AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailmanaging-contactMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrocketrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
ConsumentenZakelijkGemeentenZorgkantoorOver onsPers
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
  • Home
  • Zorgsoorten
    • Extramurale farmacie
    • Fysiotherapie
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Alle zorgsoorten
  • Visie en zorgtransformatie
    • Samen kan het beter
    • Zorgtransformatie ontwikkelingen
    • Goede voorbeelden
    • Financiering van innovatie
    • Visie en zorgtransformatie
  • Declaraties
    • Afwijsredenen bij declareren
    • Merken & UZOVI-codes
    • Vergoedingen consumenten
    • Verrekeningen
    • Over declareren
    • Naleving & Controle
    • Spiegelinformatie
    • Zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland
  • Contact
    • Wijziging doorgeven
    • Gewijzigde AGB-code doorgeven
    • IBAN doorgeven of wijzigen
    • Document uploaden
    • Neem contact met ons op
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Gemeenten
  • Zorgkantoor
  • Over ons
  • Pers
Zoeken
""

Prestatie Behandelwensgesprekken

Bijlage bij Inkoopbeleid Huisartsenzorg 2026-2027

Versie: 1.1
Datum: 1 oktober 2025

Download als pdf

Inkoopbeleid Huisartsenzorg 2026-2027 - versie 1.1 (pdf)

Lees over de prestatie Behandelwensgesprekken

Over wat we willen bereiken, de voorwaarden. Maar ook hoe we de tarieven bepalen en hoe u een aanvraag indient.

1. Wat willen we bereiken

De bevolking wordt steeds ouder en de druk op de zorg wordt steeds groter

Het doel van behandelwensgesprekken is het voorkomen van onder- of overbehandeling bij het levenseinde en het leveren van zorg zoals de patiënt dat wenst. Regelmatig komt het voor dat ouderen in het ziekenhuis terechtkomen. Terwijl ze dat achteraf liever anders hadden gezien. Door bij patiënten te inventariseren wat hun wensen zijn in de laatste fase van hun leven en dat ook daadwerkelijk vast te leggen, wordt meer gehandeld volgens de wensen van deze patiënten.

U krijgt meer tijd voor het behandelwensgesprek en de voorbereiding daarbij

Daarom is het mogelijk om bij patiënten waarbij u dit nodig acht, bijvoorbeeld vanwege kwetsbaarheid of een verwacht overlijden binnen een jaar, een behandelwensgesprek uit te voeren en te declareren.

2. Wat zijn de voorwaarden?

Voor de prestatie gelden de volgende voorwaarden:

  • Tijdens de gesprekken bespreekt u de wensen van uw patiënt in de laatste levensfase, zoals het wel of niet toedienen van antibiotica, wel of geen ziekenhuisopname en wel of niet reanimeren. Daarnaast bespreekt u zingeving en andere psychische en sociale aspecten met de patiënt. Voor meer informatie over palliatieve zorg en gesprekken rondom het levenseinde verwijzen we naar de NHG.
  • De afspraken draagt u over aan de huisartsenpost. Bent u met uw praktijk aangesloten bij een huisartsenpost? Dan bent u verplicht de inhoud van behandelwensgesprekken over te dragen aan de huisartsenpost. Op die manier is uw collega tijdens de ANW-uren op de hoogte van de wensen van uw patiënt.
  • Als huisarts voert u de regie over het behandelwensgesprek. Ook andere professionals zoals de verpleegkundig specialist (VS) of de physician assistent (PA) kunnen het gesprek voeren.

3. Hoe bepalen wij onze tarieven?

Het tarief is een bedrag per behandelwensgesprek

Het eerste gesprek vergt de meeste voorbereiding en hiervoor geldt dan ook een hoger tarief. Mocht in de loop van de tijd een bijstelling nodig zijn door onvoorziene omstandigheden of een verandering in de gezondheid van uw patiënt, dan kunt u de prestatie voor een vervolggesprek declareren. De tarieven vindt u uiterlijk 1 september voorafgaand aan het nieuwe contractjaar op de website van Zilveren Kruis.

4. Hoe dient u uw aanvraag in?

U vraagt de prestatie aan via het Zorginkoopportaal van VECOZO

U geeft zowel voor het eerste als het vervolg behandelwensgesprek aan of u dit wilt opnemen in het contract. Op 2 momenten per jaar kunt u starten met de prestatie. De startdata zijn: 1 januari en 1 juli. Uw aanvraag kunt u uiterlijk 4 weken voor de startdatum van de vergoeding indienen via ons online contactformulier. U krijgt dan opnieuw toegang tot het Zorginkoopportaal van VECOZO. Na toekenning van uw aanvraag of wijziging krijgt u een nieuwe samenvatting. De nieuwe vergoeding gaat in op de eerste dag van het nieuwe half jaar.

Prestatie Praktijkondersteuning GGZ
Prestatie Farmacotherapeutisch overleg



Sterke, toekomstbestendige huisartsenzorg

We vinden het belangrijk dat iedereen een eigen huisarts heeft. Maar dat is niet meer vanzelfsprekend. Dat vraagt om een sterke toekomstbestendige huisartsenzorg.

Lees onze visie op huisartsenzorg
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
Zilveren Kruis is onderdeel van