Kwaliteit

De kwaliteit van de Nederlandse zorg verbetert continu binnen de kaders van betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Passende zorg is de norm

Zorgaanbieders verkennen innovatieve manieren om zorg zowel fysiek als digitaal toegankelijker te maken, zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen. Dat is hard nodig gezien de toenemende personeelstekorten. Passende zorg komt terug in onze contractafspraken.

Is concentratie van zorg gewenst?

Dan gaan wij actief met zorgaanbieders, cliëntenorganisaties en andere betrokkenen in gesprek om het in gang te zetten. Dat doen we op basis van volume normen maar ook als de toegankelijkheid in het geding komt door personeelstekorten.

Basiskwaliteit op orde

We borgen de basiskwaliteit in de contracten met zorgaanbieders. Zo hoort de geleverde zorg te voldoen aan de minimumnormen van de wetenschappelijke verenigingen, van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en aan onze kwaliteitsvoorwaarden. Als we ongewenste variaties zien in kwaliteit tussen aanbieders, gaan we hierover het gesprek aan. Ook verwachten we van aanbieders dat ze actief aan de slag gaan met de implementatie agenda van het programma Zorgevaluatie en Gepast gebruik.

Wilt u uw patiënten informeren over de gecontracteerde aanbieders? Deel dan de link naar onze zorgzoeker. De beschikbare kwaliteitsinformatie staat bij de aanbieders.

Keuze-informatie zet klant aan het roer

Kwaliteitsinformatie door zorgaanbieders delen wij met onze klanten. Onder andere door zorgrapporten over ruim 30 aandoeningen. Wilt u uw patiënten hierover informeren? Een rapport aanvragen is eenvoudig.  

Ook interessant

Preventie

Een gezondere toekomst door preventie.

Digitale zorg

Iedereen heeft recht op digitale zorg. 

Huisartsenzorg

Iedereen heeft recht op een huisarts.