Van landkaart naar schat: duurzame inzetbaarheid bij Flynth

Wat wordt jouw volgende stap? Deze vraag stelt advies- en accountantsbureau Flynth aan 1500 medewerkers. De route naar duurzame inzetbaarheid is ingezet. Sandra de Groot, corporate casemanager: ‘Ons programma wordt nu gedragen door medewerkers, leidinggevenden en de raad van bestuur. We maken stappen.’
Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák, advies- en accountantskantoor Flynth
We dachten dat we aan 8 trainingen genoeg hadden, maar de aanmeldingen blijven komen

- Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák, advies- en accountantskantoor Flynth

Eerste stap naar duurzame inzetbaarheid

Medewerkers die een Flynth-kantoor binnenstappen struikelen haast over de voetstapstickers op de grond. Deze stickers leiden naar een poster met daarop de tekst: Wat wordt jouw volgende stap bij Flynth? Dat maakt nieuwsgierig. Wat zit hierachter? ‘Zoals veel organisaties worden ook wij geconfronteerd met maatschappelijke ontwikkelingen als krapte op de arbeidsmarkt, digitalisering en verhoging van de AOW leeftijd’, vertelt Sandra de Groot, corporate casemanager bij Flynth Adviseurs & Accountants. ‘Hierdoor verandert ook het werk binnen de accountancy. We inventariseerden waar onze organisatie behoefte aan had. Zilveren Kruis was een goede sparringpartner bij de uitwerking van ons beleid.’ Dat beleid is nu realiteit geworden. Sandra: ‘We bieden verschillende mogelijkheden op het vlak van duurzame inzetbaarheid, bijvoorbeeld coaching of een financial planner.’ Die mogelijkheden maakte Flynth visueel met behulp van een landkaart. Met de Persoonlijke routekaart duurzame inzetbaarheid kunnen medewerkers hun eigen route uitstippelen, die leidt naar meer werkplezier en vitaliteit.

Maatwerk voor medewerkers

‘Dit hele project is gewoon heel gaaf’, zegt Sandra. ‘In 2 jaar tijd hebben we duurzame inzetbaarheid op de kaart gezet.’ Sandra zit met haar collega’s Dieuwertje Slofstra (Adviseur HRM) en Roxane Novák (Senior Adviseur HRM en Loopbaanadviseur) aan een vergadertafel en samen buigen ze over een vel papier dat de tafel half bedekt. Op het vel staat de landkaart, met verschillende landen waar medewerkers naartoe kunnen ‘reizen’: het land van loopbaan en werkplezier, het land van gezondheid en vitaliteit en het land van kennis en vaardigheden. Net welk vraagstuk voor hen van toepassing is. Per land zie je ook de tools die Flynth medewerkers aanbiedt. Jezelf ontwikkelen? Dan is daar Leren@Flynth. Worstel je met fitheid of balans? Doe een zelfanalyse of ga naar het preventief spreekuur. Niet (meer) op je plek bij Flynth? Dan wordt er geholpen om wél op de juiste plek te komen – desnoods buiten de organisatie. ‘Door alles op de landkaart te zetten, laten we zien dat we niet op 1 ding richten’, zegt Sandra. ‘Bij Flynth kijken we heel breed wat we voor onze medewerkers kunnen betekenen. Wat is voor jou actueel? Dit antwoord is voor iedereen verschillend. Vandaar dat er gericht wordt ingezet op het leveren van maatwerk.’

Dialoog aangaan

De landkaart geeft inzicht in de mogelijkheden en die heeft Flynth ook bespreekbaar gemaakt. ‘Medewerkers durven het nu aan te geven als ze ergens mee zitten’, zegt Roxane. Een open gesprek is de sleutel. ‘En daar heb je 2 partijen voor nodig: de medewerker én de leidinggevende.’ Roxane gaat verder: ‘De voortgangsronde is in juni gestart. Het voortgangsgesprek is een mooi moment om te evalueren én om vooruit te kijken: hoe kan ik op termijn duurzaam inzetbaar zijn en blijven? De eerste reacties zijn positief.’ Om het gesprek in goede banen te leiden, hebben leidinggevenden een uitgebreide e-learning gedaan en een interactieve training gevolgd. Er wordt een andere, meer open houding in het voortgangsgesprek van de leidinggevende gevraagd. De focus ligt namelijk op het persoonlijke vlak: wat heeft die specifieke medewerker nu nodig voor de toekomst en wat kan Flynth daar aan bijdragen? ‘We dachten dat we aan 8 trainingen genoeg hadden, maar we doen er eentje extra omdat mensen zich nog steeds aanmelden.’ Is dat prettig? ‘Absoluut’, zegt Roxane enthousiast. ‘We vragen behoorlijk wat van onze leidinggevenden. Leidinggevenden trainen om met de medewerkers de Dialoog aan te gaan. Ja, met hoofdletters: DI staat voor duurzame inzetbaarheid natuurlijk!’

Groots en toch bescheiden

Wat maakt het programma van Flynth tot een succes? De voetstappen op de grond hinten naar een goed communicatieplan. ‘Het is belangrijk om fysiek aanwezig te zijn’, legt Dieuwertje uit. ‘Bewust hebben we meerdere kanalen gebruikt. Medewerkers zagen duurzame inzetbaarheid ineens op het intranet, in de mailbox en op de vestigingen. De praatjesmachine moet zijn werk doen en dan gaat het ook meteen leven binnen een organisatie. Een fysieke uiting zijn bijvoorbeeld de voetstappen op de grond en de landkaart. Door het project zo te lanceren zijn alle vestigingen ermee bezig.’ Daarbij is het wel belangrijk om de balans te bewaken. Groots aanpakken mag, maar de communicatie mag best ingetogen blijven.
Liesbeth Hooghoudt
Voor mij loopt Flynth voorop in de branche om gezondheid en vitaliteit in te bedden en bespreekbaar te maken binnen de organisatie

- Liesbeth Hooghoudt, Gezond Ondernemen consultant Zilveren Kruis

Route bepalen: eigen regie!

‘Gedurende de opstart van het project hebben we geprobeerd om duurzame inzetbaarheid geen HR-ding te laten worden’, zegt Dieuwertje stellig. Sandra en Roxane knikken enthousiast. ‘Daarom heeft de raad van bestuur bewust het voortouw genomen in de interne communicatie, onder andere door het maken van een video en het schrijven van blogs. Dit is iets van én voor ons allemaal. Wij zijn Flynth. Door alle lagen aan te spreken, ontstaat er een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Er is namelijk voor zowel de medewerker als de leidinggevende een belang bij duurzame inzetbaarheid. Het gesprek hierover is zo belangrijk om het te laten slagen.’ De campagne richt zich op de route van de medewerker en op de leidinggevende die het gesprek kan voeren. Als medewerkers en leidinggevenden verantwoordelijkheid nemen, wordt het mogelijk om écht met duurzame inzetbaarheid aan de slag te gaan.

Stappen zetten

Bij Flynth is iedereen verantwoordelijk voor de eigen route. Er is altijd een stap te zetten. Sandra: ‘We faciliteren een hele hoop, maar uiteindelijk bepaalt de medewerker de route. En dat is zo gaaf aan dit project. Alles komt samen.’ Dieuwertje vult aan: ‘In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijk dat leidinggevenden aandacht hebben voor medewerkers. Werk is overal, salaris is overal. Wat moet je dan doen om medewerkers te binden en te boeien? Aandacht en ruimte voor de individuele ontwikkelbehoefte via het goede gesprek en de inzet van specifieke arbeidsvoorwaarden en andere elementen. Dat komt nu bij Flynth mooi naar voren. Bij Flynth gaat het om jou als persoon.’ Roxane knikt instemmend. ‘Ik werd laatst gebeld door een collega. “Ik zit met de routekaart in mijn hand en heb nu besloten om echt de stap te zetten...” Daar doen we het voor!’

Tips van Flynth om duurzame inzetbaarheid centraal te zetten

  • Kijk breed naar duurzame inzetbaarheid. Er is niet 1 oplossing. Het is meer dan alleen vitaliteit of loopbaanbegeleiding. Formuleer wat duurzame inzetbaarheid voor de organisatie betekent. En durf keuzes te maken.
  • Wil veel, maar niet te snel. Heb geduld en wees vasthoudend.
  • Betrek alle partijen en maak iedereen verantwoordelijk. Zowel werkgever als medewerker heeft belang bij het slagen van hun toekomst in het werk. Zorg dus voor draagvlak door bewust aan te spreken op deze wederzijdse verantwoordelijkheid.
  • En tot slot: durf fouten te maken. Stel je altijd kwetsbaar op.

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

Ahmed Nasser Allah

‘De succesfactor voor een gezonde organisatie is een open dialoog.’

- Ahmed Nasser Allah, coördinator Avans Arbo

Cindy Rietbroek

‘De trainingen helpen leidinggevenden eerder te sturen op preventie in plaats van op verzuimdossiers achteraf’

- Cindy Rietbroek, HRM-adviseur Inholland CRB

Henri Hendrickx

'Ineens hebben medewerkers, na 30 jaar lang last van verstoppingen, een normale stoelgang'

- Henri Hendrickx, Sr. Manager Medical Care bij SABIC

Bel ons

U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
8.30 – 17.00.

Afdeling Verkoop 071 364 19 20

Stuur ons een e-mail

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Mail ons direct

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn