Fraude

Maakt u voor uw zorg gebruik van een pgb? Dan gaan wij er vanuit dat het pgb wordt uitgegeven aan de zorg waarvoor het bedoeld is. Wij vragen zorgbeschrijvingen en zorgovereenkomsten op. In de zorgbeschrijving legt u uit welke zorg u inkoopt met uw pgb. En welke zorg door uw zorgverleners wordt geleverd. Zo controleren en accorderen wij de ingekochte zorg. Toch komt het soms helaas voor dat zorgbeschrijvingen en zorgovereenkomsten niet kloppen met wat u echt voor zorg krijg. Of dat een pgb verkeerd of niet volgens de wet wordt gebruikt. Wordt dat met opzet gedaan? Dan is dat fraude.

Wat doet het Zorgkantoor bij verkeerd gebruik of fraude?

Maakt u voor uw zorg gebruik van een pgb? Dan gaan wij er vanuit dat het pgb wordt uitgegeven aan de zorg waarvoor het bedoeld is. Wij vragen zorgbeschrijvingen en zorgovereenkomsten op. In de zorgbeschrijving legt u uit welke zorg u inkoopt met uw pgb. En welke zorg door uw zorgverleners wordt geleverd. Zo controleren en accorderen wij de ingekochte zorg. Toch komt het soms helaas voor dat zorgbeschrijvingen en zorgovereenkomsten niet kloppen met wat u echt voor zorg krijg. Of dat een pgb verkeerd of niet volgens de wet wordt gebruikt. Wordt dat met opzet gedaan? Dan is dat fraude.

  • Advies om een andere zorgverlener te zoeken
  • Uw pgb stopzetten en vragen het bedrag terug te betalen
  • Aangifte bij de politie
  • Melding bij het landelijk meldpunt, zodat ook andere zorgkantoren actie kunnen ondernemen

Heeft u zelf een vermoeden van fraude of verkeerd gebruik? Laat het ons meteen weten.

Zo meldt u fraude of verkeerd gebruik

Heeft u een andere vraag?

Bel ons

038 456 78 88

Maandag t/m vrijdag

8.00 - 18.00 uur

Mail of chat ons

We nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Stuur een e-mail