AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
ConsumentenZakelijkGemeentenZorgkantoorOver onsPers
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
  • Home
  • Zorgsoorten
    • Extramurale farmacie
    • Fysiotherapie
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Alle zorgsoorten
  • Visie en zorgtransformatie
    • Samen kan het beter
    • De kracht van uw regio
    • Goede voorbeelden
    • Financiering van innovatie
    • Visie en zorgtransformatie
  • Declaraties
    • Afwijsredenen bij declareren
    • Merken & UZOVI-codes
    • Vergoedingen consumenten
    • Verrekeningen
    • Over declareren
    • Naleving & Controle
    • Spiegelinformatie
    • Zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland
  • Contact
    • Wijziging doorgeven
    • AGB-code wijzigen
    • IBAN doorgeven of wijzigen
    • Document uploaden
    • Neem contact met ons op
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Gemeenten
  • Zorgkantoor
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Patiënten vooraf informeren over Samen Beslissen

Samen Beslissen met de patiënt over de behandeling vraagt van beide partijen een goede voorbereiding. Door uw patiënt via het Zorgdomein bericht te informeren hierover kan deze zich goed voorbereiden op het eerste consult.

Beslissen mét uw patiënt, niet over uw patiënt

U beslist samen met de patiënt welke zorg het beste bij hem of haar past. Dit doen jullie op basis van de situatie en wensen van uw patiënt en uw kennis over mogelijke behandelingen, onderzoeken, medicatie of ondersteuning.

Vooraf informeren in Zorgdomein

Door informatie over Samen Beslissen al in het uitnodigingsbericht in Zorgdomein aan uw patiënt te sturen, kan uw patiënt zich goed voorbereiden op het consult. U kunt bijvoorbeeld verwijzen naar:

  • Hallo Patiënt - Begin een goed gesprek
  • Patiënten – 3 goede vragen

De rol van een goede voorbereiding

De patiënt en de arts bespreken samen de beste behandeling. Goede informatie over behandelingen is belangrijk. Zorgverleners moeten ook weten wat de patiënt wil en nodig heeft. Als de patiënt van tevoren nadenkt over wat belangrijk voor hem of haar is, wordt de kans groter dat de juiste informatie tijdens het eerste gesprek wordt besproken. Dit helpt de patiënt om tevreden te zijn met de beslissing en om de behandeling goed te volgen.

Impact van de zorginnovatie

""

Voordeel voor de patiënt

De patiënt:

  • is beter voorbereid en daardoor meer betrokken
  • heeft betere therapietrouw
  • is meer tevreden met de beslissing
""

Invloed op de wachttijden

Niet van toepassing

""

Voordeel voor de zorgverlener

  • goede voorbereiding kan leiden tot hogere kwaliteit en efficiëntere consulten
  • meer werkplezier
""

Invloed op de zorgkosten

Niet van toepassing


Dit kunt u ermee bereiken

Uw patiënten zijn zich er niet altijd bewust van dat er verschillende behandelmogelijkheden zijn en dat ze daarover mee kunnen beslissen. Door bewustwording hiervan kunnen patiënten vooraf nadenken over wat belangrijke informatie voor hen is. Dit maakt de kans groter dat de juiste informatie in het eerste consult wordt besproken en dit kan tijd besparen. Maar vooral maakt het de kans groter dat de patiënt tevreden is met de genomen beslissing en vergroot het de therapietrouw.

Zo declareert u

Dit past binnen de reguliere DBC bekostiging. Het gaat om een aanpassing: het toevoegen van informatie in het uitnodigingsbericht aan de patiënt via Zorgdomein.

Wilt u meer informatie over Samen Beslissen?

Lees meer over Samen Beslissen op de volgende websites:

  • Begin een goed gesprek
  • 3 goede vragen
  • Toolbox Kennisplatform Uitkomstgerichte Zorg

U kunt zelf nagaan welke informatie relevant is voor uw patiënten en deze opnemen in het bericht van Zorgdomein.

Terug naar de overzichtspagina van goede voorbeelden

Andere goede voorbeelden van zorginnovaties

Begrijpelijke patiëntinformatie in animatievideo’s

Goede zorg begint bij het begrijpelijk informeren van patiënten. Dat kan met animatievideo’s in plaats van informatiefolders.
Meer over animatievideo's

Keuzehulpen direct in EPD

Keuzehulpen ondersteunen patiënten bij het maken van een afgewogen behandelkeuze over hun diagnose.
Meer over keuzehulpen in EPD

Behandelmanagement

Hoe cyclische indicatiestelling leidt tot betere behandeluitkomsten en kortere wachttijden.
Meer over Behandelmanagement
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
Zilveren Kruis is onderdeel van