Blog verzekerdenraadslid Anoek Meijer

Dinsdag 20 september was er weer een bijeenkomst van onze Verzekerdenraad. Deze keer waren we fysiek in Zeist.
Anoek Meijer

We hebben een vast ritueel met vergaderen:

  • We beginnen met het bespreken van het verslag van de vorige vergadering en de terugkoppeling vanuit onze commissies.
  • Daarna praat directievoorzitter Georgette Fijneman ons bij over de actualiteiten en kunnen we daar vragen over stellen.
  • Vervolgens bespreken we een thema, waarvan er elk jaar een paar op een vast moment terugkomen.

Als thema hebben we deze keer gesproken over ons eigen functioneren als Verzekerdenraad. We hebben teruggeblikt op het afgelopen jaar. Maar nog veel belangrijker, vooruitgekeken naar 2023: welke thema’s willen we komend jaar graag bespreken en van welke onderwerpen willen we meer weten? Verder hebben we gekeken hoe wij als Verzekerdenraad willen werken en wat we willen verbeteren. Maar ook hoe wij het beste vanuit het perspectief van verzekerden feedback kunnen geven aan de directie en medewerkers van Zilveren Kruis. In dit blog vertel ik daar meer over.

Evaluatie werkwijze in het algemeen

Als Verzekerdenraad komen we 7 à 8 keer per jaar samen, het afgelopen jaar nog vaak online door COVID. Dat hebben we als wat afstandelijk ervaren en daarom gaan we in 2023 voor zoveel mogelijk fysieke bijeenkomsten. Af en toe zullen we een keer een vergadering online doen, bijvoorbeeld als het doel vooral is om ons over een bepaald onderwerp te informeren.

Sinds afgelopen jaar krijgen we elk kwartaal een cijfermatig overzicht van de klachten die bij Zilveren Kruis binnenkomen. Zo kunnen we zien wat voor soort klachten binnenkomen en over welke onderwerpen. Dat helpt ons om te bepalen over welke onderwerpen we het willen hebben en waar we vragen over kunnen stellen. Wij zijn erg tevreden over deze werkwijze en bedanken de medewerkers van Zilveren Kruis voor de mooie presentaties en terugkoppelingen richting ons als Verzekerdenraad. Het is fijn om te zien dat onze input wordt gewaardeerd en echt wordt meegenomen in het beleid.

Evaluatie adviestraject Zorginkoopbeleid

Zorgverzekeraars moeten elk jaar uiterlijk op 1 april hun zorginkoopbeleid voor het volgende jaar publiceren, zodat zorgaanbieders daarop kunnen inspelen. Als Verzekerdenraad worden wij elk jaar in de gelegenheid gesteld om advies te geven over het conceptbeleid. Omdat het beleid in maart klaar moet zijn, vindt dit adviestraject in de maanden december t/m februari plaats.

Zilveren Kruis koopt zorg in voor ongeveer 4,9 miljoen verzekerden. Er wordt bij de inkoop van zorg uiteraard gekeken naar kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg. Daarnaast worden er afspraken gemaakt over kwaliteit, innovatie, prijzen en volumes. Wij als Verzekerdenraad vinden dat we goed in dit proces zijn meegenomen en alle ruimte hebben gehad om onze adviezen naar voren te brengen.

Wil jij meer informatie over het inkoopbeleid? Op de website zk.nl/zorgaanbieders lees je hier meer over.

Leden verzekerdenraad en commissies

Naast het evalueren kijken we of er in de Verzekerdenraad of in onze commissies vacatures zijn, die moeten worden ingevuld. Op dit moment zijn er geen vacatures. De Verzekerdenraad bestaat uit 15 tot 20 leden en iedereen mag 2 keer een periode van 4 jaar in de Verzekerdenraad blijven zitten. Dit in gedeeltes, zodat er oude en nieuwe leden in de raad zitten. Je kunt ook in commissies zitten, zoals de Communicatiecommissie. Ik zelf zit bijvoorbeeld bij de vergaderingen van de Verzekerdenraad van De Friesland als toehoorder. Er zit ook een toehoorder vanuit die Verzekerdenraad bij onze vergaderingen.

In gesprek over contact met onze achterban

De Communicatiecommissie is één van de werkgroepen waar je aan kunt deelnemen. Deze commissie probeert de communicatie tussen de Verzekerdenraad en de verzekerden zo goed mogelijk vorm te geven. Dat blijft, ondanks de hulp van Zilveren Kruis, best een uitdaging. Hoe komen we echt in contact met onze grote en diverse ‘achterban’. En hoe halen we input bij hen op? Op social media of in de community ‘Samen’ ontvangen we reacties bijvoorbeeld en dat is waardevol. Soms is het een ongenuanceerde negatieve toon en dan is het lastig voor ons om daar wat mee te doen. We vinden het van groot belang om onze ‘antennefunctie’ goed te kunnen uitvoeren. We gaan er ook in 2023 weer op inzetten om hier verbetering in aan te brengen!

Wat we ons zelf nog weleens afvragen is hoeveel verzekerden weten van het bestaan van de Verzekerdenraad af? We proberen daarom om meer zichtbaar te zijn, dit doen we dus ook door te bloggen! Dus lees je deze blog en heb je een vraag voor de Verzekerdenraad, laat je horen op Samen!