Zilveren Kruis verzekerden in 2021 gemiddeld 49 dagen sneller geholpen

03-02-2022

Wachten op zorg, iets waar veel Nederlanders in 2021 mee te maken hebben gehad. Door Covid-19 werd de zorg afgeschaald en duizenden operaties en behandelingen uitgesteld. Voor 11.900 Zilveren Kruis verzekerden die hier afgelopen jaar mee te maken kregen, heeft onze afdeling Zorgbemiddeling hun wachttijd toch flink kunnen verkorten. Per persoon bespaarden onze zorgcoaches gemiddeld 49 dagen wachttijd. Totaal bespaarden zij in 2021 maar liefst 580.000 wachtdagen. Zowel per verzekerde als totaal is dit het hoogste aantal ooit.

""

200.000 dagen meer bespaard dan in 2020 

In 2020 bespaarden onze zorgcoaches 380.000 wachtdagen. De stijging van 53% in 2021 komt onder andere doordat we meer aanvragen ontvingen (17%). Het is goed om te zien dat steeds meer verzekerden onze zorgcoaches weten te vinden. Ook wijzen steeds meer partijen op de mogelijkheden van zorgbemiddeling, bijvoorbeeld de NZa.  
Wat ook heeft bijgedragen is dat we meer hebben bemiddeld naar zelfstandige klinieken. Totaal 49%, ten opzichte van 40% in 2020.  

Psychiatrie in de aanvragen top drie 

Ook voor de GGZ zorg stegen de wachtlijsten afgelopen jaar. In de top drie bemiddelingsaanvragen staat psychiatrie op twee. Orthopedie staat, net als in 2020, op één en oogheelkunde op drie.  
De meeste GGZ-aanvragen betroffen eetstoornissen en angst- en depressie behandeling. Soms konden we verzekerden helpen met een luisterend oor. Daarnaast bespaarden we in de GGZ 56.000 dagen wachttijd; 24.000 meer dan in 2020. Doorverwijzing naar online GGZ (GGZ zorg veilig thuis), waar de wachttijd korter is, heeft dit mede mogelijk gemaakt. 

Ook werkgevers zijn geholpen met bemiddeling

Door bemiddeling konden verzekerden gemiddeld 49 dagen eerder weer aan de slag. Het totale aantal bespaarde verzuimdagen, 41.000, leverden ook onze aangesloten collectiviteiten een flinke besparing op. Een verzuimdag kost een werkgever zo’n €250. Met gemiddeld 49 dagen eerder weer aan de slag scheelt dit dus aanzienlijk voor zowel werknemer als werkgever.  

De Zorgcoaches worden het meest ingeschakeld om de wachttijd bij ziekenhuizen te verkorten. Daarnaast worden ze vaak gebeld voor kwaliteitsinformatie over behandelingen of voor hulp bij het zoeken naar een huisarts. Zorgbemiddeling vertelt u daar graag meer over op onze website of via telefoonnummer (071) 364 02 80. 

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze woordvoerder

Volg ons

Stel uw vragen en praat met ons mee over actuele onderwerpen.

Volg ons op: