AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvataraverageBallpointicons/rich/96/basic-insurancebijeenkomstBinocularsblindbonesbrainCalculatorcalendercare-use Chat chaticon-zoeChecklistchevron-rightcircle-crossIconclockIconcommunity Icon contracterenIconcross-signcrossdata-usageicons/rich/96/dental-insurancedeprecation-datediagramlogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyIconhandshealthy-fithealthy-foodHear And Speakhistory-outlinehistoryHomehospital-crossHospitalichtusidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptopChecklistLego Bricks Lifestyle Light Bulb Like Empty Like Full linkedinlive_streamLocation MarkerlocationlogoLoopmagicMailmanaging-contactMedicinmeditationMegaphoneMental HealthmenuminusMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteNotificationsok-signokother-contactspaint-rollerPassword HidePassword Showpausepayment-cardPayment infopaymentPersonal infoPiggy Bankpillowicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplaceholderplay-outlineplay-storeplayplus-signpluspodcastPregnancyShapePrivate MessagingqrQuestion Answerquestion-markquoteReceiving MoneyRemainingrenewrocketrssscaleSearchsendsettingsShaking HandssheetShield CrossedshoeshoppingcartsignsSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarstethoscopesuccesssuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappwoman-checklistyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1Squareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis logo
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
ConsumentenZakelijkGemeentenZorgkantoorOver onsPers
  • Consumenten
  • Gemeenten
  • Zakelijk
  • Zorgkantoor
  • Home
  • Zorgsoorten
    • Extramurale farmacie
    • Fysiotherapie
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Alle zorgsoorten
  • Visie en zorgtransformatie
    • Samen kan het beter
    • Zorgtransformatie ontwikkelingen
    • Goede voorbeelden
    • Financiering van innovatie
    • Visie en zorgtransformatie
  • Declaraties
    • Afwijsredenen bij declareren
    • Merken & UZOVI-codes
    • Vergoedingen consumenten
    • Verrekeningen
    • Over declareren
    • Naleving & Controle
    • Spiegelinformatie
    • Zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland
  • Contact
    • Wijziging doorgeven
    • Gewijzigde AGB-code doorgeven
    • IBAN doorgeven of wijzigen
    • Document uploaden
    • Neem contact met ons op
  • Consumenten
  • Zakelijk
  • Gemeenten
  • Zorgkantoor
  • Over ons
  • Pers
Zoeken

Optometrist in de eerste lijn

Recente ontwikkelingen in de eenvoudige oogheelkunde hebben geleid tot een verschuiving van laagcomplexe oogheelkundige zorg naar de 1e lijn. Als huisarts verwijst u in dit geval een patiënt voor laagcomplexe oogzorg door naar de optometrist in de eerste lijn, in plaats van naar het ziekenhuis.

Eerstelijns oogconsult zorgt voor kortere wachttijden

Als huisarts heeft u zo de mogelijkheid om een volwaardig oogheelkundig onderzoek aan te vragen, zonder dat patiënten hiervoor haar het ziekenhuis hoeven. Hierdoor kunnen patiënten snel (vaak binnen 2 weken) terecht voor oogheelkundige consulten in de eerste lijn.

Vanuit regionale samenwerking kan er een kwaliteitskader laagcomplexe oogheelkunde worden opgesteld. Hierbij dienen sowieso de huisartsen, oogartsen en optometristen betrokken te zijn. Zo kan de kwaliteit van de oogzorg ook in de eerste lijn worden gegarandeerd en worden er afspraken gemaakt over onderlinge samenwerking en zorgpaden.

Impact van deze zorginnovatie in oogheelkunde

De impact van deze zorginnovatie zit met name op de toegankelijkheid van zorg. Patiënten met eenvoudige oogheelkundige klachten kunnen nu sneller en mogelijk dichter bij huis behandeld worden. De noodzaak om voor oogzorg naar het ziekenhuis te gaan neemt voor deze patiënten af. Dit leidt tot een efficiëntere doorstroom, waardoor patiënten met complexere oogheelkundige klachten sneller in het ziekenhuis terecht kunnen.

""

Voordeel voor patiënten

Hoeven niet naar het ziekenhuis en kunnen sneller lokaal terecht.

""

Invloed op wachttijden

Worden korter, een aanzienlijk deel van de patiënten komt nu niet meer in de tweedelijnszorg terecht.

""

Voordeel voor zorgpersoneel

Minder druk op zorgpersoneel, zorgt voor efficiëntere inzet voor zorg.

""

Invloed op de zorgkosten

Patiënten betalen geen eigen risico omdat ze in de eerste lijn blijven. De zorgkosten dalen, aangezien eerstelijnsverrichtingen goedkoper zijn dan tweedelijnsverrichtingen.


Zo declareert u basis oogheelkunde

De betaling gaat nu via de S3-gelden van de huisarts. De O&I-organisatie, zorggroep of huisartsenpraktijk stemt een vast tarief af waaruit de optometrist wordt betaald.

Meer lezen over Eerstelijns oogonderzoek?

Bekijk de website van Rijnmonddokters

Terug naar de overzichtspagina van goede voorbeelden

Andere goede voorbeelden van zorginnovaties

Reablement

Reablement is een manier van werken waarmee hulpverleners cliënten helpen hun eigen leven te leiden. Zoals ze dat zelf willen.
Meer over reablement

Telemonitoring bij IBD

Met behulp van een thuismonitoring-app, bijvoorbeeld MijnIBDCoach, kunnen patiënten met Inflammatory Bowel Disease (IBD) nu zelf hun gezondheid in de gaten houden.
Meer over telemonitoring bij IBD

Keuzehulpen direct in EPD

Keuzehulpen ondersteunen patiënten bij het maken van een afgewogen behandelkeuze over hun diagnose.
Meer over keuzehulpen in EPD
  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
Zilveren Kruis is onderdeel van