AbroadAchmeaicons/rich/96/additional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvatarBallpointbasic-insurancebijeenkomstBinocularsbonesCalculatorcalender Chat chevron-rightcircle-crossclockcommunitycross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datelogo digiddip pendocumentDownloadeducatiefEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyhandsHear And SpeakHomehospital-crossHospitalinfo-signinstagramlamplaptopLego BricksLight Bulblinkedinlive_streamLocation MarkerLoopMailmanaging-contactMedicinMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpayment-cardPayment infoPersonal infoPiggy Bankicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplay-storeplus-signpluspodcastPregnancyShapeQuestion Answerquestion-markReceiving MoneyRemainingrocketrssscaleSearchShaking HandssheetShield CrossedshoppingcartSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarsuggestionswipetagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptipToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowarning-signwhatsappyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1divider-2experience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
EnglishOver ons
  • Inloggen met DigiD DigiD logo
  • Meer over Mijn Zilveren Kruis
  • Home
  • Verzekeringen

    ZieZo

    • ZieZo verzekeringen
    • ZieZo basisverzekering
    • ZieZo aanvullende verzekering
    • ZieZo tandartsverzekering
    • Bereken premie ZieZo

    Andere verzekeringen

    • Zilveren Kruis
    • Reis-, fiets- en ongevallenverzekering
  • Vergoedingen
    • Buitenland
    • Fysiotherapie
    • GGZ
    • Tanden
    • Vergoedingen
    • Eigen risico
    • Eigen bijdrage
    • Declareren
    • Bekijk alle polisvoorwaarden en reglementen
  • Zorg regelen

    Zelf zorg regelen

    • Zorgcoach Persoonlijke hulp
    • Wachtlijstbemiddeling Sneller de juiste zorg
    • Zorgzoeker Vind een zorgverlener
  • Betalen
    • Alles over betalen
    • Check je betaalopties
    • Mijn betaalgegevens wijzigen
  • Gezonder leven

    Actueel in Magazine

    • Financieel fit
    • Samen tegen huidkanker
    • Social minderen
    • Seizoensklachten
    • Vrouw en gezondheid
    • Werkstress en burn-out
    • Naar het Magazine

    Wat past bij jou?

    • Gezonder leven

    Gezond leven volhouden

    • Doe de TotaalCheck
    • Actify-App
  • Service & Contact
    • Klantenservice
    • Community
    • Wachttijd verkorten
    • Opzeggen
    • Over ons
    • Klacht indienen
  • English
  • Over ons
Zoeken

Buikbreukband
Vergoeding 2026

  • 2025
  • 2026

Heeft u een buikbreukband nodig? Bij ZieZo krijgt u een vergoeding voor een buikbreukband. Een buikbreukband is een hulpmiddel dat ondersteuning biedt bij een buikwandbreuk (hernia) of na een buikoperatie. Het helpt pijn te verminderen, een uitstulping te ondersteunen en de doorbloeding te bevorderen.

Log in met DigiD
Log in en bekijk welke vergoeding en voorwaarden voor u gelden.
DigiD logo Log in met DigiD
Geen DigiD? Vraag aan
Hidden geen product gekozen tab

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Eigen risico U betaalt eigen risico

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die:

  • een stoma hebben en daardoor een litteken (parastomale hernia)

Wat krijgt u vergoed?

  • een buikbreukband voor structureel gebruik

Wat krijgt u niet vergoed?

  • een buikbreukband voor tijdelijk gebruik tijdens het wachten op een operatie. De vergoeding valt dan onder medisch-specialistische zorg.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u de buikbreukband nodig heeft. Vraag deze aan uw behandelend arts, BIG-geregistreerde stomaverpleegkundige, physician assistant of verpleegkundig specialist. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. De leverancier beoordeelt uw aanvraag.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Voor confectie kunt u na 1 jaar contact opnemen met de leverancier. Bij maatwerk is dat 2 jaar. Moet de buikbreukband eerder worden vervangen? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Kiest u niet voor een gecontracteerde leverancier? Deze moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • HKZ-, ISO- en/of SEMH-DISW gecertificeerd zijn
  • voldoen aan de eisen die gesteld worden aan goede distributiepraktijken (GDP)
  • twee of meer BIG- en V&VN-geregistreerde (stoma)verpleegkundigen in dienst hebben die de zorg coördineren.

U kunt bij uw leverancier navragen of hij aan deze voorwaarden voldoet.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

ZieZo Wereld & Tandongevalgeen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die:

  • een stoma hebben en daardoor een litteken (parastomale hernia)

Wat krijgt u vergoed?

  • een buikbreukband voor structureel gebruik

Wat krijgt u niet vergoed?

  • een buikbreukband voor tijdelijk gebruik tijdens het wachten op een operatie. De vergoeding valt dan onder medisch-specialistische zorg.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u de buikbreukband nodig heeft. Vraag deze aan uw behandelend arts, BIG-geregistreerde stomaverpleegkundige, physician assistant of verpleegkundig specialist. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. De leverancier beoordeelt uw aanvraag.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Voor confectie kunt u na 1 jaar contact opnemen met de leverancier. Bij maatwerk is dat 2 jaar. Moet de buikbreukband eerder worden vervangen? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Kiest u niet voor een gecontracteerde leverancier? Deze moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • HKZ-, ISO- en/of SEMH-DISW gecertificeerd zijn
  • voldoen aan de eisen die gesteld worden aan goede distributiepraktijken (GDP)
  • twee of meer BIG- en V&VN-geregistreerde (stoma)verpleegkundigen in dienst hebben die de zorg coördineren.

U kunt bij uw leverancier navragen of hij aan deze voorwaarden voldoet.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

ZieZo Aanvullend 1geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die:

  • een stoma hebben en daardoor een litteken (parastomale hernia)

Wat krijgt u vergoed?

  • een buikbreukband voor structureel gebruik

Wat krijgt u niet vergoed?

  • een buikbreukband voor tijdelijk gebruik tijdens het wachten op een operatie. De vergoeding valt dan onder medisch-specialistische zorg.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u de buikbreukband nodig heeft. Vraag deze aan uw behandelend arts, BIG-geregistreerde stomaverpleegkundige, physician assistant of verpleegkundig specialist. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. De leverancier beoordeelt uw aanvraag.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Voor confectie kunt u na 1 jaar contact opnemen met de leverancier. Bij maatwerk is dat 2 jaar. Moet de buikbreukband eerder worden vervangen? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Kiest u niet voor een gecontracteerde leverancier? Deze moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • HKZ-, ISO- en/of SEMH-DISW gecertificeerd zijn
  • voldoen aan de eisen die gesteld worden aan goede distributiepraktijken (GDP)
  • twee of meer BIG- en V&VN-geregistreerde (stoma)verpleegkundigen in dienst hebben die de zorg coördineren.

U kunt bij uw leverancier navragen of hij aan deze voorwaarden voldoet.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

ZieZo Aanvullend 2geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die:

  • een stoma hebben en daardoor een litteken (parastomale hernia)

Wat krijgt u vergoed?

  • een buikbreukband voor structureel gebruik

Wat krijgt u niet vergoed?

  • een buikbreukband voor tijdelijk gebruik tijdens het wachten op een operatie. De vergoeding valt dan onder medisch-specialistische zorg.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

In de aanvraag staat de reden waarom u de buikbreukband nodig heeft. Vraag deze aan uw behandelend arts, BIG-geregistreerde stomaverpleegkundige, physician assistant of verpleegkundig specialist. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier. De leverancier beoordeelt uw aanvraag.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Voor confectie kunt u na 1 jaar contact opnemen met de leverancier. Bij maatwerk is dat 2 jaar. Moet de buikbreukband eerder worden vervangen? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.

Waar kunt u terecht?

Kiest u niet voor een gecontracteerde leverancier? Deze moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • HKZ-, ISO- en/of SEMH-DISW gecertificeerd zijn
  • voldoen aan de eisen die gesteld worden aan goede distributiepraktijken (GDP)
  • twee of meer BIG- en V&VN-geregistreerde (stoma)verpleegkundigen in dienst hebben die de zorg coördineren.

U kunt bij uw leverancier navragen of hij aan deze voorwaarden voldoet.

Waar kunnen wij u mee helpen?

Direct naar

  • Betalen
  • Declaratie indienen
  • Polisvoorwaarden
  • Alles over onze ZieZo zorgverzekering

Handige Links

  • Download polisvoorwaarden
  • Vergoedingenwijzer ZieZo

Onze verzekeringen

  • Basisverzekering
  • Aanvullende verzekering
  • Tandverzekering
  • ZieZo

Zelf regelen

  • Gezinslid aanmelden
  • Kraampakket aanvragen
  • Geboorte doorgeven
  • Verhuizing doorgeven
  • Ik word 18 jaar
  • Samenwonen of trouwen

Snel naar

  • Inloggen Mijn Zilveren Kruis DigiD logo
  • Declareren
  • Premie berekenen
  • Vergoeding zoeken
  • Zorgverlener zoeken
  • Klantenservice
  • Werken bij Zilveren Kruis

Onze Zilveren Kruis-app

  • QR code naar Zilveren Kruis-app
  • App Store
  • Google Play
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • toegankelijkheid
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van