Het primaire proces bij VPT

Ontdek hoe u uw professionals ondersteunt om anders te werken met VPT.

Zware en complexe zorg kan ook thuis via VPT

Als de professional door de bril van de klant en zijn netwerk kijkt, kunnen klant en professional samen bepalen: ‘wat is belangrijk voor u’ en ‘wat heeft waarde voor u’. Kan de klant dat niet meer zelf, digitaal en thuis invullen of wordt de thuissituatie gevaarlijk, dan is intramurale opname te overwegen.

Kwaliteit vasthouden ook als de gezondheid achteruit gaat

De professional bespreekt met de klant en zijn naasten continu of de zorg nog passend is. Je kan achteruitgang van gezondheid beter opvangen of zelfs tegengaan doordat je een integraal pakket levert bijVPT. Wij zien dat ouderen minder snel achteruitgaan wanneer zij VPT krijgen, dan bij MPT.

Klanten hebben behoefte aan goede voorlichting

De Wijkverpleegkundige kan dit geven. Soms ontstaan er misverstanden over de zorg in de Wlz. Lees hier meer over in de Brochure wegwijzer wijkverpleegkundigen (pdf).

VPT biedt meer flexibiliteit dan Wijkverpleging onder de Zvw

Aan elke Wlz VPT-indicatie hangt een dagbudget. Dit is inzetbaar voor alle vormen van zorg, ondersteuning en welzijn thuis, die onder de Zvw en de Wmo samen ook mogelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke hulp, begeleiding en verpleging en verzorging. Binnen 1 Wlz-indicatie kan alle zorg worden afgestemd op de zorgbehoefte van de klant. De klant en de zorgprofessional bepalen samen waar het dagbudget aan wordt besteed. Dat is binnen de Zvw en Wmo niet mogelijk. Ze omvatten losstaande (zorg)activiteiten en bij elke wijziging in de zorgvraag is een nieuwe Zvw- of Wmo-indicatie nodig. Binnen de Wlz niet.

VPT kan mantelzorgers ontlasten!

VPT biedt juist mogelijkheden om de mantelzorger(s) te ontlasten. De zorgaanbieder biedt een integraal pakket aan zorg en ondersteuning aan. Samen bepalen de klant en mantelzorger met de professional:

  • hoe draagkrachtig de mantelzorger is,
  • welke oplossingen er in het netwerk van de klant mogelijk zijn, én
  • hoe de draaglast van de mantelzorger passend kan worden gemaakt (bijvoorbeeld door de inzet van mensen uit het netwerk van de klant, door de inzet van technologie of door inzet van professionals).

Zorgaanbieder en klant/mantelzorger overleggen continu en leggen de afspraken vast in het zorgdossier van de klant.

Zo organiseert u huishoudelijke hulp

VPT huishoudelijke zorg is vergelijkbaar met huishoudelijke hulp (HH) bij MPT. De zorgverleners organiseren alle zorg vanuit het VPT-budget. Ook huishoudelijke zorg. Door flexibel te zijn, kan huishoudelijke zorg geleverd worden door de professional die op dat moment/op die dag bij de klant werkt. Dit vraag om organisatie van de VPT-zorg uit 1 team. Inzet van een externe partij voor de huishoudelijke zorg is dan niet nodig.

Zo regelt u samen met de klant de maaltijden

Bij VPT-zorg horen ook maaltijden. De zorgaanbieder spreekt met de klant en/of mantelzorger af wie voor de maaltijden zorgt. Dit kan de klant (of mantelzorger) ook zelf doen. Het is een werkbare optie als de zorgaanbieder zelf geen maaltijden maakt. De zorgaanbieder geeft dan bijvoorbeeld de maaltijdcomponent in de VPT terug aan de klant. De LOC berekeningen rond was- en broodkosten kan de basis zijn voor het bepalen van de juiste restitutie. De klant kan zijn maaltijden zelf bestellen bij 1 van de (landelijke) ketens die maaltijden leveren. Als de klant ondersteuning nodig heeft bij het bestellen en klaarmaken van de maaltijden is dat onderdeel van het VPT. De afspraken over de maaltijdvoorziening worden vastgelegd in het zorgdossier van de klant.

Zo regelt u het platgoed

‘Platgoed’ is een term uit de intramurale zorgverlening. Er wordt gekeken welke lakens/handdoeken/etc. de klant zelf bezit. Meestal heeft de klant zelf een wasmachine (en soms ook een droger) om de handdoeken en lakens te wassen. De betreffende medewerker kan de cliënt ondersteunen bij het wassen en drogen als onderdeel van de huishoudelijke zorg. Zorgaanbieder en klant spreken dit met elkaar af.

Zo zet u de Medido in

Door de inzet van een Medido hoeft de klant niet te wachten op een zorgmedewerker. Het is even wennen voor sommige klanten om hiermee om te gaan. De zorgmedewerker heeft op dat moment veel meer tijd en aandacht voor de klant zelf. Met inzet van de Medido (of andere technologie) hebben klanten eigen regie, maar vooral krijgen ze ook hun ‘vrijheid’ terug. Of kunnen ze die juist behouden én ervaren zij meer aandacht van hun zorgmedewerker.

VPT-zorg organiseert u samen met de huisarts

Er is een verschil tussen bestaande en nieuwe (complexe) klanten die een huisarts erbij krijgt. De huisarts kan ondersteuning krijgen van de Specialist Ouderengeneeskunde (SO), de betrokken (wijk)verpleegkundige of en Verpleegkundig Specialist 9VS). VPT-zorg organiseert u samen. Ervaringen in het land tonen aan, dat de samenwerking verbetert als de SO/VS samen met de huisarts kijkt naar een passende oplossing voor de klant. Lees hier meer over in de Brochure VPT in de wijk (pdf).

Op dit moment werken veldpartijen aan een convenant met afspraken rondom de Medisch Generalistische Zorg (MGZ) voor kwetsbare ouderen, om de samenwerking tussen huisarts en SO (en nog meer professionals) goed te faciliteren.

Andere onderwerpen

Snel naar de andere onderwerpen waar u mee te maken krijgt als u als professional (of organisatie) VPT wil leveren.