Het organiseren van VPT

Uw organisatie bevordert met VPT dat uw klanten zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen.

Het verschil tussen VPT-zorg en intramurale zorg

Bij intramurale zorg kijkt de zorgaanbieder hoe de familie/naasten de professionele zorg kunnen aanvullen. Terwijl bij VPT de zorgaanbieder juist andersom kijkt: hoe kan professionele zorg de inzet van naasten en het netwerk van de klant (en van technologie) aanvullen?

Levert VPT een arbeidsbesparing op?

Een veel gehoorde vraag. Men heeft het beeld dat in de thuissituatie vele malen minder inzet mogelijk is. Dit is een kwestie van andersom denken! Zorgaanbieders maken de zorglevering bij VPT juist efficiënt door samen te werken met mantelzorgers. Mantelzorgers en het netwerk van de klant kunnen veel taken (blijven) uitvoeren, waardoor zorgaanbieders minder zorgverleners hoeven in te zetten.Ook zorg in blokvorm is mogelijk.

De zorgaanbieder organiseert de zorg en blijft verantwoordelijk

De zorgaanbieder organiseert het permanente toezicht en 24/7 zorg in de nabijheid door mantelzorgers in positie te houden. Maar ook door de inzet van technologie (en pas daarna professionele zorginzet). Hierbij is het wel belangrijk dat de zorgaanbieder en mantelzorger afspraken maken en dit vastleggen in het zorgplan. De zorgaanbieder blijft eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg. Als de mantelzorger bijvoorbeeld wegvalt, dan is de zorgaanbieder aan zet om (tijdelijk) nieuwe afspraken te maken en de mantelzorger te vervangen. En als het nodig is doet hij een beroep op de regionale afspraken rondom zorg in de avonden/nachten/weekenden (ANW).

De zorgaanbieder organiseert ook niet-planbare zorg

Ook als zij deze niet zelf leveren. Dit verandert niet als de organisatie zorg in VPT-vorm levert. Regionaal zijn er afspraken tussen zorgaanbieders over de organisatie van de ANW-zorg. Zilveren Kruis Zorgkantoor verwacht dat zorgaanbieders de niet-planbare zorg daardoor gezamenlijk kunnen invullen.

Het budget voor VPT kunt u flexibel inzetten

Uw professionals hebben daardoor ook minder administratie. Ze kunnen de klant die aandacht/zorg geven die de klant op dat moment nodig heeft. Dat kunnen naast zorgtaken bijvoorbeeld welzijnsactiviteiten zijn. Ook kunt u een deel van het budget inzetten voor vervoer. Maar misschien heeft ook de gemeente, waarin de klant woont, algemene voorzieningen rond vervoer waar hij gebruik van kan maken? In het Wlz-kompas van het Zorginstituut Nederland leest de zorgaanbieder vanuit welk domein (Zvw, Wlz of Wmo) welk soort zorg/vervoer vergoed wordt.

Klanten kunnen zowel op een wachtlijst staan als VPT ontvangen

Zorgkantoren maken sinds 2020 gebruik van een nieuwe wachtlijstregistratie in iWlz.

  • Als de klant VPT ontvangt als een soort overbruggingszorg, kan hij met de status ‘wacht op voorkeur’, of ‘actief plaatsen’ op de wachtlijst komen.
  • Als de keuze voor een locatie vooral als voorzorgsmaatregel wordt ingezet, dan kan de klant met de status ‘wacht uit voorzorg’ op de wachtlijst worden gezet.

VPT-zorg kent een andere personeelsmix

Dit komt doordat bij de levering van VPT-zorg niet alleen sprake is van het leveren van zorg, maar ook van ondersteuning, welzijn en van het organiseren van nabijheid. Hierdoor kan de personeelsmix anders zijn dan die bij MPT of intramurale zorg.

Medewerkers van niveau 4/5 hebben bij VPT-levering meer een coördinerende dan een handelingsgerichte rol. De signaleringsfunctie van medewerkers van niveau 2/3 is daarbij wel heel belangrijk, als ook die van de mantelzorgers/naasten. Hiermee verkleinen zorgaanbieders het risico op alleen taakgericht inzetten en daardoor blijft ook de integraliteit van zorg geborgd.

Andere onderwerpen

Snel naar de andere onderwerpen waar u mee te maken krijgt als u als professional (of organisatie) VPT wil leveren.