Blog verzekerdenraadslid Laura de Kinkelder

Wist u dat Zilveren Kruis een Verzekerdenraad heeft? En weet u waar deze raad allemaal bij betrokken is? Sinds januari 2020 maak ik deel uit van de Verzekerdenraad en met veel enthousiasme vertel ik u graag meer over ons werk.
Laura de Kinkelder

Als Verzekerdenraad vormen we een afspiegeling van alle verzekerden van Zilveren Kruis en haar merken. Per jaar vergaderen we 8 keer op het hoofdkantoor in Zeist. Tijdens vergaderingen denk ik op een opbouwende manier mee.

Actualiteiten in de zorg

Voorafgaand aan de vergadering in Zeist op 19 september kwamen we op 30 augustus ook digitaal bij elkaar. We bespraken de actualiteiten in de zorg met de directievoorzitter van Zilveren Kruis, Georgette Fijneman. Als leden mochten we zelf onderwerpen aandragen en dit was heel divers. Er waren vragen over de spoedhuisartsenzorg, vergoedingen voor de hospice en het personeelstekort in de ouderenzorg.

Zelf stelde ik een vraag over het vergoeden van hersteloperaties bij vrouwen na borstkanker. Na het nieuwsbericht over afwijzingen van vergoedingen wilde ik graag weten wat de situatie is bij Zilveren Kruis. Bij Zilveren Kruis worden de eerste twee hersteloperaties altijd vergoed, maar bij de derde operatie moet je toestemming vragen. Georgette vertelde ons dat adviseurs gaan bekijken of aanpassen van het beleid nodig, mogelijk of wenselijk is. Als verzekerde vind ik het fijn dat we op al deze kwesties antwoorden krijgen en dat Zilveren Kruis haar beleid ook zelf opnieuw bekijkt.

Zichtbaarheid, preventie en klantsignalen

Op 19 september hadden we een vergadering in Zeist met vooraf nog een workshop LinkedIn. We zijn druk bezig geweest onze zichtbaarheid voor de verzekerden te vergroten. Op een eerdere vergadering zijn er foto’s gemaakt, we schrijven blogs en nu willen we natuurlijk dat deze ook gelezen worden. Gelukkig kregen we goede tips hoe we ons werk voor de Verzekerdenraad kunnen vermelden. En over hoe we het bereik van onze berichten kunnen vergroten.

Tijdens de vergadering waren er twee presentaties. Als eerste mochten we onze kijk geven op nieuwe ideeën voor het voorkomen van zorg. Als verzekerden geven wij tips om richting te geven aan het proces. Het tweede onderwerp ging over de afhandeling van klantsignalen. Welke klachten en ideeën spelen er en hoe pakt Zilveren Kruis deze op? Waar ik niet van op de hoogte was, is de werking van de privacywet (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Zo mogen de gegevens van kinderen na de twaalfde verjaardag niet meer automatisch door de ouders ingezien worden. Een moeder had dit ervaren bij haar kind. Een lastige situatie, omdat Zilveren Kruis gebonden is aan de wetgeving. Gelukkig is dit na toestemming van het kind wel weer mogelijk. Zilveren Kruis bekijkt of zij voortaan actief ouders van 11-jarige kinderen hierover kunnen informeren. Een goede verbetering voor alle partijen lijkt mij.

De werkzaamheden voor de Verzekerdenraad zijn zeer uiteenlopend. Ik hoop dat u door deze blog een goed beeld van ons werk heeft gekregen. En nu is het mijn taak deze zo ver mogelijk te verspreiden, zodat anderen ook over ons werk te weten komen.