“Een afspraak die opeens niet doorgaat, kost het ziekenhuis minimaal 100 euro”

Met enorme wachtlijsten en hoge druk op de zorg, zijn onverwachte gaten in de agenda het laatste wat je als ziekenhuis wil. Toch zijn er steeds meer mensen die niet naar hun afspraak komen. Of op het laatste moment afzeggen. Naast dat andere patiënten langer moeten wachten op de juiste zorg, kost het ook nog eens heel veel geld. Wat kunnen we doen om dit tegen te houden? We vroegen het aan twee experts: Ron Kerklaan, Manager wachttijdbemiddeling bij Zilveren Kruis en Mirella Stob-Koenjer, zorgmanager bij Isala, ziekenhuis in Zwolle en Meppel.
""

Afspraken die niet doorgaan zijn natuurlijk altijd vervelend, maar in de zorg helemaal. Bij Isala gaan gemiddeld 600 afspraken per week niet door, omdat mensen op het laatste moment afzeggen of gewoon niet komen. Eén zo’n afspraak kost het ziekenhuis minimaal 100 euro. “Afspraken die opeens niet doorgaan kosten geld, maar zorgen ook voor verspilling van tijd: we willen geen lege plek in het spreekuur, want we willen graag zo veel mogelijk patiënten helpen. Het is jammer als alles klaar staat en de patiënt er niet is. En daar moeten we met zijn allen iets aan doen”, vindt Mirella Koenders, zorgmanager bij Isala.”

Wat kan de zorgverzekering daaraan doen?

Ook Ron Kerklaan, Manager wachttijdbemiddeling bij Zilveren Kruis, probeert met zijn team zorgcoaches te zorgen dat onverwachte gaten zo min mogelijk voorkomen. Het belangrijkste dat zij doen, is bellen met het ziekenhuis: “Als een klant ons belt en 3 maanden moet wachten op bijvoorbeeld de oogarts, bellen wij naast het ziekenhuis waar hij op de wachtlijst staat ook andere ziekenhuizen. En kijken of hij gebruik kan maken van zo’n gat in de agenda bij het ziekenhuis. Soms lukt dat, maar niet altijd”, legt hij uit.

Wat kunnen ziekenhuizen daaraan doen?

De ziekenhuizen zelf proberen onverwachte gaten in de agenda ook tegen te houden, legt Mirella Koenders uit. “We proberen mensen te herinneren aan hun afspraak door een sms en e-mail. Ook leggen we uit waarom wij de afspraak belangrijk vinden. Toch zien we dat patiënten soms niet komen. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Als het zo is dat een patiënt niet kan of wil komen, willen wij dit wel graag weten, zodat we de plek aan iemand anders kunnen geven. Verder kunnen patiënten hun afspraken online plannen, op momenten dat het hen past.”

Er zijn te veel mensen die zorg nodig hebben en te weinig zorgmedewerkers om die zorg te bieden

Mirella Stob-Koenjer, zorgmanager bij Isala

Wat kunnen patiënten zelf doen?

Ron Kerklaan heeft een goede tip voor patiënten: “Als je door de huisarts bent doorgestuurd, is het verstandig om even te wachten met het inplannen van de afspraak. En eerst bij ons team te controleren waar er snel plek is. Zo plannen we je in op de snelste mogelijkheid en hoef je daarna niet terug naar de huisarts voor een nieuwe verwijsbrief.” Je voorkomt hiermee dat je op meerdere wachtlijsten staat. Oh, vergeet natuurlijk ook niet de afspraak op een handige plek te noteren. Kom je niet naar jouw afspraak in het ziekenhuis? Dan kan het zijn dat het ziekenhuis een rekening stuurt. Die rekening vergoeden wij niet en betaal je dus zelf. Zonde!

Verder is het gewoon heel belangrijk om in gesprek te blijven met je arts: “Soms is een afspraak inderdaad niet meer nodig of kan hij uitgesteld worden, maar bel dan wel”, benadrukt Mirella Koenders.

Groeiend probleem komende jaren

De zorg die we in Nederland als ‘gewoon’ zien, is namelijk niet meer zo gewoon, vertelt Mirella: “Er zijn te veel mensen die zorg nodig hebben en te weinig zorgmedewerkers om die zorg te bieden. En dit wordt de komende jaren alleen maar meer. Juist daarom is het jammer als een afspraak onverwachts niet doorgaat.”

Meer weten over dit onderwerp?

TIP!

Onze directeur zorginkoop, Peter Langenbach, schreef er een column over. In Fizier, tijdschrift voor zorgfinancials.

Lees de column (.pdf)

Gerelateerde artikelen

Lachende man met arm om kleindochter

6 dingen die je zorgverzekeraar óók doet

We zijn gewend dat onze zorgverzekeraar onze zorgkosten betaalt. Maar wist je dat je zorgverzekeraar veel meer voor je kan betekenen?

Vrouw legt iets uit aan collega's

Na één belletje terecht in een ziekenhuis zonder wachtlijst

Fajah werd getroffen door een rughernia: “Bij het ziekenhuis was de wachttijd voor een operatie 9 weken.”

Oude man lacht

Jaap wordt thuis behandeld aan zijn hart

Dankzij een hartkastje hoeft Jaap niet op en neer naar het ziekenhuis, en houden zijn artsen een oogje in het zeil.