AbroadAchmeaAddress homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvatarBallpointbijeenkomstBinocularsbonesCalculatorcalender Chat chevron-rightcircle-crossclockcommunitycross-signcrossdata-usagedeprecation-datelogo digiddip pendocumentDownloadeducatiefeherkenningEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishformulierFysiotheraphyhandsHear And SpeakHomeHospitalinfo-signinstagramlamplaptopLego BricksLight Bulblinkedinlive_streamLocation MarkerLoopMailMedicinMegaphoneMental HealthmenuMobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote CrossedNote MoneyNoteok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpayment-cardPayment infoPersonal infoPiggy Bankicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplay-storeplus-signpodcastPregnancyQuestion Answerquestion-markReceiving MoneyRemainingrssscaleSearchShaking HandssheetShield CrossedSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarsuccesssuggestionswipeTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptipToolsToothTransporttrashtwitteruploadUserwarning-signwhatsappyoutubeyoutube
action-block-cornerdivider-1divider-2experience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
Zilveren Kruis Zorgkantoor
  • Klanten
Zilveren Kruis
  • Klanten
  • Home
  • Zorginkoop
  • Uw zorgverlening
  • Uw declaraties
  • Nieuws
  • Downloads
  • Contact
  • Zilveren Kruis
Zoeken

Wachtlijstbeheer

Wachtlijstbeheer in de Wlz betekent dat de zorgaanbieder en het zorgkantoor zorg organiseren voor iemand waarvoor de best passende zorg niet meteen beschikbaar is.

We helpen ook bij het vinden van een geschikte zorgaanbieder als de huidige aanbieder de zorg niet meer verantwoord kan leveren. Dit kan gebeuren als de zorgvraag verandert.

  • Wachtstatussen
  • Classificaties
  • Streefnormen
  • Rollen uitgelegd

Wachtstatussen

In de Wlz zijn er vier soorten wachtstatussen: Urgent Plaatsen (UP), Actief Plaatsen (AP), Wacht op Voorkeur (WOV) en Wacht uit Voorzorg (WUV). Elke wachtstatus geeft een verschillende mate van urgentie aan, de urgentie wordt bepaald door de prioriteit van de zorgvraag: 

  1. Urgent plaatsen (UP)
    De cliënt moet binnen een paar weken worden opgenomen. Dit is dringend nodig. 

  2. Actief plaatsen (AP)
    De cliënt moet binnen een paar maanden worden opgenomen. Dit is belangrijk. 

  3. Wacht op voorkeur (WOV)
    De cliënt wil graag worden opgenomen, maar alleen als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Er is er geen nood voor opname.  

  4. Wacht uit voorzorg (WUV)
    De cliënt redt zich goed thuis, maar wil toch in beeld blijven bij een voorkeursaanbieder. Er is geen directe opnamewens. 

U vindt de uitgebreide uitleg van deze wachtstatussen in het voorschrift zorgtoewijzing. 

Classificaties

Naast een wachtlijststatus levert u een classificatie aan. Met een classificatie geeft u aan waarom of waarop de cliënt wacht. Er kan slechts één classificatie per wachtlijststatus worden gekozen. Elke combinatie van een wachtstatus en classificatie geeft een verschillende streefnorm, dit is de tijd die een cliënt mag wachten op opname. 

Deze classificatie worden gebruikt

Classificaties bij Urgent Plaatsen

Geen Crisisbed beschikbaar

Acute crisissituatie zonder beschikbare crisisplaats. 

Palliatief Terminale Zorg (PTZ)

Voor cliënten met een levensverwachting ≤ 3 maanden die extra zorg nodig hebben (instroom) en voor cliënten die waarvan de terminale status is vervallen die dienen door te stromen (doorstroom). 

Wet Zorg en Dwang (Wzd) Art. 28a

Gedwongen opname vanwege juridische redenen. Cliënt verblijft vaak in een Penitentiaire Inrichting (PI) of setting voor Forensische Zorg en moet daar uitstromen. Lever de classificatie alleen aan als er geen plek te vinden is. Is er al wel een plek beschikbaar? Dan gebruikt u de categorie Actief plaatsen, dreigende crisis thuis. 

Doorstroom Crisisbed

Voor cliënten die stabilisatie hebben bereikt en terug kunnen naar de oorspronkelijke thuissituatie of een reguliere plaats in de Wlz. 

RM/ZM

Bij een cliënt is de noodzaak aanwezig tot opname, maar de cliënt verzet zich hiertegen. Er is een Rechterlijke Machtiging (V&V/GZ) of ZorgMachtiging (GGZ) afgegeven voor een gedwongen opname of hiervoor is aanvraag ingediend. Lever de classificatie alleen aan als er geen plek te vinden is. Is er al wel een plek beschikbaar? Dan gebruikt u de categorie Actief plaatsen, dreigende crisis thuis. 

Doorstroom vanuit Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ)

Cliënten die uitbehandeld zijn in de GRZ maar nog niet naar reguliere zorg kunnen doorstromen. Ligt cliënt niet meer op de revalidatie-afdeling, maar is de cliënt al tijdelijk verhuist naar een andere afdeling? Lever dan de wachtstatus Actief plaatsen met de classificatie ‘Voorkeursaanbieder leidend’ aan. 

Doorstroom vanuit Eerstelijns Verblijf (ELV)

Cliënten die de noodzaak voor ELV niet meer hebben, maar nog niet kunnen doorstromen naar Wlz-zorg. 

Doorstroom Ziekenhuis

Voor cliënten die uitbehandeld zijn in het ziekenhuis, maar nog niet kunnen doorstromen naar Wlz-zorg. 

Doorstroom Klinische GGZ

Cliënten die geen medische noodzaak meer hebben voor verblijf in een klinische GGZ-instelling, maar nog niet kunnen doorstromen naar Wlz-zorg. 

Classificaties bij Actief Plaatsen

Dreigende Crisis Thuis

Er is een risico op een crisis die kan worden afgewend door extra zorg. 

Niet Passende Zorg

De huidige zorgaanbieder kan geen passende zorg meer leveren. 

Tijdelijk Andere Aanbieder Bespreekbaar

De cliënt is bereid tijdelijk zorg van een andere aanbieder te accepteren. 

Voorkeursaanbieder/cliëntwens leidend

De cliënt heeft een sterke wens om zorg te ontvangen van de voorkeursaanbieder, ondanks de urgentie van de zorgvraag. Of de klant heeft tijdelijk zorg van een andere aanbieder geaccepteerd en heeft een sterke wens om zorg te ontvangen van de voorkeursaanbieder. 

Classificaties bij Wacht op Voorkeur en Wacht uit Voorzorg

Specifieke Locatie/ Gespecialiseerde Zorg

Wachten op gespecialiseerde zorg. 

Doorstroom naar Geclusterd Wonen (VPT)

Wachten op een geclusterde woonvorm met VPT. 

Logeren

Wachten op logeren bij de voorkeursaanbieder. 

Specifieke Geografische Redenen

Wachten op zorg in een bepaalde regio. 

Specifieke Locatie/ Woonwens

Wachten op een specifieke woonlocatie. 

Partneropname

Wachten op opname samen met een partner. 

Geen Aanvullende Wens(en)

Alleen een opnamewens. 

De uitgebreide uitleg van deze classificaties vindt u op de pagina voorschrift zorgtoewijzing.

Streefnormen

Voor elke combinatie van wachtstatus en classificatie zijn streefnormen vastgesteld. Er wordt wachttijd opgebouwd voor Urgent plaatsen, Actief plaatsen en Wacht op voorkeur, maar niet voor Wacht uit voorzorg. Het is niet toegestaan wachtstatus en classificatie aan te passen, omdat de streefnorm is overschreden. Het is belangrijk om eventuele wachtlijstproblematiek eerlijk in beeld te brengen.

Bekijk streefnorm per wachtstatus

Klik hieronder op een wachtstatus voor de tabel met streefnormen.

  • Urgent plaatsen
  • Actief plaatsen
  • Wacht op voorkeur
  • Wacht uit voorzorg
Sleep de tabel om meer informatie te zien
Classificatie Streefnorm
VV Geen crisisbed beschikbaar

0-24 uur

GZ Geen crisisbed beschikbaar

0-48 uur

GGZ Geen crisisbed beschikbaar

0-72 uur

PTZ - Instroom

0-5 dagen

PTZ - Doorstroom

0-4 weken

Wet zorg en dwang (Wzd) Art. 28a 0-5 dagen
VV Doorstroom crisisbed * 

0-4 weken

GZ Doorstroom crisisbed *

0-12 weken

GGZ Doorstroom crisisbed *

0-2 weken

Ingediende aanvraag Rechterlijke Macht (RM)

0-6 weken

Afgegeven Rechterlijke Macht (RM)

0-4 weken

Doorstroom Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ)

0-4 weken

Doorstroom Eerstelijnsverblijf (ELV)

0-4 weken

Doorstroom Ziekenhuis (ZH)

0-4 weken

Doorstroom Klinische GGZ

0-4 weken


* Toevoeging bij classificatie 'Doorstroom crisisbed'

  • VV: 0-4 weken (2 weken met max 2 weken verlenging) 
  • GZ: 0-12 weken (6 weken met max 6 weken verlenging) De crisisregisseur bewaakt de duur van het verblijf van een cliënt op een crisisplaats en beoordeelt of eventuele verlenging met 6 weken noodzakelijk is.
  • GGZ: 0-2 weken 
Sleep de tabel om meer informatie te zien
Classificatie Streefnorm
VV Dreigende crisis thuis

0-6 weken

GZ Dreigende crisis thuis

0-13 weken

GGZ Dreigende crisis thuis

0-6 weken

VV Niet passende zorg(aanbieder)

0-6 weken

GZ Niet passende zorg(aanbieder)

0-13 weken

GGZ Niet passende zorg(aanbieder) 0-13 weken
Tijdelijke aanbieder bespreekbaar

0-6 maanden

Voorkeuraanbieder leidend

0-6 maanden

Sleep de tabel om meer informatie te zien
Classificatie Streefnorm
Specifiek locatie/gespecialiseerde zorg

0-12 maanden

Doorstroom geclusterd wonen VPT

0-12 maanden

Logeren

0-12 maanden

Specifiek geografische redenen

0-12 maanden

Specifieke locatie/woonwens

0-12 maanden

Partneropname 0-12 maanden
Geen aanvullende wens(en)

0-12 maanden

Sleep de tabel om meer informatie te zien
Classificatie Streefnorm
Specifiek locatie/gespecialiseerde zorg

Niet van toepassing

Doorstroom geclusterd wonen VPT

Niet van toepassing

Logeren

Niet van toepassing

Specifiek geografische redenen

Niet van toepassing

Specifieke locatie/woonwens

Niet van toepassing

Logeren Niet van toepassing
Geen aanvullende wens(en)

Niet van toepassing

Wat kunt u van ons verwachten?  

We nemen contact met u en/of de cliënt op als de cliënt op een wachtlijst staat. We doen dit voordat de streefnorm voorbij is. We willen graag weten hoe het met de cliënt gaat. Zo houden we de cliënt goed in beeld. Dit is ook belangrijk voor de NZa.

We zorgen ervoor dat de wachtlijstcijfers kloppen en dat er een goed overzicht is van de wachtlijsten en eventuele problemen. U ontvangt van ons wekelijks en maandelijks een lijst. Hierop staan alle cliënten die aan u zijn toegewezen en de status die u heeft doorgegeven.  




Rollen uitgelegd

Lees over de rol van de dossierhouder en coördinator zorg thuis en over de rol van het zorgkantoor, zorgaanbieder en cliënt per leveringsvorm.

Rol dossierhouder en coördinator zorg thuis

De cliënt kan aan het CIZ of het zorgkantoor de zorgaanbieder van voorkeur doorgeven. In het geval van verblijf, VPT en DTV noemen we dit een dossierhouder. In het geval van MPT noemen we dit een coördinator zorg thuis.

De dossierhouder en/of de coördinator zorg thuis heeft een rol bij het wachtlijstbeheer en in het leveren van de zorg. U kunt deze rol alleen terugleggen bij het zorgkantoor als u daar een goede reden voor heeft, of als u geen contract heeft voor de indicatie van de cliënt. Van de dossierhouder en/of coördinator zorg thuis worden onderstaande taken verwacht: 

  • Ervoor zorgen dat de klant de juiste zorg krijgt. 
  • Contact onderhouden met de klant. 
  • Veranderingen in de zorg aanvragen bij het zorgkantoor middels een aanvraag aangepaste zorgtoewijzing (AAT). Wanneer er een dossierhouder betrokken is, vraagt deze de veranderingen in de zorg aan. De dossierhouder of coördinator zorg thuis vraagt de veranderingen in de zorg aan, afhankelijk van wie betrokken is. Let op: Bij het wijzigen van een wachtstatus past de dossierhouder de mutatiedatum (mut) aan naar de dag van de wijziging. Anders valt de cliënt direct buiten de streefnorm. 
  • Ze het aanspreekpunt zijn voor andere zorgverleners die ook zorg aan de klant geven. 
  • Ze de wachtlijststatus doorgeven bij Verblijf, VPT en DTV. De dossierhouder levert de juiste wachtstatus/classificatie aan op het juiste moment en met de juiste datum. Anders nemen wij waarschijnlijk te vroeg contact met de dossierhouder op. 

Uitgebreide uitleg over de rollen per wachtstatus vindt u in het voorschrift zorgtoewijzing H2.5.6 t/m H2.5.9.  

Rol zorgkantoor, zorgaanbieder en cliënt per leveringsvorm

Per leveringsvorm hebben het zorgkantoor en de zorgaanbieder verschillende taken. Van de cliënt wordt een verschillende houding verwacht. Hieronder leest u per leveringsvorm wat er van iedereen verwacht wordt.  

Urgent plaatsen

  • Zorgkantoor
    Biedt (on)gevraagde ondersteuning en bewaakt dat binnen streefnorm een passende oplossing geregeld wordt voor cliënt.  

  • Zorgaanbieder
    U geeft na het krijgen van de zorgtoewijzing binnen 5 werkdagen (of bij een nieuwe cliënt binnen 10 werkdagen) de juiste wachtlijststatus en classificatie aan. U zoekt naar een goede oplossing en vraagt hulp als dat nodig is. 

  • Cliënt
    De cliënt wil snel een oplossing en kan tijdelijk hulp van andere aanbieders accepteren. 


Actief plaatsen

  • Zorgkantoor
    Biedt (on)gevraagde ondersteuning en bewaakt dat binnen streefnorm een passende oplossing geregeld wordt voor cliënt.   

  • Zorgaanbieder
    U geeft na het krijgen van de zorgtoewijzing binnen 5 werkdagen (of bij een nieuwe cliënt binnen 10 werkdagen) de juiste wachtlijststatus en classificatie aan. U zoekt naar een goede oplossing en vraagt hulp als dat nodig is. 

  • Cliënt
    De cliënt mag verwachten dat we rekening houden met zijn voorkeuren, maar kan tijdelijk een ander aanbod accepteren. 

Wachten op voorkeur

  • Zorgkantoor
    Biedt (on)gevraagde ondersteuning en neemt contact op met u of de cliënt om te kijken of de thuissituatie nog verantwoord is.  

  • Zorgaanbieder
    U geeft na het krijgen van de zorgtoewijzing binnen 5 werkdagen (of bij een nieuwe cliënt binnen 10 werkdagen) de juiste wachtlijststatus en classificatie aan. U houdt contact met uw cliënten, hierin bespreekt u of de thuissituatie nog verantwoord is en of wachtstatus nog klopt.  

  • Cliënt
    De cliënt mag verwachten dat we rekening houden met zijn voorkeuren. De cliënt kan een aanbod weigeren als het niet bij zijn wensen past. 

Wachten uit voorzorg

  • Zorgkantoor
    We zijn minder actief, maar letten goed op veranderingen die u of de cliënt meldt. We nemen contact op met klanten zonder zorg om te kijken of de thuissituatie nog goed is. Klanten met zorg krijgen jaarlijks een brief van ons. We vragen hen te reageren als de situatie niet meer naar wens is.

  • Zorgaanbieder
    U geeft na het krijgen van de zorgtoewijzing binnen 5 werkdagen (of bij een nieuwe cliënt binnen 10 werkdagen) de juiste wachtlijststatus en classificatie aan. U houdt contact met uw cliënten, hierin bespreekt u of de thuissituatie nog verantwoord is en of wachtstatus nog klopt. U spreekt met de cliënt hoe vaak u contact heeft.

  • Cliënt
    De cliënt kan zijn wensen aangeven en verwachten dat we deze respecteren. 





Voorschrift zorgtoewijzing

‘Ik heb een vraag over een dossierhouderschap (DH)’. 'Hoe werkt coördinator zorg thuis (CZT) en de daarbij horende zorgtoewijzingen?’ 'Hoe werken de wachtlijsten?' Het antwoord op deze vragen vindt u terug in het voorschrift zorgtoewijzing.

Lees over het voorschrift zorgtoewijzing



  • disclaimer
  • privacy
  • veiligheid
  • cookies
  • toegankelijkheid
  • contact
  • pers
Zilveren Kruis is onderdeel van