De Voordeur van Arkin Voor passende zorg binnen en buiten de GGZ-instelling

Maatschappelijke opgave: toegankelijke GGZ
De Voordeur levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de maatschappelijke opgave om de GGZ toegankelijk te houden. Dit is belangrijk voor cliënten die zorg nodig hebben. Maar ook voor de huisartsen, de naasten, de wijk en de voorzieningen daarin.
Arkin: “We werken aan verbetering en innovatie in de GGZ samen met onze partners. We doen dit op regionaal en stedelijk niveau door het (mede)ontwikkelen van een digitale voordeur, mentale gezondheidsnetwerken en andere samenwerkingsverbanden, zoals met Huisartspluspunt en andere GGZ-aanbieders. Op stadsdeelniveau voeren we pilots uit. Zoals in Amsterdam Noord, waar het aantal verwijzingen naar de GGZ sterk daalde. Ook begeleiden we cliënten op de wachtlijst met ervaringsdeskundigen en leefstijlcoaches.”
Brug tussen huisarts, GGZ en het sociaal domein
De werkwijze van Arkin is om bij elke verwijzing te onderzoeken wat de meest passende zorg is. Dit is in 25 tot 30 % van alle verwijzingen iets anders dan een behandeling binnen de GGZ. Goed overleg tussen POH GGZ, huisarts en de client is hierin essentieel. Huisartsen en buurtteams kunnen voor advies en consultatie altijd contact opnemen met de inhoudelijke professionals van Arkin. Daarnaast krijgen mentaal kwetsbare inwoners en hun naasten ondersteuning met een preventief aanbod om zo gezond mogelijk te blijven. De Voordeur vervult hiermee een brugfunctie tussen huisarts, GGZ en het sociaal domein in de wijk.
Zorg die aansluit bij behoefte van cliënten
Cliënten ontvangen zorg die goed aansluit bij hun persoonlijke behoeften, zowel binnen als buiten de GGZ. Dit zorgt ervoor dat zij zich gezien en erkend voelen in hun situatie. Bovendien ervaren zij meer regie over hun leven, wat hen helpt om beter om te gaan met hun uitdagingen. Door de ondersteuning van de Voordeur komen cliënten ook in contact met anderen, wat leidt tot meer sociale contacten en bijdraagt aan een hechtere gemeenschap, meer welzijn en een hogere productiviteit
Impact van de zorginnovatie

Voordeel voor cliënten
- ze krijgen passende zorg in en buiten de GGZ
- voelen zich gezien en erkend
- ervaren meer regie over hun leven
- meer sociale contacten leidt tot een hechtere gemeenschap, meer welzijn en meer productiviteit

Invloed op de wachttijden
- voorkomen van onnodige wachtlijsten
- stabiele wachttijden ondanks groei zorgvraag en inwoneraantal
- goede triage voorkomt 25-30% instroom
- POH-GGZ verwijst alleen door naar GGZ als er geen andere opties zijn

Voordeel voor de zorgverlener
- bijdragen aan maatschappelijke opgave door GGZ-klachten te voorkomen en passende behandeling te bieden
- meer werkplezier en zingeving
- sterke netwerken zorgen voor motivatie en steun
- minder ziekteverzuim en vacatures

Invloed op de zorgkosten
- beheersing van zorgkosten door onnodige instroom te voorkomen
- optimalisatie van logistiek en capaciteit
Zo wordt de Voordeur gefinancierd
Dit is onderdeel van de bedrijfsvoering van zorgorganisaties. Hiervoor is geen aparte afspraak gemaakt.
Wilt u meer weten over de Voordeur?
Ga dan naar www.arkin.nl, bezoek het online preventieplatform of luister naar de Podcast KOPPcast; voor volwassenen die opgegroeid zijn met ouders met een psychiatrische stoornis.