Meebewegen als organisatie: Florius doet het elke dag

Een laag ziekteverzuim en een hoge tevredenheid onder medewerkers: voor veel organisaties is dat een droom. Voor Florius is het werkelijkheid geworden. En dat mede dankzij hun vitaliteitsprogramma: ‘Een gericht vitaliteitsprogramma’, benadrukt Ghita Joeglal, ‘want alles wat we doen is op maat’.

Ghita Joeglal en Deliane Schimmel
Het is prachtig dat je als organisatie kunt helpen medewerkers tot volle wasdom te laten komen

- Ghita Joeglal, People enabler en Deliane Schimmel, Manager Advies & Service

Meebewegen

Hypotheken die meebewegen: dat is de belofte van Florius. Is het dan ook belangrijk dat de 200 medewerkers meebewegen? ‘Natuurlijk, want de wereld is constant in beweging’, zegt Ghita Joeglal, People enabler. ‘Wat vandaag actueel is, is dat morgen misschien niet meer. Wij als organisatie moeten dus altijd kijken hoe onze medewerkers zo inzetbaar mogelijk blijven.’ Bij Florius geven medewerkers tijdens de dagstart hun mood aan. Rood, oranje of groen. Dat schept een band en zorgt voor meer openheid onderling. Bij de organisatie zelf was de mood overigens een tijdje oranje, omdat medewerkers Florius verlieten. Vooral gedetacheerden kozen ervoor om elders aan de slag te gaan. ‘Wij investeren in hen en willen toch dat ze blijven. Maar helaas. Telkens kwam er een nieuwe ploeg mensen. Dat zorgt voor onrust en minder binding op de afdelingen.’
 

Wederzijdse verantwoordelijkheid

‘Ik geloof dat de mens het verschil maakt’, zegt Deliane Schimmel, Manager Advies & Service. ‘Maar medewerkers maken alleen het verschil als ze goed in hun vel zitten.’ Is het de verantwoordelijkheid van Florius om medewerkers gezond en vitaal te houden? Natuurlijk, zegt ze. ‘Maar het is een wederzijdse verantwoordelijkheid. De medewerker moet er zelf ook iets voor doen. Wij als organisatie willen faciliteren. Daarom is ons hele vitaliteitsprogramma gebaseerd op de behoeften van de medewerkers.’ Dat is belangrijk, onderstreept Deliane. Drie jaar geleden introduceerde Florius bijvoorbeeld Business Yoga. Hoewel dat een succes was, is er meer nodig om medewerkers op alle fronten in beweging te krijgen. Om inzicht te krijgen in waar de behoefte ligt, is een duurzame inzetbaarheidsscan uitgezet. Ruim 80% van de medewerkers vulde de scan in. ‘Aan de hand van die resultaten en veel gesprekken ontstond het programma.’
 

Cruciale rol voor leidinggevenden

Bij Florius geloven ze in een gericht vitaliteitsprogramma. Dat ene woordje is heel belangrijk, benadrukt Ghita. ‘Het geeft aan dat alles op maat is. Medewerkers komen alleen in beweging als iets aansluit op hun behoeften.’ Van stresscounseling en vitaliteitsactiviteiten tot een biologisch bedrijfsrestaurant en van bewustwordingssessies tot elkaar helpen om meer flow in het werk te krijgen: het programma is omvangrijk. Als organisatie legt Florius steeds meer de nadruk op bewustwording. Ze gaan de dialoog aan. Niet alleen op het gebied van werk, maar ook op het gebied van de eigen gezondheid, thuissituatie en werk-privébalans. Een cruciale rol is weggelegd voor leidinggevenden, omdat zij het meest contact hebben met medewerkers. Daarom hebben ze deelgenomen aan een leidinggevendenprogramma. Zo leerden ze medewerkers te coachen op het nemen van eigen regie. Als een medewerker zich niet goed voelt, dan is de teammanager het eerste aanspreekpunt. ‘En soms komen medewerkers direct naar Deliane of naar mij. De drempel is niet hoog.’
Lotte Mintjes
Het is Florius gelukt om een vitaliteitsprogramma te maken dat voelbaar is op de werkvloer en meetbaar voor de organisatie. Dat is knap en inspirerend!

- Lotte Mintjes, Adviseur Gezond Ondernemen Zilveren Kruis

Droomfabriek

‘Iedereen heeft weer andere talenten’, zegt Deliane. Hierdoor ontstond de Droomfabriek: een plek waar medewerkers hun talenten kunnen onthullen. Soms door zelf iets aan te bieden, soms doordat de organisatie een talent zoekt. Bijvoorbeeld een goede schrijver. ‘Ik bedoel: waarom schrijven wij stukjes als het niet ons ding is? Een van onze medewerkers vindt het leuk én ze is er goed in. Waarom maken we dan niet van haar talent gebruik? Dat is toch super gaaf!’ De Droomfabriek is een groot succes. Ghita: ‘De Droomfabriek past goed bij ons programma, omdat het letterlijk door onze medewerkers zelf is bedacht. Dat maakt het mooi. Als je weet waar je talenten liggen, kun je ook meer toevoegen en dat geeft meer energie.’
 

Super trots

Verzuim, recruitment, inwerken van nieuwe gedetacheerden en vooral het niet volledig benutten van het talent van je medewerkers: dit brengt allemaal veel kosten met zich mee. Het gaat om veel geld en dat is verspilling. Deliane: ‘Zachte opbrengsten kunnen we nu ook hard maken – wat heel fijn is in een financiële omgeving als de onze, haha.’ En wat zijn dan de voorlopige resultaten van het gerichte vitaliteitsprogramma? ‘Ons ziekteverzuim is gedaald naar 2% en onze medewerkerstevredenheid is gestegen naar 94%. Daar zijn we super trots op!’ En die gedetacheerden? ‘Voor het eerst sinds jaren is er ruim 17% van hen bij ons in dienst gekomen. Dat is toch prachtig?’ Ook al zijn ze bij Florius blij met de resultaten, ze zien dit niet als het einde. ‘Duurzame inzetbaarheid is een continu proces, waar je in moet investeren. Wij als organisatie… én onze medewerkers.’
 

Leef je droom

Of het nu gaat om hypotheken of duurzaam inzetbare medewerkers: duurzaamheid is alles. Dat is voelbaar binnen Florius. Waar medewerkers zich vroeger afvroegen waarom ze minder vlees moesten eten, zijn ze nu trots op de oesterzwambitterballen. ‘En die oesterzwammen worden ook nog eens gekweekt op koffiedrab uit onze eigen automaten’, zegt Deliane. ‘Nu is iedereen hartstikke trots!’ Woorden als ‘trots’ en ‘blij’ vallen vaak. Vragen naar de mood van Ghita en Deliane hoeft eigenlijk niet, maar toch: ‘Hartstikke groen’, antwoordt Deliane. Omdat ze bij Florius écht mensen helpen. ‘Het is prachtig dat je als organisatie kunt helpen medewerkers tot volle wasdom te laten komen.’ Ze leven hun droom. ‘Dit is nooit af’, zegt Ghita, ‘omdat de wereld in beweging blijft. Dus wij ook. Ik geloof in ons verhaal. We maken de wereld iets mooier als we successen delen en niet voor onszelf houden.’
 

Reactie van een medewerker

Sharon van Ingen, Medewerker klantrelaties: ‘Als je hier zegt: “Ik wil mij doorontwikkelen”, dan wordt er meteen met je meegedacht. De omgeving voelt vertrouwd. Ook wanneer het trouwens wat minder gaat. 4 jaar geleden overleed mijn moeder. Ik dacht dat ik dit een plekje had gegeven. Toch niet. Ik ging maar door en door. Tot ik neerviel – letterlijk! Ik was helemaal op. Toen heb ik elke week een uursessie stresscounseling gedaan. Super confronterend natuurlijk, maar het hielp heel goed. Nu kan ik weer écht doorgaan. Waar ik over een jaar sta? Ik hoop dan hypotheekadviseur te zijn. Ja, de ontwikkeling gaat weer door!’

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

Kristel Moedt

‘We willen dat mensen met plezier naar hun werk gaan en ook met energie weer naar huis gaan.’

- Kristel Moedt - People & Talent director

Merel van Dorp, Vitality Manager - Martin ten Bloemendal, Manager Health & Mobility

'Zelfs die gemene griepgolf eerder dit jaar kreeg ons er niet onder'

- Merel van Dorp, Vitality Manager - Martin ten Bloemendal, Manager Health & Mobility

Gerda Verpoorte

‘Kenniswerkers bij Rabobank ervaren soms een hoge werkdruk, daarom moeten zij mentaal superfit zijn.’

- Gerda Verpoorte, Directeur Arbodienst Rabobank

Bel ons

U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
08:00 – 17:30.

MKB 071 364 19 20

Grootzakelijk 071 367 08 25

Intermediair 071 364 19 50

Stuur ons een e-mail

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Mail ons direct

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn