Zorgtechnologie gebruiken
Wilt u zorgtechnologie gebruiken, zoals een app, beeldbellen of personenalarmering? Op deze pagina leest u of dit vergoed wordt binnen zorg in natura (ZIN) en of u als zorgaanbieder deze zorg mag declareren onder thuiszorgtechnologie.
Wanneer kan een klant personenalarmering krijgen?
- U bepaalt samen met de klant of personenalarmering nodig is.
- Dit geldt voor klanten in een zorginstelling, met een volledig pakket thuis (VPT) of een modulair pakket thuis (MPT).
- U regelt de personenalarmering, inclusief installatie en abonnement.
Hoe declareert u personenalarmering?
- U gebruikt voor thuiszorgtechnologie bij een MPT de prestatiecodes H138, H139 en of H306. Hiermee declareert u de kosten voor personenalarmering en/of het abonnement. U declareert de daadwerkelijke kosten die u maakt voor de personenalarmering via een van de prestatiecodes. U mag per cliënt maximaal 6,5 uur thuiszorgtechnologie per maand declareren.
- De kosten van zorgtechnologie bij een VPT of in een zorginstelling zijn verwerkt in het integraal tarief. U kunt deze kosten niet apart declareren.
Als de klant al personenalarmering heeft
Is personenalarmering nog steeds nodig? Dan mag u de abonnementskosten declareren bij de Wlz.
Wanneer krijgt u geen vergoeding?
- Als het alarmsysteem alleen buitenshuis gebruikt wordt.
- Een alarmsysteem voor binnen mag wél buiten gebruikt worden. Dit is mogelijk als het alarmsysteem voor binnen werkt via een mobiel netwerk.
- Als u geen zorg levert aan de klant.
Personenalarmering op eigen kosten
Is personenalarmering niet noodzakelijk, maar wil de klant het toch? Dan betaalt de klant zelf de kosten. De zorgverzekeraar vergoedt geen personenalarmering uit de basis- of aanvullende verzekering. Dit geldt ook voor personenalarmering die alleen buitenshuis wordt gebruikt.