VPT

Stap: 5
U heeft een indicatiebesluit gekregen

Met de indicatie krijgt u langdurige zorg

Wat staat er in het indicatiebesluit?

Binnen 6 weken na de aanvraag heeft u een indicatiebesluit gekregen van het CIZ. Daar staat in:

  • Op welke zorg u recht heeft. Dit is aangegeven met een zorgprofiel
  • Vanaf welke datum u recht heeft op deze zorg en wanneer deze zorg eindigt
  • De zorginstelling van uw keuze
  • Hoe u de zorg wilt regelen: via een zorginstelling (ZIN, MPT, VPT) of zelf inkopen met een pgb
  • De naam van uw contactpersoon bij het CIZ

U kijkt of alles wat er in staat klopt. Als u vragen heeft neemt u contact op met uw contactpersoon bij het CIZ.

 

Wat is een zorgprofiel?

Het CIZ stelt vast welke zorg en hoeveel zorg u nodig heeft en vertaalt dat naar een zorgprofiel. In een zorgprofiel staat welke zorg u of uw naaste nodig heeft.

Bijvoorbeeld zorgprofiel 6VV. Dat staat voor: Beschermd wonen met intensieve verzorging en verpleging. Met de informatie in uw zorgprofiel weten uw zorgverleners precies wat ze moeten doen.

 

Wat als uw zorg verandert?

Het kan zijn dat u na verloop van tijd meer of andere zorg nodig heeft. Dan vraagt u een herindicatie aan bij het CIZ. Het CIZ bekijkt uw situatie opnieuw. U krijgt dan een nieuwe indicatie: de herindicatie.

 

Meerzorg regeling

Als er extra zorg nodig is voor klanten met een zeer intensieve zorgvraag is er een speciale regeling. Deze Meerzorg regeling is bedoeld extra zorg te financieren. Deze extra zorg is nodig bovenop de zorg die de klant krijgt op basis van het zorgprofiel in de zorgindicatie.
Lees meer over Meerzorg

 

Extra kosten thuis

Voor een thuiswonende klant is het in bepaalde situaties mogelijk om extra toeslag te krijgen. Deze toeslag heet ‘Extra kosten thuis’ (EKT). Het is een toeslag bovenop het zorgprofiel. De zorgaanbieder die de zorg in natura biedt stuurt de aanvraag voor de EKT-toeslag naar het Zorgkantoor.
Lees meer over EKT-toeslag

 

Bent u het niet eens met het indicatiebesluit?

Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken bij het CIZ. Dat heet officieel een bezwaarschrift indienen. Dit kan alleen schriftelijk of per e-mail. Het CIZ beschrijft precies hoe het werkt in een folder Een klacht of bezwaar indienen (pdf).

 

Vraag onze klantondersteuners om advies

Iedereen die recht heeft op langdurige zorg uit de Wlz kan hulp krijgen van een klantondersteuner.
Lees meer over klantondersteuning van het Zorgkantoor

 

Wat gebeurt er als u een indicatie heeft?

Ook het Zorgkantoor krijgt uw indicatie opgestuurd. Vanaf nu helpt het Zorgkantoor u verder.

  • U kiest voor langdurige zorg in een zorginstelling. Wij zorgen ervoor dat uw indicatie bij de zorgaanbieder van uw keuze terecht komt. Deze zorgaanbieder neemt contact met u op.
  • Heeft u nog geen keuze voor een zorgaanbieder gemaakt? Dan nemen we contact met u op om u hierover te adviseren.
  • Wilt u (toch) een persoonsgebonden budget (pgb)? U leest hier hoe u een pgb regelt.

Heeft u een andere vraag?

Of wilt u contact met ons? We helpen u graag verder.

Telefoneren

Bel ons

Maandag t/m vrijdag
8.00 - 18.00 uur

038 456 78 88
Chatten

Chat met ons

E-mailen

Mail ons

We nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Stuur een e-mail
Adresgegevens

Postadres

Zilveren Kruis Zorgkantoor
Postbus 353
8000 AJ Zwolle