Op zoek naar werkgeluk bij Isala

Steeds meer organisaties zetten zich in voor een organisatiecultuur waarin medewerkers kunnen floreren. Annemieke te Wierik is de drijvende kracht achter een project voor cultuurverandering bij ziekenhuisgroep Isala.
Annemieke te Wierik, projectleider ziekenhuisgroep Isala
We willen als ziekenhuis de beste service bieden, en dat kan alleen als medewerkers in hun kracht staan

- Annemieke te Wierik, projectleider ziekenhuisgroep Isala

Tijdens de reorganisatie in 2015 vroegen Annemieke en haar collega’s zich af: hoe kunnen we als ziekenhuis het verschil maken? “We kwamen al snel uit bij de medewerkers. We willen als ziekenhuis de beste service bieden, en dat kan alleen als medewerkers in hun kracht staan.”

Luister naar de podcast

In een serie podcasts over gezonde organisatiecultuur spreekt Harm Edens met koplopers en experts over erkenning, werkgeluk en leiderschap op de werkvloer. In deze aflevering zit hij aan tafel met Annemieke te Wierik van Isala en performance coach Denise Filippo en legde hen onze CultuurKaarten voor. Benieuwd naar hun reactie en het gesprek? Beluister de podcast.

LUISTER: Koploper Isala Klinieken

Ode aan de facilitaire dienst

“Misschien ken je het,” zegt Annemieke, projectleider bij de ziekenhuisgroep, “je zit als bezoeker naast een bed in een stil ziekenhuis als de schoonmaakster binnenkomt en even een praatje met je maakt. Zo’n medewerker speelt dan een belangrijke rol op een kwetsbaar moment. We willen onze mensen hier meer ruimte voor geven zodat ze meer uit zichzelf kunnen halen. Daar is een cultuurverandering voor nodig, zegt Annemieke. “We trekken er drie jaar voor uit, en zijn nu op de helft.” Iedereen in de facilitaire dienst mag meedoen. Het gaat om zo’n 358 medewerkers, van de schoonmakers en beveiliging tot aan de mensen die pasjes maken aan de balie.

In de eerste fase bleek uit een medewerkersonderzoek dat niet iedereen direct contact heeft met patiënten. “Zoals de logistieke medewerkers die via de gangen onder het ziekenhuis de afdelingen van materiaal voorzien”, vertelt Annemieke. “Zij horen eigenlijk nooit van personeel of patiënten hoe hun werk wordt gewaardeerd, terwijl die erkenning erg belangrijk is. Daarom maakten we een video die het belang van die indirecte bijdrage aan het ziekenhuis laat zien.

Persoonlijke behoeftes voorop

In een behoefteanalyse vroeg Isala waar de facilitaire medewerkers zich in willen ontwikkelen. Annemieke: “Medewerkers kunnen vervolgens kiezen wat bij ze past. Zo bieden we in samenwerking met Zilveren Kruis Sterk & Fit aan. Dit programma richt zich op gezondheid en heeft een sterke link met het thema eigen regie.” Medewerkers kunnen zich ook aanmelden voor teamactiviteiten als boksen en bowlen. En dat is mooi, want uit het onderzoek kwam ook dat ze hun collega’s beter wilden leren kennen.

Annemieke te Wierik - projectleider ziekenhuisgroep Isala

Eigen regie zit in de kleine dingen

Sinds een jaar begeleidt performance coach Denise Filippo de leidinggevenden van Isala naar een cultuur met meer eigen regie. “Soms missen de leidinggevenden input vanuit de medewerkers om werkprocessen te verbeteren. Als ze hun medewerkers daar niet op aanspreken, gaan die achteroverleunen. Dat staat haaks op je medewerkers laten groeien. Werkgeluk gaat juist over een gevoel van eigenaar zijn over je werkleven”, legt Denise uit.

Waar Denise leidinggevenden ook op coacht is dat ze de verantwoordelijkheid lager in de organisatie gaan leggen, een behoefte die ook bij medewerkers leeft. Er zijn allerlei praktische oplossingen uit voortgekomen. Zo stond de schrobmachine altijd achter slot en grendel, maar kan iedereen hem nu pakken door zich op een lijst in te tekenen. “Het lijkt iets kleins,” zegt Denise, “maar het is een goed voorbeeld van hoe iets efficiënter kan. Door medewerkers meer regie te geven, vergroot je de kans dat ze een actievere rol innemen.”

En nu vooruit…

Natuurlijk is de organisatie groter dan alleen de facilitaire medewerkers. Mirjam, Adviseur Gezond Ondernemen van Zilveren Kruis kijkt ernaar uit om samen met Isala alle medewerkers in het ziekenhuis bij het traject te betrekken. “De oplossingen die we nu bieden zijn goed en leveren positieve reacties op, maar om echt de cultuur te veranderen moet je alle lagen, afdelingen en diensten binnenin het ziekenhuis betrekken. Artsen en verpleegkundigen zijn bijvoorbeeld een meer hiërarchische werkstructuur gewend, terwijl eigen regie het beste gedijt binnen een horizontale organisatiestructuur. Een leuke uitdaging dus!”

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

Alexander Stolze

'Medewerkers bevragen elkaar en komen met ideeën. Dat is zo mooi om te zien!'

- Irene van der Wielen-van den Heuvel, HR adviseur bij Evides

Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák

‘We dachten dat we aan 8 trainingen genoeg hadden, maar de aanmeldingen blijven komen’

- Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák, advies- en accountantskantoor Flynth

Cindy Rietbroek

‘De trainingen helpen leidinggevenden eerder te sturen op preventie in plaats van op verzuimdossiers achteraf’

- Cindy Rietbroek, HRM-adviseur Inholland CRB