Met elkaar naar een gezondere organisatie

ABN AMRO zet zich de laatste jaren sterk in voor de vitaliteit van haar 18.000 medewerkers in Nederland. Toch wierp dit te weinig vruchten af. Daarom werd gekozen voor een nieuwe aanpak. HR Benefits Advisor Monique Bosbaan en Projectleider LEEFVitaal!, Lydia van Meeuwen, vertellen hoe ze dat hebben gedaan.
Monique Bosbaan, HR Benefits Advisor ABN AMRO
Vitaliteit doe je samen en moet leuk zijn. Door het groepsgevoel te vergroten, motiveren medewerkers elkaar

- Monique Bosbaan, HR Benefits Advisor ABN AMRO

Je biologische leeftijd

‘Medewerkers kunnen een gezondheidsonderzoek doen. Aan de hand van een vragenlijst en lichamelijk onderzoek bieden we inzicht in hun mentale en fysieke welbevinden. Medewerkers die niet in balans blijken bieden we vervolgens een coachingstraject aan.’ Een mooi initiatief, maar toch maakten te weinig medewerkers er gebruik van. Daarom moest er meer bekendheid komen voor de initiatieven op gezondheidsvlak.

Naast individuele trajecten wilde ABN AMRO meer aanbod op groepsniveau, zoals sportactiviteiten, workshops en vitaliteitsmarkten. ‘Vitaliteit doe je samen. Idealiter kom het echt vanuit de organisatie zelf. Met medewerkers die elkaar motiveren en op de hoogte brengen van wat mogelijk is.’ 

Lotte Mintjes
ABN Amro zet een goedwerkende vitaliteitsportaal neer en snapt daarbij het belang van enthousiaste ambassadeurs

- Lotte Mintjes, Gezond Ondernemen consultant Zilveren Kruis

Ambassadeurs zetten beweging in gang

Om het groepsgevoel nog meer te stimuleren werden organisatiebreed ambassadeurs geworven: een groep van ongeveer 90 mensen die nauw betrokken zijn bij de uitrol van nieuwe plannen. Lydia: ‘Met hun hulp zijn onder andere 20 weight watch-cursussen gestart. Ook hebben we een online community opgezet. Een plek waar mensen met elkaar praten, bloggen en foto’s van hun activiteiten delen.’

Grote verandering voor de organisatie

Monique en Lydia merken dat de ingezette koers de juiste is. ‘Het begint meer te leven binnen de organisatie. En dat heeft ook impact naar buiten toe. We merken dat sollicitanten ons vitaliteitsbeleid aantrekkelijk vinden’. vertelt Monique. Toch is het ook een grote verandering voor de organisatie. ‘Medewerkers moeten eraan wennen dat de werkgever zich hun gezondheid aantrekt en allerlei dingen aanbiedt.’

Monique Bosbaan, HR Benefits Advisor ABN AMRO

En nu?

Monique en Lydia zijn niet snel tevreden, maar de bewustwording en kennis is er. Met het oog op de toekomst willen ze de resultaten beter meten en gebruik maken van innovatieve (leer)middelen. ‘Samen met Zilveren Kruis kijken we naar manieren die ons hierbij kunnen ondersteunen, denk aan middelen als e-health, de inzet van apps en filmpjes. Zo blijven we vitaliteit op de werkvloer verbeteren,’ aldus Monique.

Tips van Monique en Lydia

  • 'Maak vitaliteit leuk en geen verplichting'
  • 'Betrek een groep enthousiaste ambassadeurs bij je plannen om bekendheid te geven aan de initiatieven'
  • 'Laat het vitaliteitsthema aansluiten bij bestaande bedrijfsdoelstellingen. Zo wordt het echt een onderdeel van de bedrijfsvisie'

Zo gingen we met andere klanten aan de slag

Simone Langewouters

‘Met fitcoins als betaalmiddel creëren we een ecosysteem rondom bewegen’

- Simone Langewouters, Health, Safety & Wellbeing Officer bij SAP

Ariënne Jochems en Lotte Passtoors

‘Het is de kunst om medewerkers te helpen met het maken van de juiste keuze voor zichzelf’

- Ariënne Jochems en Lotte Passtoors, People Experience Lead bij Unilever

Rob Eding

'Duurzame inzetbaarheid is van alle leeftijden en alle categorieën.'

- Rob Eding, HR-manager DYKA

Bel ons

U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
8.30 – 17.00.

Afdeling Verkoop 071 364 19 20

Stuur ons een e-mail

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Mail ons direct

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn