Erasmus krijgt medewerkers met lach in beweging

Geen gezweet in de sportschool, maar wel een héél speciaal vitaliteitsprogramma. Toen de Erasmus Universiteit in Rotterdam het aantal sportabonnementen van de 2800 medewerkers zag afnemen, was het tijd om het roer om te gooien. Jon de Ruijter, directeur Erasmus Sport: ‘Dus toen bedachten we het No Sweat Guaranteed-principe’.
Jon de Ruijter
Als medewerkers niet naar ons komen, dan gaan wij naar hen toe

- Jon de Ruijter, Directeur bij Erasmus Sport

Kickboksen en yoga: een werelddeal

‘Voor een gezonde geest heb je een gezond lijf nodig’, zegt Jon de Ruijter. ‘Maar belangrijker nog: sporten is gewoon leuk! Iedereen voelt dat het een positief effect heeft op je leven.’ Het aantal Erasmusstudenten dat een sportabonnement heeft is altijd blijven groeien, maar medewerkers gingen juist minder gebruikmaken van de sportfaciliteiten. En dat terwijl een abonnement €125,- per jaar kost – ‘een werelddeal’, meent Jon. ‘Daarmee kun je fitnessen, groepslessen volgen, kickboksen, yoga, werkelijk van alles.’ Uit een enquête bleek dat niet iedereen het fijn vond om in de nabijheid van studenten te sporten en douchen. Toen Jon in aanraking kwam met een paar Duitse universiteiten ontdekte hij dé oplossing: ‘Als medewerkers niet naar ons komen, dan gaan wij naar hen toe.’

No Sweat

‘De drempel moest omlaag. We merkten dat veel vitaliteitsprogramma’s te intensief zijn. Dus toen bedachten we met onze fantastische instructeurs en de bewegingsexperts van Zilveren Kruis het No Sweat Guaranteed-principe, Vitaal@Work. Dat bekt lekker en iedereen snapt het.’ Een belangrijke doorbraak, want uit de vitaliteitstest van de universiteit bleek dat de gezondheid van medewerkers daalde. Jon: ‘Toen hebben we tijdens een vergadering van het college van bestuur, het hoogste bestuursorgaan van de universiteit, een No Sweat-sessie gedaan. Elke spiergroep wordt in beweging gezet op een niet intensieve manier. Echt een super start. Alle hoge bazen stonden in pak te rekken en strekken. Direct werd de trial gefinancierd. Iedereen zag namelijk hoe tof, makkelijk en gezond het was.’

Iedereen heeft tijd voor vitaal

De sessies sloegen meteen aan bij de medewerkers. Niemand hoefde meer ‘helemaal’ naar de sportschool af te reizen, zich nog om te kleden en na afloop te douchen. ‘Je staat ineens te bewegen in werkkleding naast je collega’s in de gang of in de vergaderruimte. Elke week weer. Zit er iemand te bellen, dan wordt er tegenwoordig geroepen: “Kom op, iedereen heeft twintig minuutjes tijd voor vitaal.” Nu blijft bijna niemand meer in zijn of haar kamertje zitten.’ Jon benadrukt dat het vooral leuk moet zijn. Geen gij zult-gehalte dus. ‘Voor de zomer bedachten we een get ready for beach-training. Ligt iedereen een kwartiertje op de grond buikspieren te trainen. Dan krijgen ze daarna allemaal een zonnebril of een flesje water van Zilveren Kruis. Mooi toch?’

In beweging met een lach

Dankzij Vitaal@Work is het aantal sportabonnementen onder medewerkers met maar liefst 30% gestegen. ‘Gezondheid en vitaliteit is nu zichtbaar doordat de instructeur naar jou toekomt. Voor we begonnen hoopten we op vijftien groepjes per week: nou dat zijn er bijna vijf keer zoveel geworden...’ Vitaal@Work is inmiddels de standaard op de universiteit. Geen fruitmanden meer, geen stoelmassages: Erasmus heeft een nieuwe standaard gevonden. ‘Wel is er een informele sportdag, zijn er inmiddels ook Sweat Guaranteed-sessies voor de fanatiekelingen en hebben we een voedingslaboratorium op de campus geopend. Ik ben trots op onze ambities én dat we het dus leuk houden. Laatst organiseerden we een trappenloopestafette. Even in estafette achttien verdiepingen de trap op: wie wil? Met een lach krijg je zoveel mensen in beweging.’

Tips hoe Erasmus Sport een vitaliteitprogramma inzet

  • Doen, doen, doen! Dat is een beetje Rotterdams natuurlijk. Geen geouwehoer. Máár het product moet ook goed zijn. Dat is een vereiste.
  • Het allerbelangrijkste is fun. Het programma moet leuk zijn. Dat is belangrijk om mensen mee te krijgen. Te vaak wordt dit vergeten door organisaties. Als je lachende gezichten ziet, weet je dat je goed zit.
  • De sleutel is om medewerkers te overtuigen van het idee. Zodra dat gelukt is, worden zij een ambassadeur van het programma. Dan vertellen ze anderen hoe goed het is. Dat is heel belangrijk.

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

Alexander Stolze

'Medewerkers bevragen elkaar en komen met ideeën. Dat is zo mooi om te zien!'

- Irene van der Wielen-van den Heuvel, HR adviseur bij Evides

Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák

‘We dachten dat we aan 8 trainingen genoeg hadden, maar de aanmeldingen blijven komen’

- Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák, advies- en accountantskantoor Flynth

Cindy Rietbroek

‘De trainingen helpen leidinggevenden eerder te sturen op preventie in plaats van op verzuimdossiers achteraf’

- Cindy Rietbroek, HRM-adviseur Inholland CRB