Jans Huisartsen opent praktijk in Rotterdam-Zuid

Op woensdag 10 april heeft Jans Huisartsen een nieuwe praktijk geopend in Rotterdam-Zuid. Deze ruime en moderne praktijk heeft volop plek voor nieuwe patiënten. Dat is nodig om de huisartsenzorg in de regio toegankelijk te houden. Nu én in de toekomst.

Jans Huisartsen neemt geen bestaande huisartspraktijken over. Maar start nieuwe – zogenoemde nulpraktijken – op. Daarmee zorgen zij voor uitbreiding van de huisartsenzorg in de regio. Oprichter Luc Jansen: “Nieuwe huisartspraktijken zijn nodig, want Rotterdam zal de komende jaren met tienduizenden inwoners groeien. Nu al kan niet iedereen een huisarts vinden en zijn sommige praktijken gesloten voor nieuwe inschrijvingen. Met Jans Huisartsen neemt het aantal huisartsenpraktijken in de regio toe en kunnen patiënten zich laagdrempelig inschrijven.”

Jans Huisartsen werd opgericht in 2021; de huisartspraktijk in Rotterdam-Zuid is de derde vestiging. In alle praktijken werkt een vast team van huisartsen en praktijkondersteuners. Luc Jansen: “Zo bieden we continuïteit van zorg aan onze patiënten. En we zorgen ervoor dat huisartsen met plezier hun mooie vak kunnen uitoefenen. Daarnaast zetten wij in op goede bereikbaarheid voor onze patiënten, door dagelijks tussen 08:00 en 16:00 uur bereikbaar te zijn.”

De huisarts in de broekzak

Patiënten en huisartsen van Jans Huisartsen worden ondersteund door de JansApp. Via deze app kunnen patiënten snel en eenvoudig communiceren met de doktersassistent, ondersteund door artsen op afstand. Patiënten zijn erg tevreden over deze app, zo vertelt één van hen: “Met de JansApp heb ik de huisarts altijd in mijn broekzak. Ik kan makkelijk chatten met de praktijk en hoef niet lang op een antwoord te wachten.” De tevredenheid zien we ook terug in de beoordeling van de de JansApp met een 4,8 uit 5 .

Voor de huisartsen biedt deze innovatie een aanzienlijke verlaging van de werkdruk. Luc Jansen: “Dankzij de JansApp is de telefoondruk binnen de praktijken met meer dan 40% afgenomen, dat wordt echt gemerkt. Bovendien kunnen we 70% van de vragen die binnenkomen via de app direct digitaal afhandelen. Dit biedt meer rust op de werkvloer. Op deze manier kunnen we goed en efficiënt zorg verlenen en dus meer zorgvragen beantwoorden binnen onze praktijken.”

Jans Huisartsen draagt bij aan de capaciteit en toegankelijkheid van de huisartsenzorg in de regio. Voor zorgverzekeraar Zilveren Kruis een goede reden om een meerjarige overeenkomst te sluiten. Zorginkoper Corstiaan Valk: “Zilveren Kruis werkt met veel partijen samen om krapte in de huisartsenzorg het hoofd te bieden en ervoor te zorgen dat iedere verzekerde toegang heeft tot een huisarts in de eigen woonomgeving. De nieuwe praktijken van Jans Huisartsen en de app die zij hebben ontwikkeld, bieden patiënten snelle toegang tot goede huisartsenzorg. Daarom is dit één van de initiatieven die wij steunen en ter inspiratie delen binnen ons netwerk.”