AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
ConsumentenZakelijkGemeentenZorgkantoorOver onsPers
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
  • Home
  • Zorgsoorten
    • Extramurale farmacie
    • Fysiotherapie
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Alle zorgsoorten
  • Visie en zorgtransformatie
    • Samen kan het beter
    • De kracht van uw regio
    • Goede voorbeelden
    • Financiering van innovatie
    • Visie en zorgtransformatie
  • Declaraties
    • Afwijsredenen bij declareren
    • Merken & UZOVI-codes
    • Vergoedingen consumenten
    • Verrekeningen
    • Over declareren
    • Naleving & Controle
    • Spiegelinformatie
    • Zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland
  • Contact
    • Wijziging doorgeven
    • AGB-code wijzigen
    • IBAN doorgeven of wijzigen
    • Document uploaden
    • Neem contact met ons op
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Gemeenten
  • Zorgkantoor
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Uw nota is afgewezen in VECOZO

Een overzicht van de meest voorkomende retourcodes voor afgewezen nota's van eerstelijns verblijf (ELV), hun betekenis, mogelijke oplossingen en tips om toekomstige afwijzingen te voorkomen.

  • 8979 - Prestatiecode is verboden in combinatie met een eerder gedeclareerde prestatiecode
  • 8983 - Declaratie betreft geen Zvw-zorg
  • 8221 - Maximale behandelperiode is overschreden
  • 0613 - Prestatie is niet (volledig) declarabel volgens de verzekeringsvoorwaarden
  • Mijn retourcode staat er niet bij!

Er is wijkverpleging, PGB of GZSP-zorg gedeclareerd tijdens de ELV-periode

Wij accepteren overlap op de opname- of de ontslagdag. Er is nu een overlap van meer dan 1 dag.

Neem gerust contact met ons op

Dan controleren wij welke declaratie met uw declaratie overlapt.

Er is een Wlz-indicatie aanwezig

Het zorgkantoor betaalt declaraties van Wlz-cliënten. U kunt op de website van Zorgverzekeraars Nederland eenvoudig opzoeken onder welk zorgkantoor uw cliënt valt.

Gaat de Wlz-indicatie halverwege een maand in?

Dien alleen de zorg in tot de datum van de Wlz-indicatie.

Heeft u bewijs dat er geen Wlz-indicatie is op het moment van uw zorg?

Dien de declaratie dan na 1 maand opnieuw in. Het duurt enige tijd voordat nieuwe informatie vanuit het zorgkantoor bij ons bekend is. Als wij na 1 maand nog steeds afwijzen, neem dan gerust contact met ons op.

U declareerde langer dan 3 maanden ELV. Daarvoor is toestemming nodig.

Wilt u de declaratie splitsen?

Stuur ons een aparte declaratie voor:

  1. de afgewezen zorg die valt onder de machtigingsvrije periode van 3 maanden.
  2. de periode uit de toegekende machtiging.

Is de start van de ELV-periode bijvoorbeeld 10 maart? Dan is de zorg machtigingsvrij tot en met 9 juni. U declareert dan apart:

  1. 1 t/m 9 juni.
  2. Vanaf de ingangsdatum machtiging. Bij een doorlopende machtiging is dat 10 juni.

Zonder machtiging betalen wij geen ELV langer dan 3 maanden

U moet een aanvraag doen voordat de grens van 3 maanden is bereikt. Tot uiterlijk 2 weken daarvoor kunt u een machtiging aanvragen. Dat is na 76 dagen opname. Dit staat in uw contract (Algemeen deel II, hoofdstuk 1, artikel 7).

De polis van de verzekerde is tijdens de behandelperiode beëindigd

Voer een nieuwe COV-check uit en controleer de einddatum van de verzekering. U kunt de declaratie opnieuw indienen met de einddatum van de verzekering als nieuwe einddatum van de behandelperiode.

Op Vektis.nl vindt u een lijst met alle retourcodes

Daar staat ook een korte uitleg bij elke code. Op deze pagina leggen we de meest voorkomende retourcodes uit. Helaas kunnen we niet alle codes toelichten.

Ga naar de Retourcodezoeker van Vektis

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen u graag verder.

Te laat ingestuurde nota

Stuurde u een nota te laat in door overmacht of een calamiteit? U kunt dan vragen of wij deze opnieuw voor u in behandeling nemen.
Verzoek opnieuw insturen nota

Wij helpen u graag

Bijvoorbeeld bij vragen over uw overeenkomst, declaratie of machtiging. Neem gerust contact op. Houdt u uw AGB-code bij de hand?
Neem contact met ons op
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
Zilveren Kruis is onderdeel van