Verblijfsdagen verkeerde bed

Ligt uw (toekomstige) klant in een ziekenhuis, maar de ziekenhuisindicatie geldt niet meer omdat er een Wlz-indicatie is afgegeven? Dan spreken we van 'verkeerde bed'. Deze klanten moeten in het ziekenhuis blijven omdat de klant nog geen Wlz zorg kan ontvangen.

Jaarlijks wordt er een maximaal tarief vastgesteld

Het ziekenhuis declareert het contractueel afgesproken bedrag. Het Zorgkantoor betaalt uit aan het ziekenhuis. De NZa stelt hiervoor jaarlijks een maximaal tarief vast. Dit staat in de beleidsregel BR-REG-24119. Maar de zorgkantoren bepalen samen het tarief voor de verkeerde bed-prestatie. Het tarief voor de overeenkomst verkeerde bed is niet onderhandelbaar.

Het tarief per prestatie verkeerde bed is:

  • in 2024 € 368,21
  • in 2023 € 347,66
  • in 2022 € 291,86
  • in 2021 € 234,00

Deze voorwaarden gelden voor het declareren van de verkeerde bed Wlz-prestatie

Een ziekenhuis kan alleen verkeerde bed-prestaties declareren als aan deze voorwaarden wordt voldaan:

  • Het ziekenhuis een contract heeft gesloten met Zilveren Kruis Zorgkantoor;
  • Het ziekenhuis in één van de regio’s van Zilveren Kruis Zorgkantoor staat;
  • Declaraties over het voorgaande jaar kunnen tot 12 maanden na beëindiging van de zorg ingediend worden.

En als één van deze situaties van toepassing is:

  • De klant heeft een Wlz-indicatie of heeft deze gekregen tijdens zijn ziekenhuisopname (maar wel voor aanvang van de verkeerde bed periode). Voor elke dag dat de klant noodgedwongen in het ziekenhuis moet verblijven, omdat Wlz zorg nog niet geboden kan worden.
    Dit geldt ook voor klanten die voor hun ziekenhuisopname al Wlz-zorg thuis ontvingen, ongeacht de leveringsvorm (VPT, MPT, pgb of DTV).
    Dit geldt zowel voor klanten die na hun ziekenhuisopname wachten op een plek in een Wlz-instelling, als voor klanten die na hun ziekenhuisopname wachten om verantwoord terug te keren naar de thuissituatie.
  • De klant woonde voor de ziekenhuisopname al in een Wlz-instelling. en heeft tijdens de ziekenhuisopname een herindicatie gekregen. Het kan zijn dat de oude Wlz-aanbieder (koepel) de zorg van het nieuwe zorgprofiel niet levert. Dan moet de klant noodgedwongen in het ziekenhuis verblijven, tot er plek is bij een Wlz-aanbieder die deze zorg wel levert. Als de klant al gebruik maakt van ligdagen verkeerde bed, maar zijn/haar situatie verslechtert zodanig dat er weer klinische zorg geboden moet worden, dan is voor die periode voorliggend aan de klinische behandeling aanspraak op verkeerde bed Wlz. Zodra dit voorbij is, kan er weer opnieuw sprake zijn van verkeerde bed.

Neem contact op met ons

Vragen?

Heeft u een vraag over uw overeenkomst, declaratie of machtiging? Wij helpen u graag via telefoon of e-mail.

Bekijk onze contactgegevens

Inkoopbeleid 2024 en verder

Een regionaal zorgaanbod dat past bij de zorgvraag van onze huidige en toekomstige klanten.

Naar inkoopstrategie en -beleid