AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailmanaging-contactMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrocketrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
ConsumentenZakelijkGemeentenZorgkantoorOver onsPers
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
  • Home
  • Zorgsoorten
    • Extramurale farmacie
    • Fysiotherapie
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Alle zorgsoorten
  • Visie en zorgtransformatie
    • Samen kan het beter
    • De kracht van uw regio
    • Goede voorbeelden
    • Financiering van innovatie
    • Visie en zorgtransformatie
  • Declaraties
    • Afwijsredenen bij declareren
    • Merken & UZOVI-codes
    • Vergoedingen consumenten
    • Verrekeningen
    • Over declareren
    • Naleving & Controle
    • Spiegelinformatie
    • Zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland
  • Contact
    • Wijziging doorgeven
    • Gewijzigde AGB-code doorgeven
    • IBAN doorgeven of wijzigen
    • Document uploaden
    • Neem contact met ons op
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Gemeenten
  • Zorgkantoor
  • Over ons
  • Pers
Zoeken
""

Belangrijkste wijzigingen

Inkoopbeleid GGZ offerte instellingen 2026

Versie: 2.0
Datum: 24 september 2025

Download als pdf

Inkoopbeleid GGZ offerte instellingen 2026 (pdf)

Lees over de belangrijkste wijzigingen

In dit hoofdstuk hebben wij voor u de belangrijkste wijzigingen in het inkoopbeleid 2026 ten opzichte van het inkoopbeleid 2025 op een rij gezet. Lees voor alle wijzigingen ook de overige hoofdstukken. 

U stuurt op effectieve inzet van de behandelcapaciteit

We vinden het van groot belang dat de schaarse behandelcapaciteit zo effectief mogelijk wordt ingezet om de toegankelijkheid van zorg te verbeteren. In het inkoopbeleid van afgelopen jaar hebben wij hier al uw aandacht voor gevraagd en in ons inkoopbeleid 2026 scherpen wij dit aan.

  • Wij verwachten dat u behandelingen in de basis in groepsvorm aanbiedt, tenzij er zorginhoudelijke overwegingen zijn dit anders te doen.
  • Bij groepsbehandeling gaan wij ervan uit dat u in de basis maximaal 2 consultregistrerende behandelaren inzet, ongeacht de groepsgrootte.
  • Wij vinden op- en afschalen van zorg vanzelfsprekend en gaan ervan uit dat u de Handreiking Zorgvraagtypering GGZ volgt. En op logische momenten in het behandelproces het zorgvraagtype van de cliënt evalueert.
  • Wij verwachten een logische samenhang tussen zorgvraagtypering en setting en vergoeden daarom zorgvraagtype 1 en 2 niet langer in de klinische of hoogspecialistische setting.
  • Wij stellen strengere eisen aan het declareren van de hoogspecialistische setting. Wij verwachten dat de zorgaanbieder 1 van de 5 Decision tools van TopGGZ gebruikt. En dit vastlegt in het patiëntdossier. Daarnaast moet in het patiëntdossier de verwijsbrief zijn opgenomen waarin staat onderbouwd dat behandeling in de SGGZ niet afdoende is gebleken.

U zet digitale zorg in om behandelcapaciteit vrij te spelen

Zilveren Kruis ziet een belangrijke rol weggelegd voor digitale en hybride zorg in het vrijspelen van behandelcapaciteit in de GGZ. Vanaf 2026 verwachten wij van zorgaanbieders dat:

  • u waar mogelijk en passend, het behandeltraject digitaal of hybride levert
  • u het label S01 meegeeft op de declaratie bij alle consulten die digitaal plaatsvinden, met als doel inzicht te krijgen in de inzet van digitale zorg
  • u vóór 1 juli 2025 een plan van aanpak voor digitale en hybride zorg aanlevert

Wij differentiëren het tariefpercentage voor minder complexe zorgvragen

Minder complexe zorgvragen vergoeden wij met een lager tarief. Daarmee stimuleren we een doelmatige inzet van de behandelcapaciteit voor minder complexe zorgvragen. De financiële ruimte die hierdoor ontstaat, gebruiken wij om de toegankelijkheid voor complexe zorgvragen te verbeteren.

Wij verwachten dat u tijdige, volledige en correcte informatie aanlevert

Om onze verzekerden toegang te geven tot noodzakelijke zorg, is het voor adequate inkoop en zorgbemiddeling van groot belang dat wachttijdinformatie actueel is. Conform landelijke afspraken verwachten wij van alle zorgaanbieders dat u de wachttijdinformatie tijdig en volledig aanlevert bij het Zorgbeeldportaal van de NZa.

Wij vragen u een overzicht van exclusiecriteria bij ons aan te leveren

Beter inzicht in de zorg die zorgaanbieders leveren, helpt ons de toegankelijkheid van zorg voor onze verzekerden te verbeteren. Door adequate zorginkoop en zorgbemiddeling. Daarom vragen we u om een overzicht van de exclusiecriteria die u hanteert bij uw inhoudelijke brief 2026 aan te leveren.

Over versie 2.0
Wat we willen bereiken



Onze visie op GGZ

De wachtlijsten in de GGZ zijn lang en waar mogelijk zoeken we naar korte termijn oplossingen, maar meer capaciteit is niet altijd de oplossing: het vraagt om een visie op wie welke zorg nodig heeft.

Lees onze visie op GGZ
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
Zilveren Kruis is onderdeel van