Hoe voestalpine Automotive Components het verzuim halveerde

Verzuim terugdringen? Dat is niet eenvoudig. Toch ging voestalpine Automotive Components met Zilveren Kruis de uitdaging aan. Verrassend snel werd het verzuim gehalveerd. Marlene Rhemrev, Health Officer: ‘Eigenlijk hebben we in korte tijd veel betere resultaten geboekt dan verwacht. Maar dit is pas het begin.’
""
Onze medewerkers zien dat wij ze zien

- Marlene Rhemrev, Health Officer

Nadenken over verzuim

Een loonsanctie op een ingewikkeld dossier: dát was de druppel voor Marlene Rhemrev en haar HR-collega’s. voestalpine Automotive Components wist al een poos dat hun verzuimaanpak anders moest, maar hoe en waar begin je? ‘Het gaat ons om de gezondheid van onze 654 medewerkers en daarmee de gezondheid van het bedrijf zelf,’ zegt Marlene. In Bunschoten-Spakenburg produceert het bedrijf onderdelen voor verschillende automerken. De trots van de regio – en dat moet zo blijven. Maar door reorganisaties en oplopend verzuim was er veel onrust. ‘Dan ga je toch nadenken.’ Het verzuim moest structureel worden verlaagd. Met die wens klopte het bedrijf bij Zilveren Kruis aan. Marlene: ‘Ik werk altijd graag samen met Zilveren Kruis en zij vertelden dat ze een onderzoek konden uitvoeren om te kijken wat al goed gaat en wat we konden verbeteren. Doen? Ja! Een frisse blik van buitenaf levert vaak iets op.’

Verzuim als expertise

Kortom: voestalpine maakte zich klaar voor een zoektocht naar risico’s en kansen. De uitgebreide scan Gezond Ondernemen Groei van Zilveren Kruis toonde aan waar de organisatie stond op het gebied van gezondheid, preventie, verzuim en de WIA. De uitkomsten van het kwalitatief en kwantitatief onderzoek verrasten Marlene … en toch ook weer niet. ‘Voor het onderzoek willen ze echt alles van je weten, ook op het gebied van gezondheid en preventie. Er werden ook interviews met stakeholders gehouden, van directie en leidinggevenden tot medewerkers. Dat is best even spannend, maar het leverde waardevolle inzichten en adviezen op. Zorg bijvoorbeeld dat je de verzuimsignalen op orde hebt. We waren echt verrast.’ Misschien wel het belangrijkste advies: maak één persoon verantwoordelijk voor het verzuim, want het is behoorlijk complex en vraagt constant om aandacht. Dan kunnen leidinggevenden weer doen waar ze echt goed in zijn. ‘Ziekteverzuim is echt mijn stokpaardje. Nu mag ik met mijn volle aandacht werken aan langdurig verzuim, duurzame inzetbaarheid en preventie. Nu ben ik de specialist!’ 

Gezond werken

Door de basis om te gooien en Marlene als expert op verzuim naar voren te schuiven, was er een uitstekende stap gezet. ‘Nu weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht,’ zegt ze. Het is mooi als cijfers en theoretische onderbouwingen omgezet worden in de praktijk en écht het verzuim verlagen. Ook de nieuw opgezette providerboog met zorgvuldig gekozen interventies en organisaties draagt bij aan het resultaat. ‘We zijn met het laaghangend fruit begonnen,’ zegt Marlene. ‘Zilveren Kruis was met hun kennis en kunde de aanleiding voor de veranderingen en nu gaan we nog meer inzetten op preventie.’ Met verschillende disciplines en culturen op de werkvloer blijft dit een mooie uitdaging. ‘Dat vind ik alleen maar interessant. Iedereen is anders, maar vrijwel iedereen wil gezond aan het werk zijn. Het geeft me energie om 1-op-1 met degene tegenover mij bezig te zijn.’ 

Stress om stress

‘Ik wil onze medewerkers weghouden van stress,’ zegt Marlene als haar wordt gevraagd naar de volgende stap. Daar ligt ze wel eens wakker van. ‘Soms lijkt het alsof het leven alleen nog uit crises bestaat: de oorlog, inflatie, de energiecrisis en het woningtekort. Daar hebben we allemaal last van. Maar ik heb geleerd: als je niets aan een probleem kunt doen, moet je er ook niet van wakker liggen.’ Dat besef hoopt ze te delen via een workshop Rust in je Hoofd die ongekend populair is onder medewerkers. Nooit eerder was een inschrijving zo snel vol. Marlene en haar collega’s krijgen in elk geval steeds meer speelruimte van bovenaf. Ze voelt zich gesterkt door de directie. Samen met Zilveren Kruis wordt ondertussen ingezet op vervolgstappen, zoals een vitaliteitsmarkt voor het personeel. Dit is eigenlijk pas het begin. ‘Omdat we zichtbare resultaten boeken, ontstaat meer (financiële) ruimte voor preventie. Daardoor kunnen we meer medewerkers helpen – dat is een gezonde vicieuze cirkel.’ 

Van fysio tot rugbraces voor iedereen

Er waait nu een andere wind door Bunschoten-Spakenburg. De samenwerking tussen voestalpine Automotive Components en Zilveren Kruis heeft geleid tot een verbeterde aanpak van verzuimbeheer binnen het bedrijf. En er is nog meer aandacht voor gezondheid en preventie. Marlene spreekt van een heuse cultuuromslag: ‘Er loopt een fysio rond, we ondersteunen medewerkers met maatschappelijk werk en we delen rugbraces uit. Dat werkt allemaal door. Onze medewerkers zien dat wij ze zien. We gaan meteen aan de slag als een leidinggevende zich zorgen maakt over een ziekmelding. Dan gaan we praten met de medewerker: wat is er aan de hand, hoe kunnen we je ondersteunen en wat kun je zelf doen?’ Dat werkt. Het meest recente medewerkerstevredenheidsonderzoek is velen malen positiever dan het vorige. Dat stemt hoopvol. ‘Nu laten medewerkers, leidinggevenden, HR en de directie écht zien dat we samenwerken. Dit willen we vasthouden.’ 

Daling verzuim

Het verzuim is rap gedaald. Op een gegeven moment zelfs even gehalveerd. ‘Nu zitten we net als heel Nederland in een griepgolfje, maar daar maak ik me geen zorgen om. Onze medewerkers werken dicht op elkaar en dan is de griep niet tegen te houden. Zolang het langdurige verzuim maar naar beneden gaat.’ Dat gaat het, en zelfs sneller dan verwacht. Marlene is trots: ‘Vooraf zei men tegen ons: verwacht geen enorme stappen en snelle resultaten. Verzuim terugdringen kost tijd. Dat is waar, maar toch. Eigenlijk hebben we in korte tijd veel betere resultaten geboekt dan verwacht.’ voestalpine Automotive Components kan dus goede cijfers overleggen, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de mens achter de cijfers. ‘Ze doen zwaar werk. Het gaat erom dat we de medewerker erkennen. Toen ik laatst over de productievloer liep, werd ik aangesproken door iemand. Hij zei: “Ik wil je graag bedanken, omdat er weer goede dingen worden gedaan voor de mensen hier.” Dat raakt me.’

Reactie van consultant Patricia Oostra 

‘Het is belangrijk om goed onderzoek te doen om vervolgens in de juiste volgorde de juiste stappen te nemen. Daar stond voestalpine Automotive Components voor open – en hoe! Daardoor hebben we risico’s en kansen goed in kaart kunnen brengen. Het is ongelooflijk waardevol dat het bedrijf zo open en transparant is. Ook over wat nog niet zo goed gaat. Daardoor kunnen we nog betere analyses maken en dus betere adviezen geven. En dan zie je dat een samenwerking nóg meer oplevert.’

Meer weten over de scan Gezond Ondernemen Groei?

Met een team van specialisten maken we een analyse van de keten van gezondheid, preventie, verzuim en WIA. Daarna gaan we samen aan de slag met oplossingen.

Lees meer over Gezond Ondernemen Groei

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

Ahmed Nasser Allah

‘De succesfactor voor een gezonde organisatie is een open dialoog.’

- Ahmed Nasser Allah, coördinator Avans Arbo

Merel van Dorp, Vitality Manager - Martin ten Bloemendal, Manager Health & Mobility

'Zelfs die gemene griepgolf eerder dit jaar kreeg ons er niet onder'

- Merel van Dorp, Vitality Manager - Martin ten Bloemendal, Manager Health & Mobility

Erik Janmaat

‘Ik geloof niet in een kantine met alleen wortels en selderij: het gaat om gedragsverandering’

- Erik Janmaat, CEE Health & Wellbeing Expert bij CGI