Meer zelfredzaamheid en inzet van informele ondersteuning

Door het groeiend aantal klanten en toenemende schaarste op het gebied van zorgpersoneel staat de toegankelijk van zorg onder druk. Beide ontwikkelingen nemen de komende jaren verder toe. Deze ontwikkelingen vragen van ons om op een andere manier te kijken naar zorg. We ontkomen er niet aan om kritisch te kijken naar wat wel en niet door een professional gedaan moet worden. En wat op een andere wijze kan worden vormgegeven.

Zelfredzaamheid en inzet van informele ondersteuning

Door het groeiend aantal klanten en toenemende schaarste op het gebied van zorgpersoneel staat de toegankelijk van zorg onder druk. Beide ontwikkelingen nemen de komende jaren verder toe. Deze ontwikkelingen vragen van ons om op een andere manier te kijken naar zorg. Wat kunnen klanten zelf nog doen? En wat kan door middel van informele zorg worden geregeld? Hierbij is het belangrijk dat onze klanten reële verwachtingen hebben over de zorg. We vinden het daarom belangrijk dat het publieke debat over de toekomst van de ouderenzorg nu gevoerd wordt, zodat toekomstige klanten meegenomen worden in de komende veranderingen en daarmee beter voorbereid zijn op het moment dat er ondersteuning en/of zorg nodig is.

Zelfredzaamheid vergroten door inzet van technologie, hulpmiddelen en informele zorg

Technologie en hulpmiddelen helpen mensen om zo zelfstandig als mogelijk te blijven. Dat gaat niet vanzelf. Wanneer zorgaanbieders klanten informeren over de mogelijkheden die er zijn en hen ondersteunen bij het gebruik van nieuwe technologie en hulpmiddelen, kunnen klanten zich dit eigen maken. Daarnaast wordt de inzet van informele zorg steeds belangrijker voor onze klanten in de langdurige zorg. Door de zelfredzaamheid en informele zorg te vergroten, wordt de druk op de zorg minder. De langdurige zorg wordt daarmee een voorziening voor als het echt nodig is.

We verwachten dat zorgaanbieders in gesprek gaan met klanten

Gelet op de uitdagingen waar we samen voor staan, met de huidige krapte op de arbeidsmarkt en de stijgende kosten, moeten we kijken hoe we zorg anders en slimmer organiseren. Het gesprek hoe de zorg anders en slimmer georganiseerd kan worden vindt op allerlei tafels plaats. In het landelijke debat over de ouderenzorg, maar ook heel concreet tussen de zorgaanbieders en de klanten zelf. In dit gesprek is het van belang dat er eerst wordt gekeken wat de klant zelf nog kan, of juist (weer) kan leren. Welke rol de inzet van technologie kan spelen, en wat zijn/haar naasten hierin kunnen betekenen. En pas daarna volgt de vraag welke professionele inzet van zorg nodig is.

We inspireren en delen kennis en ervaring op het gebied van reablement

We zien in de sector dat veel zorgaanbieders al inzetten op het vergroten van de zelfredzaamheid van de klant. De kennis en ervaring die al is opgedaan door zorgaanbieders, bijvoorbeeld op het gebied van reablement en inzet van informele zorg, gaan wij verzamelen en met u delen. We willen daarmee niet alleen inspireren, maar ook organisaties aan elkaar verbinden, zodat we van en met elkaar kunnen leren.

Lees het volledige inkoopdoel 4 in het Inkoopbeleid V&V 2024-2026 (pdf)