Nieuw beleid voor het wijzigen van zorg in natura in combinatie met een persoonsgebonden budget

13-5-2019

Per 13 mei 2019 heeft Zilveren Kruis Zorgkantoor een nieuw beleid voor het wijzigen van zorg in natura (ZIN) in combinatie met een persoonsgebonden budget (pgb).

 

De rekenmodule is voldoende om elke combinatie van ZIN en pgb aan te vragen

De klant en/of vertegenwoordiger hoeft geen omzettingsformulier meer aan te leveren.

Wij verwijzen de klant naar u om de rekenmodule af te stemmen en naar ons te sturen. Meer informatie vindt u hier.

 

Nieuwe situaties waarin alleen de rekenmodule voldoende is:

  1. De klant heeft nu alleen ZIN of alleen pgb en de klant wil een combinatie van pgb en ZIN;
  2. Wanneer u en de klant een (nieuwe) verdeling van pgb en ZIN percentages willen.

 

Wat verwachten wij van u als zorgaanbieder?

Er verandert voor u niets. U stemt nog steeds de zorg in natura met de klant en-/of vertegenwoordiger af.

Bij goedkeuring van de klant stuurt u de rekenmodule via het notitieverkeer naar het Zorgkantoor Zilveren Kruis. In de rekenmodule heeft u de volgende velden gevuld:

  • De zorg die u levert zoals besproken met de klant.
  • Is er sprake van PGB naast ZIN is met ‘ja’ gevuld.
  • De rekenmodule is afgestemd met de cliënt is met ‘ja’ of ‘nee’ gevuld. Lees meer over de rekenmodule afstemmen met de klant.
  • Als uw aanvraag boven budget uitkomt, vult u de reden hiervan onder ‘Aanvraag past niet. Is er sprake van een bijzondere situatie?’.
  •  

    Waarom deze wijziging?

    Een aanvraag voor een combinatie van ZIN en pgb wordt klantvriendelijker. In de oude situatie is de klant aan het wachten. In de nieuwe situatie heeft de klant zelf de regie, ook is het proces kleiner en is er minder wachttijd.

     

    Wanneer is er wel een omzettingsformulier van de klant nodig?

    Wij hebben wel een omzettingsformulier nodig als de klant al zijn zorg volledig in pgb of volledig in ZIN wil.