Nieuwsbrief november 2022

U vindt in deze nieuwsbrief de volgende onderwerpen:
  • Onze nieuwe webpagina ‘preferentiebeleid geneesmiddelen’
  • Voorlichtingsfilmpje voor onze klanten: welke medicijnen krijg ik vergoed?
  • Wilt u folders bestellen voor uw patiënten over ons preferentiebeleid? Dat kan in december!
  • Nieuwe Hulpmiddelen overeenkomst ‘Injectiepennen, -spuiten en -naalden’ per 2023.

De webpagina preferente geneesmiddelen heeft een nieuw jasje

  • Een Excel met het volledige assortiment inclusief vervangende middelen bij tijdelijke niet-leverbaarheid. Het zoekscherm om een alternatief te vinden is gewoon nog beschikbaar
  • Via een nieuw contactformulier geeft u snel en eenvoudig geneesmiddelen door die volgens u tijdelijk niet leverbaar zijn
  • Voor geneesmiddelfabrikanten is er nu een aparte pagina

Ga naar preferente geneesmiddelen Geneesmiddelfabrikanten

Voorlichtingsfilmpje voor onze klanten: welke medicijnen krijg ik vergoed?

In 1,5 minuut krijgen onze klanten uitleg over ons preferentiebeleid. En ook waarom wij afspraken maken met fabrikanten.

Wilt u folders bestellen voor uw patiënten over ons preferentiebeleid? Dat kan in december!

Wij laten folders maken over ons preferentiebeleid voor een betere voorlichting hierover naar onze klanten. Openbaar apothekers lazen vooraf met ons mee op deze communicatie. We zijn daar heel blij mee! Er komt zowel een digitale als papieren variant van de folder beschikbaar. Wilt u kosteloos een set voorlichtingsfolders van ons ontvangen? In de nieuwsbrief van december leest u hoe u deze bestelt.

Bekijk de folder (pdf)

Heeft u nu een IDEA-overeenkomst?

Per 1 januari 2023 vervalt die overeenkomst en heeft u uitsluitend nog te maken met ons preferentiebeleid. U zult daarbij moeten overstappen van uw eigen voorkeursmerken op het preferente assortiment van Zilveren Kruis. Wij zullen onze klanten aangeven dat zij mogelijk van merk moeten wisselen. Wij hebben een overgangsregeling tot 1 april die het mogelijk maakt om deze wisseling als apotheker goed te begeleiden. De ins-en-outs van de regeling vindt u in ons inkoopbeleid (pdf).

Goed om te weten! De overgangsregeling is geen verlenging van uw IDEA-overeenkomst. Wij gaan ervan uit dat u vanaf 1 januari onze klanten zo snel als mogelijk overzet op de medicijnen van onze voorkeursfabrikanten. Zien we ongewenste ontwikkelingen in switch- of prijsgedrag, dan zijn we helaas genoodzaakt om daarop in te grijpen.

Per 2023 nieuwe Hulpmiddelen overeenkomst Injectiepennen, -spuiten en -naalden

Op dit moment valt injectiemateriaal uit cluster 6, 7 en ‘overig’ nog onder uw overeenkomst Farmaceutische Zorg. Die situatie vervalt per 2023. Daarvoor in de plaats komt er één overeenkomst Hulpmiddelen voor alle injectiematerialen. We bieden die ook aan apothekers aan. Daarmee levert u bijvoorbeeld injectiemateriaal voor middelen zoals Saxenda of Vitamine B12 en kunt u eenvoudig elektronisch bij ons declareren.

Om welke situaties gaat het?

  • Een eerste verstrekking van een bepaald type insuline of een switch van merk insuline waarbij andere injectiematerialen dan die in gebruik zijn, noodzakelijk zijn.
  • Toediening van geneesmiddelen die vanuit het GVS worden vergoed, niet zijnde insuline en waarbij het noodzakelijk is om injectiematerialen (cluster 1 tot en met 7 en DI (overig)) te verstrekken.

Uw Hulpmiddelen overeenkomst staat voor u klaar in VECOZO.

U ontving daarover al bericht met een link waarmee u inlogt. Als u kiest voor de Contracteermodule ziet u de openstaande voorstellen. Hier heeft u de mogelijkheid de overeenkomst te lezen en te accepteren.