Wlz-declaratiemogelijkheden tijdens verkeerde bed-periodes
Het ziekenhuis declareert de prestatie Verkeerde Bed Wlz
Dit gebeurt als een klant met een Wlz-indicatie in het ziekenhuis blijft, omdat er geen passende zorg beschikbaar is in de Wlz. Dit kan leiden tot problemen met de declaraties.
Tijdens de verkeerde bed-periode is een Wlz-declaratie niet mogelijk
Als er tegelijkertijd Wlz-zorg is gedeclareerd, mag de factuur van het ziekenhuis voor de verkeerde beddagen pas worden betaald als de Wlz-zorgaanbieder de declaraties heeft gecrediteerd. Dit geldt ook voor afwezigheidsdagen.
Belangrijk: een goede afstemming tussen ziekenhuis en zorgaanbieder
Een goede afstemming over de periode van Verkeerde Bed is essentieel. Dit helpt om afkeuring van ziekenhuisdeclaraties te voorkomen en vermindert de administratieve lasten.
Situaties voor goede afstemming
-
Verhuizing naar een nieuwe locatie:
- Als de klant niet terug kan naar de oude woonlocatie, kan de Wlz-zorgaanbieder maximaal 13 mutatiedagen declareren voor de oude locatie.
- Voor de nieuwe locatie mogen geen kosten worden gedeclareerd tijdens de verkeerde bedperiode (anders lag de klant ten onrechte nog in het ziekenhuis).
-
Verhuizing binnen de woonlocatie:
- Tijdens de verkeerde bedperiode kan slechts 1 mutatiedag worden gedeclareerd, ongeacht de duur van het ziekenhuisverblijf. Dit is vastgelegd in de beleidsregel ZZP/VPT van de NZa.
-
Terugkeer naar oude zorglocatie:
- Als er geen wijziging in het ZZP is, gelden de normale regels voor afwezigheid. De klant moet direct na afloop van de medisch specialistische behandeling terugkeren naar de Wlz-zorg. Lees hier meer over in de factsheet afwezigheid van de NZa.
De Wlz-zorgaanbieder houdt nauwe contacten met de transferafdeling
De Wlz-zorgaanbieder is verantwoordelijk voor de terugkeer van de klant op de dag dat de medisch specialistische behandeling is afgerond. Nauwe contacten met de transferafdeling van het ziekenhuis kunnen onterechte verkeerde bedperiodes voorkomen.
Signalen van ziekenhuizen
Ziekenhuizen melden dat de aansluiting tussen medisch specialistische behandeling en terugkeer naar Wlz-zorg niet altijd soepel verloopt. Vroegtijdige afstemming met de transferafdeling is belangrijk, vooral bij spoedeisende hulpbehandelingen, waarbij het verblijf in het ziekenhuis niet nodig is. Hierdoor kan de klant direct terug naar zijn bestaande Wlz-zorgaanbieder. En dit voorkomt ook onterechte declaraties voor zowel Wlz-zorg als Verkeerde Bed.
Heeft u vragen over verkeerde beddeclaraties?
Of twijfelt u over de manier waarop u samenwerkt met het ziekenhuis? Dan kunt u gerust contact opnemen met onze medewerkers van afdeling declaraties via hulpmiddelenwlz@zilverenkruis.nl.