Learnings en tips uit de praktijk voor een goede indicatiestelling van hulpmiddelen

De hulpmiddelen uit de Wlz kunnen een groot verschil maken in het dagelijks leven van een cliënt. Denk aan rolstoelen en persoonsgebonden hulpmiddelen als orthesen of schoenen.

Indiceerders van zorgaanbieders kunnen via het Zorgverstrekkingen Portaal een hulpmiddel voor hun cliënten aanvragen. Het Zorgkantoor beoordeelt daarna de aanvraag. Een indicatiestelling van hulpmiddelen houdt in dat een indiceerder aangeeft wat de cliënt nodig heeft in zijn situatie. Aan het woord een ervaren indiceerder over het belang van een goede indicatiestelling: Martin Grob, al 30 jaar werkzaam als fysiotherapeut bij zorginstelling Frion in Zwolle. En lid van de klankbordgroep van ZorgInfo, dat het Zorgverstrekkingen Portaal voor de Wlz heeft gemaakt.

Waarom is een goede indicatiestelling zo belangrijk?

'Het hulpmiddel is een belangrijk onderdeel van de behandeling van een fysiotherapeut. Allereerst wil je zorgen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven. Dat is ook belangrijk voor hun gevoel van eigenwaarde. En daarnaast wil je natuurlijk dat het hele proces snel en efficiënt verloopt.'

Wat heb je nodig om een goede indicatiestelling te doen?

'Om te indiceren heb je eerst werkervaring nodig. Ik raad je aan de e-learnings te doen die in het Zorgverstrekkingen Portaal staan, want deze zijn echt leerzaam. En je moet het indiceersysteem in het portaal leren gebruiken. Dat systeem is heel helder en gestructureerd, echt een slimme manier om te indiceren. Het geeft alle stappen aan. Als je die volgt ben je zo min mogelijk tijd en energie kwijt aan het proces van indiceren en aanvragen.'

Welke tips kun je indiceerders meegeven?

1) Plan genoeg tijd in voor de indicatiestelling

'Het is belangrijk om genoeg tijd te nemen voor een indicatiestelling. Een eerste indicatie voor een nieuwe cliënt kost relatief veel tijd omdat je alle gegevens moet invoeren. Een herhalingsvraag voor diezelfde cliënt kan daardoor vliegensvlug. Hoe lang? Denk aan tussen de 5 en 30 minuten. En voor een ingewikkelde casus langer. Vertrouwd zijn met het systeem en computers helpt natuurlijk.In 2020 komen er mobiliteitshulpmiddelen over van de WMO naar de Wlz. Dan komen er én veel meer soorten hulpmiddelen én meer cliënten om voor te indiceren. Dat weten we nu al. Daar moet het management wel op anticiperen en dus ook tijd inruimen voor indiceerders.'

2) De behandeling begint al met de indicatieaanvraag

'Ik doe de indicatie vaak bij de start van de behandeling. In mijn ogen is de indicatie namelijk een onderdeel van een adequate behandeling. Ook al is de cliënt er niet bij, je bent al bezig met de behandeling van de cliënt. Vooral in verpleeghuiszorg kan snelheid extra belangrijk zijn, daar zijn veel mensen die snel achteruitgaan. Het huidige systeem bij het zorgkantoor werkt goed. Als ik goed indiceer, dan kan het heel snel gaan. Eventueel bel ik. De vertraging zit in de levertijd, vooral bij het maatwerk.'

3) Motiveer je keuze

'Je moet goed aangeven wat het probleem is, onderbouwd met medische indicatie. En wat het hulpmiddel moet doen om dit te compenseren. Elk individu heeft andere behoeften en reageert anders. Dus leg je keuze goed uit. Zodat er geen speld tussen te krijgen is.

Als je heel helder voor ogen hebt wat je eindoplossing moet zijn, dan kun je redelijk snel de hele procedure doorlopen.'

Heb je nog een bonustip?

'Hier kan ik kort over zijn: begin er gewoon aan want hoe meer je indiceert hoe eerder het systeem je eigen is. De e-learnings zijn een waardevolle aanvulling van je kennis, doe ze gewoon allemaal!'

Zijn er indicatiecasussen die je echt zijn bijgebleven?

'Elke indicatie maakt het verschil voor je cliënt. Als je iemand die eerst moeizaam beweegt, met zijn aangepaste schoenen veel gemakkelijker ziet staan en lopen, dat geeft enorme voldoening.

Bij elke indicatie ben je bezig met het vergroten van iemands vrijheid en zelfstandigheid. Elk hulpmiddel is een echte toevoeging.'

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Neem contact met ons op

V&V en Gehandicaptenzorg

038 - 456 63 15

Maandag t/m vrijdag
09:00 - 12:00 uur

Stuur een e-mail

Geestelijke gezondheidszorg

071 - 751 00 61

Maandag t/m vrijdag
08:00 - 18:00 uur

Stuur een e-mail

Thuiszorg en wijkverpleging

071 - 751 00 61

Maandag t/m vrijdag
08:00 - 18:00 uur

Stuur een e-mail

Zorgtoewijzing

038 - 456 78 88
Maandag t/m vrijdag
08:00 - 18:00 uur

Helpdesk iWlz

038 - 456 78 99

Maandag t/m vrijdag
08:00 - 18:00 uur

Stuur een e-mail

Overige zorg

038 - 456 69 25

Maandag t/m vrijdag
08:00 - 18:00 uur

Stuur een e-mail