24/7 ondersteuning op afstand met DigiContact

DigiContact levert door middel van (beeld-)bellen 24/7 ondersteuning op afstand aan zorgvragers en mantelzorgers in de gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT). Met slechts één druk op de knop is er rechtstreeks verbinding met de begeleiders op alle momenten van de dag en nacht.

Voor wie?

Voor mensen die zelfstandig wonen of binnen een zorginstelling (al dan niet met enkele uren begeleiding). En voor zorgprofessionals voor ruggespraak of als klankbord.

Impact

Cliënten kunnen meteen hun vraag stellen en hoeven niet op antwoord te wachten. Dat draagt bij aan rust en vertrouwen.

Sleep de tabel om meer informatie te zien
Indicatie van de impact op
Cliënten meer zelfredzaamheid en eigen regie, minder escalaties
Wachttijden die nemen af omdat het mogelijk is om met hetzelfde personeel, meer mensen van zorg te voorzien
Zorgpersoneel minder druk op personeel omdat op de achtergrond begeleiders beschikbaar zijn voor directe zorgvragen van gebruikers
Zorgkosten die dalen omdat een deel van de fysieke begeleiding wordt overgenomen door digitale begeleiding

Doelstelling

  • digitale consultatie via DigiContact kan 50-70% van de ondersteuning binnen VG3/VG4/VG opvangen
  • digitale consultatie via DigiContact kan zo’n 90% van de zorgvragen afvangen die anders bij de huisarts, huisartsenpost, gedragsdeskundige of zorgmanager terecht komen

Bekostiging

Via het integrale tarief binnen de Wet langdurige zorg (Wlz). Zorgaanbieders zetten DigiContact in ter vervanging en ter ondersteuning van reguliere begeleiding. Daardoor neemt de fysiek benodigde begeleiding af.