Financieel Fit als element voor vitaliteit bij Facilicom

Steeds meer Nederlanders kampen met financiële problemen. Het gevolg: toenemende stress en een vergrote kans op gezondheidsproblemen. Daarom ondersteunt Facilicom Group met NSR en Zilveren Kruis hun 21.500 medewerkers bij het aanpakken van financiële zorgen. Marijn de Lange: ‘Geldzorgen zo veel mogelijk beperken is een belangrijke stap om een vitaler en waardiger bestaan te kunnen leiden.’
""
Ondanks het beladen thema levert de focus op geldzorgen alleen maar energie op

- Marijn de Lange, Senior Adviseur Vitaliteit & Inzetbaarheid bij Facilicom Group - Liesbeth Hooghoudt, Consultant Gezond Ondernemen bij Zilveren Kruis - Hiske Zandvliet, Adviseur bedrijven bij NSR

Werkgeluk is het sleutelwoord voor facilitaire dienstverlener Facilicom, een van de grootste werkgevers van Nederland. Kan iemand stressvrij leven zonder gezonde financiële basis? ‘Dat wordt een uitdaging,’ zegt Marijn de Lange, Senior Adviseur Vitaliteit & Inzetbaarheid. Bedrijven en organisaties kunnen een belangrijke rol spelen in het signaleren én aanpakken van financiële zorgen van medewerkers. ‘Als je langdurig financiële zorgen hebt, kun je in de overleefstand belanden. Het maken van rationele keuzes wordt, onder invloed van langdurige stress, door verschillende veranderingen in het brein moeilijker. Hoe kunnen we onze medewerkers vragen om aan hun vitaliteit te werken en mee te gaan in veranderingen als ze constante stress ervaren? Geldzorgen wegnemen is een belangrijke stap om een vitaler en waardiger bestaan te kunnen leiden.’ Uit gesprekken met medewerkers en leidinggevenden bleek dat er toenemende financiële zorgen waren. ‘Ik heb 50 medewerkers persoonlijk gesproken en de helft gaf aan zelf financiële zorgen te verwachten of iemand te kennen met problemen. Dat is veel. Te veel.’ Aan de start van het jaar schonk Facilicom Group iedereen eenmalig €100,-. Met meer dan 21.500 medewerkers is dat meer dan een gebaar. Maar toch, het bedrijf wil meer geven dan geld alleen: een uitgestoken hand. ‘Door langdurige financiële stress kun je minder vitaal worden en dat kan invloed hebben op je gezondheid.’

Financiële welzijn als basis

Facilicom Group klopte aan bij Liesbeth Hooghoudt, Consultant Gezond Ondernemen bij Zilveren Kruis. De hulpvraag was helder. En het antwoord? ‘Dit is nu een heel actueel en belangrijk thema,’ zegt ze, doelend op de stijgende energiekosten en de inflatie die boodschappen fors duurder maakt. ‘Maar Facilicom Group liep op het nieuws vooruit. Dat zegt veel over de scherpte van de organisatie.’ Tijdens haar onderzoek naar oplossingen stuitte ze op Stichting Nederlandse Schuldhulproute (NSR), die mensen met geldzorgen naar de juiste hulp probeert te begeleiden via Geldfit.nl en het telefoonnummer 0800-8115. ‘Waarom zouden we het wiel opnieuw uitvinden? NSR heeft een mooi palet aan hulproutes. Bovendien had Zilveren Kruis zich al aangesloten bij NSR in verband met betalingsregelingen voor de verzekerdenpopulatie, maar we hadden nog niet samengewerkt op werkgeversniveau. Dit was het perfecte moment daarvoor.’

Taboe rond geldproblemen

Helaas weet Hiske Zandvliet van NSR uit eigen ervaring hoe belangrijk een gezonde financiële basis is. ‘Mijn eigen huishouden kwam in de problemen door geldzorgen. Ik durfde met niemand over mijn situatie te praten Dat heeft maar liefst 8 jaar geduurd, tot mijn leidinggevende hulp bood. Als werkgever heb je echt de unieke kans om geldzorgen te signaleren en medewerkers te helpen.’ Inmiddels gaat het beter met Hiske. Dat niet alleen: ze werkt inmiddels voor NSR en heeft van haar situatie haar roeping gemaakt. ‘Het is een lastig thema. Een taboe zelfs. Maar geldzorgen kunnen iedereen overkomen. Een ongeluk, een echtscheiding, ziekte. Dat moeten we erkennen. Een derde van de huishoudens heeft moeite met rondkomen.’ Dat cijfer ligt mogelijk nog hoger onder Facilicom-medewerkers. Daarom was Hiske direct gemotiveerd om aan een campagne te werken. ‘We hebben samen gezocht naar de beste en holistische aanpak.’

""
De campagne van Facilicom Group is een prachtig voorbeeld hoe we iets bereiken als we allemaal samenwerken. Om op die manier te kunnen bijdragen aan gezondheid en dit dichterbij te brengen voor iedereen, dat vind ik heel mooi.

- Liesbeth Hooghoudt, Consultant Gezond Ondernemen bij Zilveren Kruis

Herken geldzorgen

De beste aanpak gezocht… en gevonden. Facilicom Group ontwikkelde mede met ondersteuning van NSR een langlopend Financieel Fit campagne met verschillende workshops (zowel fysiek als online); constante communicatie via nieuwsbrieven, het personeelsmagazine en het intranet; persoonlijke gesprekken met medewerkers en 12 zelf-aan-de-slag interventies, ook aangeboden door andere partners, waaronder gesprekskaarten en een training om te leren budgetteren. Marijn: ‘We wilden iedereen bereiken: medewerkers, leidinggevenden en HR-functionarissen. Herken geldzorgen. Bij jezelf en bij anderen. Medewerkers met geldzorgen kunnen met hun gedrag signalen afgeven. Deze signalen lopen erg uiteen, maar duidelijke voorbeelden zijn regelmatig geld lenen of om een voorschot vragen. Of veel meer uren werken dan verantwoord is. Loonbeslag is het meest duidelijke signaal. Ga erover in gesprek en probeer de ander naar hulp te leiden.’ De boodschap landde. Onder andere door nieuwe content die elke twee weken online kwam en de workshops. Maar liefst 131 leidinggevenden en 45 HR- functionarissen meldden zich voor de workshops. Een opname ervan werd online gezet. Ze leerden hoe ze signalen moeten herkennen en hoe ze het gesprek aan kunnen gaan. ‘De deelname aan de workshops lag hoger dan gehoopt en op de inhoud werd goed gereageerd. Daar ontvingen we veel complimenten voor en belangrijker nog: het zorgde voor ambassadeurs.’

De kracht van herhaling

En het is nog niet klaar. Tijdens het interview vraagt Marijn aan Hiske of ze binnenkort tijd heeft om nog een paar workshops te verzorgen. ‘Met alle liefde,’ antwoordt ze met een lach. ‘Er is vaak een prachtig hulpaanbod, maar als vraag en aanbod niet bij elkaar komen dan is dat een gemiste kans.’ Herhaling is alles. ‘Om hulp vragen en hulp aanbieden is niet altijd eenvoudig. Maar hoe vaker je iets communiceert, hoe makkelijker de stap wordt. Terugkijkend op mijn eigen situatie was het aanbod lang niet zichtbaar. Met brede en herhaalde communicatie komen mensen – uiteindelijk – eerder in beweging. Dan denk je: misschien moet ik die uitgestoken hand tóch pakken.’ Een zetje. Meer hoeft het niet te zijn. ‘Geldzorgen vormen een kettingreactie. Problemen groeien en oplossingen lijken door stress steeds minder bereikbaar… Het is een sneeuwbal die steeds harder van de berg dendert. Een zetje van de werkgever kan de sneeuwbal stoppen en vervolgens soms laten smelten. Zo ging het ook bij mij.’

Hoe is het nu met jou en je financiën?

‘Ergens is het cru dat het succes van Financieel Fit mede te danken is aan het momentum,’ zegt Marijn. ‘Maar misschien is dat juist een zegen. Het taboe rond geldproblemen is er weer een stukje vanaf.’ De Financieel Fit campagne was een katalysator voor andere kleine en grote initiatieven binnen de organisatie. Gom, het schoonmaakbedrijf dat onder Facilicom Group valt, verspreidde bijvoorbeeld 6500 folders over geldzorgen onder de pijler Sociaal Hart. Incluzio, de sociaal maatschappelijke BV dat onder Facilicom valt, was al eerder begonnen met aandacht schenken aan geldzorgen. Parallel aan deze campagne belt een belteam van Incluzio alle medewerkers van Facilicom met de vraag: hoe is het nu met jou en hoe is het met je financiën? ‘Dat is prachtig om te zien.’ Natuurlijk zit er ook een zakelijke kant aan, geeft hij toe. ‘Maar de urgentie zit aan de menselijke kant. Op deze manier is het in balans.’ Facilicom Group kreeg veel reacties uit alle hoeken van de organisatie: ‘Meerdere keren hoorden we dat medewerkers door de ondersteuning of door nieuwe vaardigheden weer een buffer hebben. Ze kunnen er weer even tegenaan. Er is ademruimte ontstaan. Daar hebben we het voor gedaan. Op die bevlogenheid, synergie en onze samenwerking binnen Facilicom ben ik heel trots.’

Bekijk het webinar Financieel gezond

Tip!

In dit webinar bespreken we de signalen op de werkvloer die kunnen duiden op geldproblemen bij medewerkers.

Naar het webinar

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

""
Artikel
18-04-2023
6 minuten leestijd

Financieel Fit als element voor vitaliteit bij Facilicom

Steeds meer Nederlanders kampen met financiële problemen. Daarom ondersteunt Facilicom Group met NSR en Zilveren Kruis hun 21.500 medewerkers bij het aanpakken van financiële zorgen.

""
Artikel
23-02-2023
5 minuten lezen

Verzuim halvering voestalpine Automotive Components

Verzuim terugdringen? Dat is niet eenvoudig. Toch ging voestalpine Automotive Components de uitdaging aan.

""
Artikel
29-01-2024
6 minuten lezen

Ontspanning en stressreductie bij Philips

Een stressreductie van 39% zonder het kantoor te verlaten? In een pilot met virtual reality laat Philips zien dat het kan.