AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailmanaging-contactMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
ConsumentenZakelijkGemeentenZorgkantoorOver onsPers
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
  • Home
  • Zorgsoorten
    • Extramurale farmacie
    • Fysiotherapie
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Alle zorgsoorten
  • Visie en zorgtransformatie
    • Samen kan het beter
    • De kracht van uw regio
    • Goede voorbeelden
    • Financiering van innovatie
    • Visie en zorgtransformatie
  • Declaraties
    • Afwijsredenen bij declareren
    • Merken & UZOVI-codes
    • Vergoedingen consumenten
    • Verrekeningen
    • Over declareren
    • Naleving & Controle
    • Spiegelinformatie
    • Zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland
  • Contact
    • Wijziging doorgeven
    • Gewijzigde AGB-code doorgeven
    • IBAN doorgeven of wijzigen
    • Document uploaden
    • Neem contact met ons op
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Gemeenten
  • Zorgkantoor
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Retourinformatie

Retourinformatie zijn de berichten die u als zorgaanbieder ontvangt over de status van uw declaraties. Daarin staat of de declaratie is goedgekeurd of afgekeurd en met welke reden. Meestal haalt uw software de retourinformatie automatisch op.

Als u retourinformatie van een declaratie mist

Controleer dan altijd eerst in VECOZO wat de status is van de declaratie:

  1. Ga naar de dienst ‘Declareren’.
  2. Kies ‘Declaratie zoeken’.
  3. Vul het Conversatie ID bovenaan in het veld Referentie/Declaratienummer, Berichtidentificatie of Referentie ID. Of vul andere declaratiegegevens.
  4. Verander ‘afgelopen week’ naar ‘elke periode’ en klik op zoeken.
    1. Uw declaratie is door VECOZO technisch gecontroleerd en afgewezen. De declaratie heeft ons niet bereikt. Controleer waarom uw declaratie is afgewezen. Pas dit aan en stuur uw declaratie opnieuw naar ons op.
    2. Uw declaratie is nog bij ons in behandeling. We vragen u om geduld. Met name aan het begin van elk kwartaal duurt het langer voordat u retourinformatie krijgt. Wij kunnen dat proces niet versnellen. Als de betaaltermijn van 15 dagen bijna is bereikt, neem dan contact met ons op.
    3. of er staat retourinformatie klaar. Die heeft VECOZO geaccepteerd. U kunt deze in VECOZO downloaden of vanuit uw software ophalen. Als u retourinformatie niet tijdig ophaalt, krijgt deze de status bezorging afgebroken. Ga dan naar: 'Retourbestand opnieuw laten sturen'.

Is de retourinformatie niet leesbaar?

De elektronische retourinformatie is altijd een .txt bestand. Bedoeld om automatisch in te lezen in uw software. Dat is een landelijke afspraak. Uw softwareleverancier kan u helpen met het leesbaar maken. Wij kunnen u hierin helaas niet ondersteunen. Sommige zorgverzekeraars versturen aanvullend een .pdf-bestand. Dat is bij ons niet mogelijk.

Ik zie aanvullende retourinformatie

Dan gaat het om een verrekenoverzicht. Deze overzichten zijn alleen te zien bij debet-declaraties die wij verrekenen. Zo ziet u precies wanneer en hoe wij verrekenen. Lees meer over verrekenen op de pagina 'Zo werkt ons verrekenproces'.

  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
Zilveren Kruis is onderdeel van