclusief Almere), Utrecht, Zaanstreek-Waterland, Zwolle, Apeldoorn, Zutphen e.o. 
Bezoek de website CliëntondersteuningPlus
Telefoonnummer: 085 071 28 63
E-mailadres: vraag@clientondersteuningplus.nl

Co Weet Raad

Ondersteuning in regio ‘t Gooi (inclusief Almere)
Bezoek de website Co Weet Raad
Telefoonnummer: 085 273 71 51
E-mailadres: info@coweetraad.nl

Stichting Kernkracht

Ondersteuning in regio Rotterdam
Bezoek de website Kernkracht
Telefoonnummer: 018 254 98 13
E-mailadres: info@kernkracht.nl

Heeft u een andere vraag?

Bel ons

038 456 78 88

Persoonlijk contact met een medewerker. Voor al uw vragen.

Maandag tot en met vrijdag open van 8.00 tot 18.00 uur

E-mail of chat ons

Niet geschikt voor financiële- en medische vragen.

Naar het contactformulier

Chat nu niet beschikbaar.