Digitaal praktijkhouderschap huisartsen in een coöperatie

De huisarts coöperatie heeft twee doelen: aantrekkelijk praktijkhouderschap en steeds betere zorg. Persoonlijke, huisartsenzorg waarbij de patiënt-arts relatie centraal staat. Patiënten kunnen zelf, via een app of een belsysteem, een moment selecteren waarop de arts hen belt. De arts kan direct de anamnese afnemen, de hulpvraag eventueel beantwoorden of indien gewenst een consult inplannen (in de spreekkamer of via videobellen). Daarnaast kunnen patiënten zelf via de app herhaalmedicatie aanvragen en uitslagen van aanvullend onderzoek inzien met een toelichting van de arts.

Voor wie?

Huisartsen die overwegen om een eigen praktijk te startenen voor bestaande praktijken. Patiënten die contact hebben met hun huisarts; zij bepalen zelf hun de lengte en het type consult (via chat, telefoon, videoconsult of op de praktijk).

Impact

De toegang tot huisartsenzorg staat onder druk. Er zijn steeds minder huisartsen die een praktijk willen overnemen waardoor soms acuut problemen ontstaan. De coöperatie verlaagt de drempels voor (jonge) huisartsen om een praktijk te starten of over te nemen en faciliteert een nieuwe, meer digitale werkwijze. Daardoor kan de deelnemende huisarts efficiënter werken met aandacht voor het persoonlijke contact met patiënten. De werkwijze zorgt voor deelnemende huisartsen voor een goede werk-privé balans, doordat de praktijkhouder dankzij het concept volledige controle over de agenda heeft. Daarmee is deze methode interessant om huisartsen praktijkhouder te laten worden. Hiermee draagt dit initiatief bij aan (behoud van) de toegankelijkheid van de huisartsenzorg.

Doelstelling

Patiënten geven de zorg die geleverd wordt gemiddeld een 9 (landelijk gemiddelde Zorgkaart: 8,4) en huisartsen geven hun werk(-plezier) een 8,8. Huisartsen ervaren vooral een lagere werkdruk dan in een traditionele praktijk.

Een voorbeeld van een coöperatie vindt u op flexdokters.nl