
Wachtlijstbeheer
Wachtlijstbeheer in de Wlz betekent dat de zorgaanbieder en het zorgkantoor zorg organiseren voor iemand waarvoor de best passende zorg niet meteen beschikbaar is.
We helpen ook bij het vinden van een geschikte zorgaanbieder als de huidige aanbieder de zorg niet meer verantwoord kan leveren. Dit kan gebeuren als de zorgvraag verandert.
Deze classificatie worden gebruikt
Classificaties bij Urgent Plaatsen
Geen Crisisbed beschikbaar
Acute crisissituatie zonder beschikbare crisisplaats.
Palliatief Terminale Zorg (PTZ)
Voor cliënten met een levensverwachting ≤ 3 maanden die extra zorg nodig hebben (instroom) en voor cliënten die waarvan de terminale status is vervallen die dienen door te stromen (doorstroom).
Wet Zorg en Dwang (Wzd) Art. 28a
Gedwongen opname vanwege juridische redenen. Cliënt verblijft vaak in een Penitentiaire Inrichting (PI) of setting voor Forensische Zorg en moet daar uitstromen. Lever de classificatie alleen aan als er geen plek te vinden is. Is er al wel een plek beschikbaar? Dan gebruikt u de categorie Actief plaatsen, dreigende crisis thuis.
Doorstroom Crisisbed
Voor cliënten die stabilisatie hebben bereikt en terug kunnen naar de oorspronkelijke thuissituatie of een reguliere plaats in de Wlz.
RM/ZM
Bij een cliënt is de noodzaak aanwezig tot opname, maar de cliënt verzet zich hiertegen. Er is een Rechterlijke Machtiging (V&V/GZ) of ZorgMachtiging (GGZ) afgegeven voor een gedwongen opname of hiervoor is aanvraag ingediend. Lever de classificatie alleen aan als er geen plek te vinden is. Is er al wel een plek beschikbaar? Dan gebruikt u de categorie Actief plaatsen, dreigende crisis thuis.
Doorstroom vanuit Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ)
Cliënten die uitbehandeld zijn in de GRZ maar nog niet naar reguliere zorg kunnen doorstromen. Ligt cliënt niet meer op de revalidatie-afdeling, maar is de cliënt al tijdelijk verhuist naar een andere afdeling? Lever dan de wachtstatus Actief plaatsen met de classificatie ‘Voorkeursaanbieder leidend’ aan.
Doorstroom vanuit Eerstelijns Verblijf (ELV)
Cliënten die de noodzaak voor ELV niet meer hebben, maar nog niet kunnen doorstromen naar Wlz-zorg.
Doorstroom Ziekenhuis
Voor cliënten die uitbehandeld zijn in het ziekenhuis, maar nog niet kunnen doorstromen naar Wlz-zorg.
Doorstroom Klinische GGZ
Cliënten die geen medische noodzaak meer hebben voor verblijf in een klinische GGZ-instelling, maar nog niet kunnen doorstromen naar Wlz-zorg.
Classificaties bij Actief Plaatsen
Dreigende Crisis Thuis
Er is een risico op een crisis die kan worden afgewend door extra zorg.
Niet Passende Zorg
De huidige zorgaanbieder kan geen passende zorg meer leveren.
Tijdelijk Andere Aanbieder Bespreekbaar
De cliënt is bereid tijdelijk zorg van een andere aanbieder te accepteren.
Voorkeursaanbieder/cliëntwens leidend
De cliënt heeft een sterke wens om zorg te ontvangen van de voorkeursaanbieder, ondanks de urgentie van de zorgvraag. Of de klant heeft tijdelijk zorg van een andere aanbieder geaccepteerd en heeft een sterke wens om zorg te ontvangen van de voorkeursaanbieder.
Classificaties bij Wacht op Voorkeur en Wacht uit Voorzorg
Specifieke Locatie/ Gespecialiseerde Zorg
Wachten op gespecialiseerde zorg.
Doorstroom naar Geclusterd Wonen (VPT)
Wachten op een geclusterde woonvorm met VPT.
Logeren
Wachten op logeren bij de voorkeursaanbieder.
Specifieke Geografische Redenen
Wachten op zorg in een bepaalde regio.
Specifieke Locatie/ Woonwens
Wachten op een specifieke woonlocatie.
Partneropname
Wachten op opname samen met een partner.
Geen Aanvullende Wens(en)
Alleen een opnamewens.
De uitgebreide uitleg van deze classificaties vindt u op de pagina voorschrift zorgtoewijzing.
Classificatie | Streefnorm |
---|---|
VV Geen crisisbed beschikbaar | 0-24 uur |
GZ Geen crisisbed beschikbaar | 0-48 uur |
GGZ Geen crisisbed beschikbaar |
0-72 uur |
PTZ - Instroom | 0-5 dagen |
PTZ - Doorstroom | 0-4 weken |
Wet zorg en dwang (Wzd) Art. 28a | 0-5 dagen |
VV Doorstroom crisisbed * | 0-4 weken |
GZ Doorstroom crisisbed * | 0-12 weken |
GGZ Doorstroom crisisbed * | 0-2 weken |
Ingediende aanvraag Rechterlijke Macht (RM) | 0-6 weken |
Afgegeven Rechterlijke Macht (RM) | 0-4 weken |
Doorstroom Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ) | 0-4 weken |
Doorstroom Eerstelijnsverblijf (ELV) | 0-4 weken |
Doorstroom Ziekenhuis (ZH) | 0-4 weken |
Doorstroom Klinische GGZ | 0-4 weken |
* Toevoeging bij classificatie 'Doorstroom crisisbed'
- VV: 0-4 weken (2 weken met max 2 weken verlenging)
- GZ: 0-12 weken (6 weken met max 6 weken verlenging) De crisisregisseur bewaakt de duur van het verblijf van een cliënt op een crisisplaats en beoordeelt of eventuele verlenging met 6 weken noodzakelijk is.
- GGZ: 0-2 weken
Classificatie | Streefnorm |
---|---|
VV Dreigende crisis thuis | 0-6 weken |
GZ Dreigende crisis thuis | 0-13 weken |
GGZ Dreigende crisis thuis |
0-6 weken |
VV Niet passende zorg(aanbieder) | 0-6 weken |
GZ Niet passende zorg(aanbieder) | 0-13 weken |
GGZ Niet passende zorg(aanbieder) | 0-13 weken |
Tijdelijke aanbieder bespreekbaar | 0-6 maanden |
Voorkeuraanbieder leidend | 0-6 maanden |
Classificatie | Streefnorm |
---|---|
Specifiek locatie/gespecialiseerde zorg | 0-12 maanden |
Doorstroom geclusterd wonen VPT | 0-12 maanden |
Logeren |
0-12 maanden |
Specifiek geografische redenen | 0-12 maanden |
Specifieke locatie/woonwens | 0-12 maanden |
Partneropname | 0-12 maanden |
Geen aanvullende wens(en) | 0-12 maanden |
Classificatie | Streefnorm |
---|---|
Specifiek locatie/gespecialiseerde zorg | Niet van toepassing |
Doorstroom geclusterd wonen VPT | Niet van toepassing |
Logeren | Niet van toepassing |
Specifiek geografische redenen | Niet van toepassing |
Specifieke locatie/woonwens | Niet van toepassing |
Logeren | Niet van toepassing |
Geen aanvullende wens(en) | Niet van toepassing |
Wat kunt u van ons verwachten?
We nemen contact met u en/of de cliënt op als de cliënt op een wachtlijst staat. We doen dit voordat de streefnorm voorbij is. We willen graag weten hoe het met de cliënt gaat. Zo houden we de cliënt goed in beeld. Dit is ook belangrijk voor de NZa.
We zorgen ervoor dat de wachtlijstcijfers kloppen en dat er een goed overzicht is van de wachtlijsten en eventuele problemen. U ontvangt van ons wekelijks en maandelijks een lijst. Hierop staan alle cliënten die aan u zijn toegewezen en de status die u heeft doorgegeven.
Rol dossierhouder en coördinator zorg thuis
De cliënt kan aan het CIZ of het zorgkantoor de zorgaanbieder van voorkeur doorgeven. In het geval van verblijf, VPT en DTV noemen we dit een dossierhouder. In het geval van MPT noemen we dit een coördinator zorg thuis.
De dossierhouder en/of de coördinator zorg thuis heeft een rol bij het wachtlijstbeheer en in het leveren van de zorg. U kunt deze rol alleen terugleggen bij het zorgkantoor als u daar een goede reden voor heeft, of als u geen contract heeft voor de indicatie van de cliënt. Van de dossierhouder en/of coördinator zorg thuis worden onderstaande taken verwacht:
- Ervoor zorgen dat de klant de juiste zorg krijgt.
- Contact onderhouden met de klant.
- Veranderingen in de zorg aanvragen bij het zorgkantoor middels een aanvraag aangepaste zorgtoewijzing (AAT). Wanneer er een dossierhouder betrokken is, vraagt deze de veranderingen in de zorg aan. De dossierhouder of coördinator zorg thuis vraagt de veranderingen in de zorg aan, afhankelijk van wie betrokken is. Let op: Bij het wijzigen van een wachtstatus past de dossierhouder de mutatiedatum (mut) aan naar de dag van de wijziging. Anders valt de cliënt direct buiten de streefnorm.
- Ze het aanspreekpunt zijn voor andere zorgverleners die ook zorg aan de klant geven.
- Ze de wachtlijststatus doorgeven bij Verblijf, VPT en DTV. De dossierhouder levert de juiste wachtstatus/classificatie aan op het juiste moment en met de juiste datum. Anders nemen wij waarschijnlijk te vroeg contact met de dossierhouder op.
Uitgebreide uitleg over de rollen per wachtstatus vindt u in het voorschrift zorgtoewijzing H2.5.6 t/m H2.5.9.
Rol zorgkantoor, zorgaanbieder en cliënt per leveringsvorm
Per leveringsvorm hebben het zorgkantoor en de zorgaanbieder verschillende taken. Van de cliënt wordt een verschillende houding verwacht. Hieronder leest u per leveringsvorm wat er van iedereen verwacht wordt.
Urgent plaatsen
- Zorgkantoor
Biedt (on)gevraagde ondersteuning en bewaakt dat binnen streefnorm een passende oplossing geregeld wordt voor cliënt.
- Zorgaanbieder
U geeft na het krijgen van de zorgtoewijzing binnen 5 werkdagen (of bij een nieuwe cliënt binnen 10 werkdagen) de juiste wachtlijststatus en classificatie aan. U zoekt naar een goede oplossing en vraagt hulp als dat nodig is.
- Cliënt
De cliënt wil snel een oplossing en kan tijdelijk hulp van andere aanbieders accepteren.
Actief plaatsen
- Zorgkantoor
Biedt (on)gevraagde ondersteuning en bewaakt dat binnen streefnorm een passende oplossing geregeld wordt voor cliënt.
- Zorgaanbieder
U geeft na het krijgen van de zorgtoewijzing binnen 5 werkdagen (of bij een nieuwe cliënt binnen 10 werkdagen) de juiste wachtlijststatus en classificatie aan. U zoekt naar een goede oplossing en vraagt hulp als dat nodig is.
- Cliënt
De cliënt mag verwachten dat we rekening houden met zijn voorkeuren, maar kan tijdelijk een ander aanbod accepteren.
Wachten op voorkeur
- Zorgkantoor
Biedt (on)gevraagde ondersteuning en neemt contact op met u of de cliënt om te kijken of de thuissituatie nog verantwoord is.
- Zorgaanbieder
U geeft na het krijgen van de zorgtoewijzing binnen 5 werkdagen (of bij een nieuwe cliënt binnen 10 werkdagen) de juiste wachtlijststatus en classificatie aan. U houdt contact met uw cliënten, hierin bespreekt u of de thuissituatie nog verantwoord is en of wachtstatus nog klopt.
- Cliënt
De cliënt mag verwachten dat we rekening houden met zijn voorkeuren. De cliënt kan een aanbod weigeren als het niet bij zijn wensen past.
Wachten uit voorzorg
- Zorgkantoor
We zijn minder actief, maar letten goed op veranderingen die u of de cliënt meldt. We nemen contact op met klanten zonder zorg om te kijken of de thuissituatie nog goed is. Klanten met zorg krijgen jaarlijks een brief van ons. We vragen hen te reageren als de situatie niet meer naar wens is.
- Zorgaanbieder
U geeft na het krijgen van de zorgtoewijzing binnen 5 werkdagen (of bij een nieuwe cliënt binnen 10 werkdagen) de juiste wachtlijststatus en classificatie aan. U houdt contact met uw cliënten, hierin bespreekt u of de thuissituatie nog verantwoord is en of wachtstatus nog klopt. U spreekt met de cliënt hoe vaak u contact heeft.
- Cliënt
De cliënt kan zijn wensen aangeven en verwachten dat we deze respecteren.