Klanten ontvangen ondersteuning en zorg zo veel mogelijk in de eigen woonomgeving

We weten van klanten dat ze graag ondersteuning en zorg zo lang mogelijk thuis willen ontvangen. In de praktijk zien we dat ook terug, bijvoorbeeld omdat afgelopen jaren relatief meer klanten Wlz-zorg thuis (in geclusterde woonvormen of zelfstandig in de wijk) ontvangen. We zien ook dat er groepen klanten zijn waarvoor deze zorg thuis op dit moment niet mogelijk is. Het gaat dan vaak om klanten met een complexe of zeer intensieve zorgvraag. Ook de situatie van de klant en/of zijn of haar steunsysteem zelf kan er toe leiden dat intramurale zorg soms beter passend is. Voor deze klanten is het belangrijk dat er voldoende intramurale zorg beschikbaar blijft. Het uitgangspunt is hierbij: thuis als het kan, intramuraal als het nodig is.

In gesprek met klanten over zorg thuis

Om de beweging te maken naar meer extramurale ondersteuning en zorg, vragen we zorgaanbieders in gesprek te gaan met klanten over de mogelijkheden om de benodigde ondersteuning en zorg thuis te ontvangen. Voor klanten met een indicatie 4VV is zorg thuis het uitgangspunt.

We zetten in op groei van extramurale zorg

Deze zorg is volume vrij. We beperken de groei van intramurale zorg (zorg met verblijf). Dit doen we door een volumeplafond af te spreken voor intramurale zorg, we houden hierbij rekening met onomkeerbare bouwplannen.

Meer zorg in de eigen woonomgeving gaat niet vanzelf

We moeten daarom met elkaar bekijken hoe we de zorg slimmer en efficiënter kunnen organiseren. We gaan graag samen met u in de regio aan de slag om meer Wlz zorg in de eigen woonomgeving mogelijk te maken.

Lees het volledige inkoopdoel 4 in het Inkoopbeleid V&V 2024-2026 (pdf)