AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
ConsumentenZakelijkGemeentenZorgkantoorOver onsPers
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
  • Home
  • Zorgsoorten
    • Extramurale farmacie
    • Fysiotherapie
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Alle zorgsoorten
  • Visie en zorgtransformatie
    • Samen kan het beter
    • De kracht van uw regio
    • Goede voorbeelden
    • Financiering van innovatie
    • Visie en zorgtransformatie
  • Declaraties
    • Afwijsredenen bij declareren
    • Merken & UZOVI-codes
    • Vergoedingen consumenten
    • Verrekeningen
    • Over declareren
    • Naleving & Controle
    • Spiegelinformatie
    • Zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland
  • Contact
    • Wijziging doorgeven
    • AGB-code wijzigen
    • IBAN doorgeven of wijzigen
    • Document uploaden
    • Neem contact met ons op
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Gemeenten
  • Zorgkantoor
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Uw nota is afgewezen in VECOZO

Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen hulpmiddelennota's, hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.

  • 0551 - Er is geen machtiging afgegeven
  • 0582 - Prestatiecode (of artikel [AP] GPH-/DBC-declaratiecode) ontbreekt of is onjuist (niet bestaande code)
  • 0586 - Declaratie is te laat ingediend
  • 0587 - Prestatie / declaratie is reeds gedeclareerd en/of vergoed of is al eerder vergoed aan een ander
  • 0611 - Tarief prestatie ontbreekt of is niet in overeenstemming met landelijke of overeenkomstafspraken
  • 0613 - Prestatie is niet (volledig) declarabel volgens de verzekeringsvoorwaarden
  • 0634 - Prestatie voldoet niet in combinatie met eerdere prestatie
  • 2712 - Indicatie positie hulpmiddel ontbreekt of is onjuist
  • 8060 - Er is geen overeenkomst met de aangeduide declarant voor de opgegeven prestatie
  • 8220 - Maximum aantal prestaties is overschreden
  • Mijn retourcode staat er niet bij!

Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u heeft aangevraagd?

Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst. Controleer ook of u declareerde met de juiste datum.

Misschien maakte u een typefout

Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing).

Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?

En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.

Zonder machtiging vergoeden wij het hulpmiddel helaas niet

U vraagt een machtiging aan via ons machtigingsformulier.

Het gaat om de Zilveren Kruis Ziezo, Interpolis Zorgcompact of een FBTO Basis.

Voor deze verzekerden hebben wij een overeenkomst afgesloten met 1 zorgaanbieder

U vindt deze in onze zorgzoeker. Daar krijgt de verzekerde een volledige vergoeding. Bij andere aanbieders is een machtiging nodig. U vraagt deze aan via ons machtigingsformulier.

Neem gerust contact met ons op. Dan zoeken wij uit waarom wij uw declaratie afwijzen.
Neem gerust contact met ons op. Dan zoeken wij uit waarom wij uw declaratie afwijzen.

De combinatie van de kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing) klopt niet met de afgegeven machtiging

Controleer de gebruikte sturing

Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst.

Misschien maakte u een typefout

Declareer dan gerust opnieuw met de juiste sturing.

Soms machtigen wij iets wat niet genoemd staat in uw overeenkomst

Dan vermelden wij de sturing in de toestemmingsbrief. Kijk in de brief voor de juiste sturing en dien de declaratie daarmee opnieuw in.

Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?

En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.

De combinatie van de kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing) is bij ons niet bekend.

Controleer de gebruikte sturing

Gebruik hiervoor de stuurtabel die staat in uw overeenkomst.

Misschien maakte u een typefout

Declareer dan gerust opnieuw met de juiste sturing.

Klopt de sturing met uw overeenkomst?

Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.

U heeft 12 maanden de tijd een nota te declareren

Wijzen we deze af? Dan heeft u 3 maanden de tijd om deze opnieuw te declareren. U leest de afspraken in de declaratieparagraaf. Vooral artikel 3.8 en 5.1 zijn hierin belangrijk.

Declareerde u te laat door overmacht of calamiteit?

Dan kunt u vragen of we uw declaratie opnieuw in behandeling nemen.

Naar verzoek declaratie opnieuw in behandeling nemen

Dat kan gebeuren! Wij vergoeden het hulpmiddel 1 keer aan u.

Een levering voor links én rechts moet u in 1 factuur declareren

U declareert 1 paar op 1 regel of u declareert beide kanten apart op 2 regels. Het belangrijkste is dat u in 1 factuur indient, zo voorkomt u een afwijzing.

U kunt de toegekende regel crediteren via VECOZO

Nadat u de retourinformatie daarvan heeft gekregen, kunt u de declaratie opnieuw indienen in 1 factuur.

Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.

Bijvoorbeeld als reserve of voor 's nachts.

Beide hulpmiddelen moet u in 1 factuur declareren

U declareert 2 stuks in 1 regel of u declareert beide stuks apart op 2 regels. Het belangrijkste is dat u in 1 factuur indient, zo voorkomt u een afwijzing.

U kunt de toegekende regel crediteren via VECOZO

Nadat u de retourinformatie daarvan heeft gekregen, kunt u de declaratie opnieuw indienen 1 factuur.

Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.

De verschillende hulpmiddelen moet u in 1 factuur declareren

U declareert de hulpmiddelen apart op verschillende regels in 1 factuur. Zo voorkomt u een onterechte afwijzing.

U kunt de toegekende regel crediteren via VECOZO

Nadat u de retourinformatie daarvan heeft gekregen, kunt u de declaratie opnieuw indienen in 1 factuur

Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.

Neem gerust contact met ons op. Dan zoeken wij uit waarom wij uw declaratie afwijzen.

U moet exact het bedrag declareren dat staat in de stuurtabel van uw overeenkomst

Het bedrag dat u nu declareert komt niet precies overeen. Zo kunnen wij de eigen bijdrage niet goed berekenen.

Wilt u het bedrag controleren aan de hand van de stuurtabel?

Er zijn 2 oorzaken die het meest voorkomen:

  1. Het door u gedeclareerde bedrag wijkt af van de stuurtabel.
  2. U declareerde het goede bedrag, maar met een verkeerde kostensoort, GPH, aGPH 1 of aGPH 2 code.

Het kan ook om een reparatie of aanpassing gaan.

Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u heeft aangevraagd?

Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst. Controleer ook of u declareerde met de juiste datum.

Misschien maakte u een typefout

Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing).

Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?

En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.

U heeft een machtiging nodig voor het bedrag dat u declareert

Een lager bedrag is machtigingsvrij. Dit controleert u in de stuurtabel van uw overeenkomst.

Naar machtiging aanvragen hulpmiddelen 

Neem gerust contact met ons op. Dan zoeken wij uit waarom wij uw declaratie afwijzen.

De maximale vergoeding uit de aanvullende verzekering is bereikt

Ziet u dit niet in uw eigen administratie? U kunt erop vertrouwen dat wij uw declaratie terecht afwijzen.

Geeft uw klant aan dat er nog wel een vergoeding mogelijk is?

Vraag de patiënt om in te loggen op Mijn Zilveren Kruis, Mijn Interpolis, Mijn FBTO of Mijn De Friesland. Daar kan de klant snel en eenvoudig zien of het hulpmiddel al eerder is gedeclareerd.

Komt u er niet uit?

Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken wij uit waarom wij de declaratie afwijzen.

Misschien maakte u een typefout.

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de declaratie voor u.

Dat kan gebeuren!

U kunt de declaratie opnieuw indienen met de juiste combinatie van kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code.

U kunt de nota niet (volledig) bij ons declareren

Er is geen actieve verzekering aanwezig. Het kan ook om een gedeelte van de periode gaan waarvoor u declareert. U kunt dan een deel van de nota opnieuw indienen.

Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u aanvroeg?

Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst. Kijk goed of het gaat om hoorzorg in de winkel, of om hoorzorg aan huis. Controleer ook of u declareerde met de juiste datum.

Misschien maakte u een typefout

Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing).

Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?

En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.

Binnen de gebruikstermijn van 5 jaar is al een hoortoestel gedeclareerd

Voor de vergoeding van een hoortoestel binnen deze termijn is een machtiging nodig.

Naar machtiging aanvragen hulpmiddelen

Dat kan gebeuren!

Er is eerder gedeclareerd voor dezelfde periode

Wij vergoeden maximaal 1 dagprijs per dag.

Er is sprake van een andere leverancier

U kunt contact opnemen met de klant. Mogelijk kan de klant u uitleg geven.

Het kan ook gaan om een maximaal aantal binnen een bepaalde periode.

Neem gerust contact met ons op. Dan zoeken wij uit waarom wij uw declaratie afwijzen.

Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u aanvroeg?

Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst. Controleer ook of u declareerde met de juiste datum.

Misschien maakte u een typefout

Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing).

Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?

En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.

Helaas, er is geen recht op vergoeding voor een nieuw hulpmiddel

De gebruikstermijn van het eerder geleverde hulpmiddel is nog niet verstreken. 

Hetzelfde hulpmiddel is eerder gedeclareerd

De gebruikstermijn daarvan is nog niet verstreken. Er is op dit moment dus geen recht op vergoeding voor een nieuw hulpmiddel.

Er is sprake van een andere leverancier

U kunt contact opnemen met de klant. Mogelijk kan de klant u uitleg geven.

Er zijn 2 manieren om de declaratie in te dienen

U declareert als volgt

Vektis rubriek 1 paar op 1 regel of  1 paar op 2 regels 
       Regel 1  Regel 2
 0424  03 (links en rechts)    01 (links)  02 (rechts)
 0425  PR (paar)    ST (stuk)  ST (stuk)
 0426  00001 (aantal)    00001 (aantal)  00001 (aantal)
 0427  00002 (aantal)    00001(aantal)  00001 (aantal)

 

U kunt de declaratie op een andere manier indienen

U declareert als volgt: 

Vektis rubriek 1 stuk 
 0424  01 of 02 (links of rechts)
 0425  ST (stuk)
 0426  00001 (aantal)
 0427  00001 (aantal)

Neem gerust contact met ons op. Dan controleren wij de declaratie voor u.

U kunt alleen hulpmiddelen declareren waarvoor u een overeenkomst heeft.

Maakte u een typefout?

Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH, aGPH 1 en aGPH 2 code.

Zonder overeenkomst kunt u niet rechtstreeks bij ons declareren.
Declareer opnieuw met de juiste AGB-code.

Het kan ook gaan om een maximaal aantal binnen een bepaalde periode.

Neem gerust contact met ons op. Dan zoeken wij uit waarom wij uw declaratie afwijzen.

Hetzelfde hulpmiddel is eerder gedeclareerd

De gebruikstermijn daarvan is nog niet verstreken. Er is dus geen recht op vergoeding voor een nieuw hulpmiddel.

Er is sprake van een andere leverancier

U kunt contact opnemen met de klant. Mogelijk kan de klant u uitleg geven.

De gebruikstermijn vind u in ons reglement hulpmiddelen of in uw overeenkomst.

Wilt u controleren of uw declaratie klopt met wat u aanvroeg?

Controleer de aangevraagde machtiging en houd die naast de stuurtabel die staat in uw overeenkomst. Controleer ook of u declareerde met de juiste datum.

Misschien maakte u een typefout

Declareer dan gerust opnieuw met de juiste kostensoort, GPH ,aGPH 1 en aGPH 2 code (de sturing).

Klopt de sturing met uw overeenkomst en de toegekende machtiging?

En declareerde u op de juiste datum? Neem dan gerust contact met ons op. Dan zoeken we uit waarom wij de declaratie afwijzen.

Er is helaas geen recht op vergoeding voor een nieuw hulpmiddel

De gebruikstermijn van het eerder geleverde hulpmiddel is nog niet verstreken.

Naar machtiging aanvragen hulpmiddelen

Hetzelfde hulpmiddel is eerder gedeclareerd

De gebruikstermijn daarvan is nog niet verstreken. Er is op dit moment dus geen recht op vergoeding voor een nieuw hulpmiddel. 

Er is sprake van een andere leverancier

U kunt contact opnemen met de klant. Mogelijk kan de klant u uitleg geven.

De gebruikstermijn vindt u in ons reglement hulpmiddelen of in uw overeenkomst.

Dat kan gebeuren! Pas het aantal aan en declareer opnieuw.

Op Vektis.nl vindt u een lijst met alle retourcodes

Daar staat ook een korte uitleg bij elke code. Op deze pagina leggen we de meest voorkomende retourcodes uit. Helaas kunnen we niet alle codes toelichten.

Ga naar de Retourcodezoeker van Vektis

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen u graag verder.

Te laat ingestuurde nota

Stuurde u een nota te laat in door overmacht of een calamiteit? U kunt dan vragen of wij deze opnieuw voor u in behandeling nemen.
Verzoek opnieuw insturen nota

Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?
Neem contact met ons op
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
Zilveren Kruis is onderdeel van