Innoveren met meerwaarde voor bewoner én medewerker

Omdat de zorgsector flink wat uitdagingen kent, ontwikkelde Careyn een breed programma voor innovatie. Dat is gericht op het leveren van zorg die duurzaam stand houdt. “We kunnen er onder invloed van maatschappelijke ontwikkelingen niet omheen processen anders in te richten of technologie in te zetten”, vertelt Careyn-programmamanager Joep Sinke. “Maar dat moet wel verantwoord en afgewogen. Bij Careyn moet vernieuwing, op welk vlak dan ook, áltijd ten goede komen aan de kwaliteit van leven van onze cliënten.”

Vernieuwing legt Careyn daarom standaard langs de meetlat van ‘welbevinden’.  Joep: “Dat is in lijn met onze visie dat we cliënten willen ondersteunen bij een veerkrachtig en betekenisvol leven, waarin ze zo zelfstandig en onafhankelijk mogelijk de eigen regie houden.” Deze visie blijft overeind, ook nu de druk op de zorg steeds groter wordt.

Oog voor meerwaarde en ethiek

“We hebben te maken met toenemende vergrijzing, afname van het aantal mantelzorgers en krapte op de arbeidsmarkt”, illustreert hij. “Om die uitdagingen het hoofd te bieden, zullen innovaties steeds breder hun intrede doen. We kennen al oplossingen zoals de roll-assist en geavanceerdere hulpmiddelen zoals beeldbellen. Dit laatste passen we op steeds meer manieren toe. Maar let wel, deze en andere innovaties omarmen we niet zonder meer. We selecteren ze zorgvuldig, hebben ook oog voor de ethische kant. Zo bespreken we altijd of de technologie acceptabel is in het licht van die kwaliteit van leven van onze cliënten. En of ze meerwaarde heeft, zowel voor cliënten als voor medewerkers.”

Careyn

Careyn is een grote zorgorganisatie, actief van Utrecht en Vinkeveen tot Delft en Hoeksche Waard. Ze wil samen met anderen bijdragen aan een inclusieve, solidaire en duurzame samenleving. Dat doet ze door verbindingen te leggen en ondersteuning te bieden voor iedereen die op enig moment in het leven – tijdelijk – een verminderd vermogen ervaart om een thuis te creëren.

Onderzoek in de praktijk

Onlangs onderzocht Careyn of een geavanceerde robothond zulke meerwaarde kan bieden in het leven van bewoners met dementie. Dat testte ze uit in de dagelijkse praktijk van Buitenhof, het Careyn-zorgcentrum waar mensen wonen met een somatische/psychogeriatrische zorgvraag. Het leidde ertoe dat robothond ‘Rakker’ in het leven kwam van twee Buitenhof-bewoners en verzorgende Susan Ahrari. Het onderzoek, dat zes weken duurde, stond onder leiding van Lisanne Mesker, derdejaars student Gezondheidszorg Technologie aan de Hogeschool Rotterdam. “We zijn gaan kijken of bewoners en medewerkers baat hebben bij een robothond die volledig autonoom reageert”, vertelt ze. “Welke toegevoegde waarde heeft deze noviteit voor cliënten en medewerkers? Wat zijn de toepassingsmogelijkheden? Drie keer per week kwam ik met Rakker langs om de bewoners en Susan te begeleiden bij het gebruik van de hond en de reacties te observeren.”

Het welbevinden van onze cliënten is en blijft de basis, ook nu we steeds meer acteren op het snijvlak van zorg en technologie.

Joep Sinke, Programmamanager

Sociaal innoveren is een must

Volgens Joep is het ‘proefondervindelijk ontdekken’ zeer waardevol. “In dit geval ontdekten we dat een autonome robothond goed kan werken voor bepaalde cliënten en dat deze kan bijdragen aan meer werkplezier en verlichting van werkdruk.” Hij benadrukt dat het werken met innovatieve hulpmiddelen van medewerkers wel vraagt om deze te accepteren en ze te integreren in hun dagelijkse processen. “Sociaal innoveren dus, waarbij het veranderen van processen een must is en waarbij we moeten kijken hoe we de zorg slimmer kunnen maken. Dat moet wel duurzaam gebeuren. Veranderingen moeten zich verankeren in die processen om goede zorg te blijven leveren, ook in een krappe arbeidsmarkt.”

Joep Sinke Programmamanager Careyn

Joep Sinke, programmamanager

Verder brengen van lerend vermogen

‘Veranderen’ is tegelijkertijd ook één van de moeilijkste factoren in vernieuwing. “Daarom gaat duurzaam vernieuwen bij ons gepaard met het verder brengen van het lerend vermogen van de teams. Dáár zitten immers de mensen die moeten werken met hulpmiddelen. Zij moeten zelf ondervinden hoe ze daar de vruchten van plukken, of het nu gaat om verlichting van taken of om vergroting van werkplezier.” Joeps tip voor de sector is dan ook: “Onderzoek, maak ruimte om innovaties uit te testen, mét medewerkers en mét cliënten. Dat biedt inzicht. Niet alleen in hoe je de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt het hoofd biedt, maar ook in hoe je trouw blijft aan waar je als zorgorganisatie voor staat. In ons geval: het ondersteunen van mensen die (tijdelijk) niet in staat zijn een eigen thuis te creëren.”