Ontspanning en stressreductie door de bril van Philips

Een stressreductie van 39% zonder het kantoor te verlaten? In een pilot met virtual reality laat Philips zien dat het kan. Marjolein Janssen, programma manager health en wellbeing, geeft een inkijkje: ‘We willen nog meer aandacht voor mental health en ontspanning op de werkplek’. Een uitrol uit het boekje.
""
Laten we onze kantoorruimtes zo inrichten dat de gezonde keuze altijd om de hoek is

- Thomas van der Laan, Senior Manager Health, Wellbeing en Safety - Marjolein Janssen, Programma manager health en wellbeing bij Philips - Sebastiaan Lommelaars, Marketingmanager bij VRelax - Riëlle Nij Bijvank, Senior Adviseur Gezond Ondernemen bij Zilveren Kruis

Het strand lijkt ver als je bij Philips in Amsterdam werkt. Toch ligt het strandgevoel juist daar voor het oprapen. Letterlijk. Maar daarover later meer. ‘Bij ons is er sowieso veel aandacht voor gezondheid en welzijn,’ zegt Marjolein Janssen, programma manager health en wellbeing bij Philips. ‘Veel gaat al goed. We stellen doorgaans de juiste vragen: hoe gaat het met je en heb je hulp nodig?’ Tegelijkertijd is Marjolein heel eerlijk, wat haar siert én direct haar doel benadrukt: ‘Vanwege corona maar ook het rumoerige jaar bij Philips neemt de druk toe en moeten we extra stappen zetten, zonder dat je jezelf voorbijloopt. Vaak hoppen we van afspraak naar afspraak naar afspraak. Er is weinig ruimte om mentaal te ontspannen. Daarom willen we nog meer aandacht voor mental health en ontspanning op de werkplek. Zeker voor onze medewerkers – die allemaal zo betrokken zijn.’ 

Virtualrealitybril

Op elke verdieping ruisen de golven van de zee. Met een virtualrealitybril op het hoofd lijkt het alsof de Philips-medewerker zich op het strand bevindt. In werkelijkheid zit hij of zij op een stoel en laat zich meenemen naar ontspannen situaties. Deze innovatie komt van VRelax, een Gronings bedrijf. Ze bouwden een wetenschappelijk gevalideerde virtual reality-app met meer dan 60 virtuele werelden, speciaal voor mensen met mentale en fysieke problematiek. Olifanten kijken op de savanne, slederijden met honden of duiken met dolfijnen. ‘Er is voor iedereen wel iets te vinden,’ zegt Sebastiaan Lommelaars, marketingmanager. Het idee is even simpel als ingenieus: zet een VR-bril op en je wordt in allerlei ontspannende werelden weggeleid van het hier en nu. In de bril zit een beeldscherm en het beeld draait 360 graden mee met het hoofd van de drager. Sebastiaan: ‘Eigenlijk wordt het brein gefopt door het beeld en het geluid dat meebeweegt. De zintuigen doen de rest. Je denkt echt dat je even ergens anders bent. Ik heb iemand gesproken die na afloop in tranen was en begreep dat er iets moest veranderen op het werk. Dat gebeurt.’ 

Welzijn als werkwijze

‘Dit is een heel mooie innovatie, maar het werkt alleen als het toegankelijk is. Daarom moet zoiets op de juiste plek liggen,’ zegt Riëlle Nij Bijvank. Als Senior Adviseur Gezond Ondernemen bij Zilveren Kruis houdt ze alle ontwikkelingen en innovaties op het gebied van welzijn nauwlettend in de gaten. ‘Ik dacht al wel dat VRelax goed bij Philips zou passen. En dat blijkt. Dankzij de korte lijnen over en weer stond er al snel een mooie pilot overeind. Eentje die ons ook weer inspireert.’ Marjolein twijfelde inderdaad niet aan de innovatie. Samen met collega Thomas van der Laan, Health Wellbeing and Safety Officer Amsterdam, stond ze er direct voor open. ‘Het raakt ook aan de kern van ons eigen doel, namelijk het verbeteren van de levens van mensen. Philips is vandaag de dag volledig gespecialiseerd in gezondheidstechnologie. Wij staan voor health en wellbeing. Dit past bij ons.’ De virtualrealitybrillen liggen bij relaxstoelen, soms in zogeheten chillruimtes, soms gewoon op de werkvloer – dat verschilt per locatie en afdeling. Toegankelijk dus. Het uitgangspunt is altijd: pak de bril en pak je ontspanning. ‘Ik wil dat het geïntegreerd is in onze healthy office. Welzijn moet onderdeel zijn van onze agenda, pand en werkwijze.’

Rielle Nij Bijvank
Het is belangrijk dat medewerkers zelf voelen hoe belangrijk ontspanning is, ook op het werk. Het is heel waardevol en tekenend dat Philips deze innovatie de kans geeft.

- Riëlle Nij Bijvank, Senior Adviseur Gezond Ondernemen bij Zilveren Kruis

39% stressreductie

Bij Philips lopen meerdere wellbeing ambassadeurs rond. Zij werden samen met de managers meteen betrokken bij de lancering van de pilot. Daardoor ging het meer leven. Sebastiaan: ‘Al vanaf de kick-off met alle teamleiders spande iedereen zich in om een succes te maken van de pilot. Een uitrol uit het boekje. En het fijne is: Philips denkt ook na over verbeteringen. Daar wordt iedereen beter van. We zijn heel blij dat Zilveren Kruis ons heeft gekoppeld.’ De pilot is nu afgerond. Wat heeft het opgeleverd? Allereerst een hoop inzichten. ‘De dingen die we op papier hadden verwacht komen in de praktijk ook uit,’ zegt Sebastiaan. ‘Daarom hebben we medewerkers gevraagd om anoniem een vragenlijst in te vullen. Mensen komen binnen met een stressniveau van 7; dat is heel hoog. Ze zetten de bril op en 10 minuten later meten we een stressreductie van 39%. Dat is heel serieus.’ Diezelfde waarde meet VRelax overigens ook in een grote trial onder IC-verpleegkundigen, waarover recent is gepubliceerd. ‘Juist medewerkers die onder druk staan, vinden ontspannen over het algemeen lastig. VRelax helpt de drukte doorbreken en stuurt ze weer de juiste kant op.’ 

Terug naar kantoor

‘Het is heel belangrijk dat we het effect hebben gemeten via deze pilot,’ zegt Marjolein. ‘Nu kunnen we op alle locaties waar we dit invoeren zeggen dat het écht werkt. Mede dankzij budget van Zilveren Kruis.’ Niet dat ze haar collega’s moest overtuigen overigens. Gaaf dat we dit mogen proberen – dat idee leefde direct. ‘Ik ben erg trots op mijn collega’s. Dat ze openstaan om iets nieuws te proberen en dat ze hun eigen ontspanning en gezondheid belangrijk vinden. Dat geldt ook voor onze managers. Ze zeggen niet: we hebben nu even geen tijd voor nieuwe dingen. Nee, juist nu maakt iedereen hier tijd voor.’ De pilot raakt ook een ander punt waar veel organisaties mee bezig zijn. Riëlle: ‘Na de pandemie zijn we nog altijd veel aan het thuiswerken. Het kantoor blijft echter de beste plek om collega’s te ontmoeten en zou een locatie moeten zijn om fijn te werken. Innovaties als VRelax kunnen daarbij helpen. Het brengt de gezondheid, maar ook de medewerker dichterbij.’ 

Gezondheid dichtbij

Toch nog even over dat strand: Marjolein wordt er maar onrustig van. Ze is niet iemand die graag stilzit en naar de golven kijkt. ‘Dan denk ik: wat doe ik hier eigenlijk? Ik wil altijd wat doen. Dat helpt me ontspannen.’ Daarom speelt ze zelf liever een van de ingebouwde, kalmerende games. ‘Ik vond het blijkbaar heel fijn om belletjes te ploppen, haha.’ Ook met de bril af is er nog voldoende te doen voor Marjolein en haar team. Ze heeft haar blik naar voren gericht. ‘We gaan samen de pilot evalueren en de cijfers bespreken. Maar ik juich het gebruik op meerdere plekken toe. Gezondheid moet dichtbij zijn. Laten we onze kantoorruimtes zo inrichten dat de gezonde keuze altijd om de hoek is. Dit is weer een mooie stap in die richting.’ 

Bekijk het webinar Aan het werk met ontspannen

Tip!

In dit webinar bespreken we hoe ontspannen onderdeel wordt van de organisatiecultuur en hoe dit bijdraagt aan het totaalplaatje van je medewerkers.

Naar het webinar

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

""
Artikel
6 minuten leestijd

Financieel Fit als element voor vitaliteit bij Facilicom

Steeds meer Nederlanders kampen met financiële problemen. Daarom ondersteunt Facilicom Group met NSR en Zilveren Kruis hun 21.500 medewerkers bij het aanpakken van financiële zorgen.

""
Artikel
5 minuten lezen

Verzuim halvering voestalpine Automotive Components

Verzuim terugdringen? Dat is niet eenvoudig. Toch ging voestalpine Automotive Components de uitdaging aan.

""
Artikel
6 minuten lezen

Ontspanning en stressreductie bij Philips

Een stressreductie van 39% zonder het kantoor te verlaten? In een pilot met virtual reality laat Philips zien dat het kan.