Succesvolle initiatieven (uit de praktijk)

We zien de grote maatschappelijke uitdagingen

Samen met het zorgveld werken we eraan om de langdurige zorg voor iedereen die dit nodig heeft toegankelijk en betaalbaar te houden. Dat vraagt om een andere kijk op inzet van zorg. Eén van de focuspunten om daar te komen is innovatie. Met innovatie (digitaal en niet-digitaal) kunnen we onze zorg slimmer en efficiënter inrichten, de zelfredzaamheid van cliënten vergroten en druk op het personeel verminderen. Zilveren Kruis stuurt daarom op de ontwikkeling, implementatie en opschaling van innovaties. Innovaties zijn zowel in de thuissituatie als in de intramurale setting van grote toegevoegde waarde.

We vullen de lijst met succesvolle initiatieven aan

In het platform Digizo blijven we samenwerken met de branches en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) aan het aanvullen van de landelijke lijst met bewezen effectieve innovaties. Tegelijkertijd vullen we deze lijst ook aan met goede voorbeelden uit de praktijk die wij zelf in het land voorbij zien komen. De lijst met succesvolle initiatieven (uit de praktijk) die u op deze website vindt bestaan uit digitale en niet digitale innovaties die waarde toevoegen in het zorgproces en een positief effect hebben op de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de langdurige zorg. Deze lijst is opgesteld door Zilveren Kruis Zorgkantoor. Daarom gebruiken wij een ander format dan de eerder gepubliceerde lijst. Voor het selecteren van innovaties hebben wij een eigen meetlat opgesteld en hanteren we onze eigen criteria.

We stimuleren initiatieven die in de praktijk bewezen zijn en bijdragen aan toegankelijkheid en betaalbaarheid

Toegankelijkheid zien wij als het verbeteren van de toegang tot zorg. Bijvoorbeeld doordat het beroep op professionele zorgverleners afneemt, omdat een innovatie de zelfredzaamheid van cliënten stimuleert. Of doordat er een positieve impact is op wachtlijsten of opname in een verpleeghuis uitstelt omdat het mogelijk is om met een innovatie langer thuis te blijven wonen. Betaalbaarheid betekent dat de oplossing even duur of goedkoper is dan de inzet van een fysieke zorgverlener.

De nieuwe initiatieven zijn getoetst op basis van een zelf ontwikkelde meetlat

Onderdelen van de meetlat van Zilveren Kruis zijn bijvoorbeeld een positief effect op professionele fysieke zorgverlening (in het kader van toegankelijkheid), schaalbaarheid, een positieve businesscase (in het kader van betaalbaarheid) en de ervaringen van verschillende zorgaanbieders. We maken daarbij gebruik van reeds beschikbare resultaten. Het kan voorkomen dat deze resultaten alleen getoetst zijn in 1 Wlz sector. Desondanks zijn we ervan overtuigd, in samenspraak met onze kwaliteitsadviseurs en zorgaanbieders, dat de verschillende initiatieven ook inzetbaar zijn in de andere sectoren.

De meest voorkomende redenen waarom initiatieven zijn afgevallen:

  • Een aantal veelbelovende initiatieven bleken nog op zeer kleine schaal ingezet te worden, denk aan oplossingen die bijdragen aan het wassen en/of douchen van cliënten. Alhoewel de schaalbaarheid groot is, bleek de onderzochte populatie te klein; bij slechts 1 zorgaanbieder of bij heel weinig cliënten.
  • De initiatieven worden (op dit moment) alleen buiten Nederland ingezet. - Initiatieven die heel duur waren in combinatie met een lange terugverdientijd en daardoor niet rendabel waren zijn afgevallen.
  • De initiatieven worden alleen in de Zorgverzekeringswet ingezet. Dit speelde vaak bij initiatieven die mogelijk relevant zijn voor de GGZ.
  • Een van de eisen die we hanteren is de beschikbaarheid van objectief onderzoek of resultaten (uit de praktijk). Wanneer alleen onderzoek van de leverancier zelf beschikbaar was komt dat initiatief (nog) niet in aanmerking voor onze lijst.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

Het implementeren van een succesvol initiatief (uit de praktijk) vraagt tijd en aandacht van een zorgaanbieder. Het is geen kwestie van enkel aanschaffen. Een procesverandering is noodzakelijk om te komen tot een succesvol resultaat. Bij het opstellen van de lijst hebben we gekeken naar positieve ervaringen bij een grotere groep zorgaanbieders. Daarmee willen we de kans tot succesvolle implementatie op andere plekken vergroten. Tegelijkertijd realiseren wij ons ook dat de context van elke zorgaanbieder anders is en ook de situatie van elke cliënt anders is. Dat vraagt om flexibiliteit van zorgverleners en zorgaanbieders.

De lijst met succesvolle initiatieven (uit de praktijk) is dynamisch

Dat betekent dat we deze continu aanvullen met initiatieven die zich in de praktijk bewezen hebben. Om tot deze lijst te komen hebben we een groot aantal initiatieven (pdf) de revue laten passeren. De lijst is samengesteld op basis van input van een interne en externe uitvraag aangevuld met deskresearch. Missende initiatieven kunt u aandragen bij uw inkoper en transitieadviseur. Wij zullen daarna beoordelen of het initiatief aan de voorwaarden op de meetlat voldoet. Bij een positief resultaat voegen we het initiatief toe op deze website. 

In ons inkoopbeleid leest u meer over ons beleid op innovatie

U kunt het inkoopbeleid per sector downloaden via Zorginkoop - Zilveren Kruis Zorgkantoor.