Waar begin ik met mijn vitaliteitsaanpak?

    Stap 1

    Breng in kaart waar u naartoe wilt met Gezond Ondernemen binnen uw organisatie.

    Stap 2

    Lees de 10 belangrijkste tips van hoe andere organisaties dit hebben aangepakt.

    Stap 3

    Ga in gesprek met een accountmanager.
    ​​ Direct in contact met een adviseur 
     

    De afgelopen jaren deelden tientallen klanten hun vitaliteitsaanpak met ons. Ga aan de slag met deze 10 tips om uw gezondheidsbeleid tot een succes te maken.

    1. Denk groot, doe klein

    Houd het klein en focus op één aspect, adviseren Deloitte, LIDL Strukton Rail, WENB en Rabobank. Maak keuzes waar je wel en (nog) geen werk van maakt. Start met een pilot, dat maakt het behapbaar. Zorg dat je dicht bij je mensen blijft door maatwerk te leveren, niet alles tegelijk.

    2. Doe het samen met je medewerkers

    Betrek je medewerkers bij je plannen en neem de tijd om hun behoeften in kaart te brengen. Luister goed en zorg dat een medewerker zich veilig voelt om te zeggen wat hij of zij denkt. Zo maak je iets waar daadwerkelijk vraag naar is. En op die manier is het ook van henzelf in plaats van een feestje van directie/HR. Als medewerkers niet vrijwillig deelnemen, werken de programma’s uiteindelijk averechts. Een tip van Gemeente Amsterdam, KLM, GVB, NS, Zalsman en Accenture.

    3. Intrinsieke motivatie is de sleutel tot succes

    Intrinsieke motivatie is heel belangrijk volgens UWV, GVB, Ordina én Friesland Campina. Het gaat erom dat een medewerker zelf ervaart dat hij of zij er beter van wordt en lekkerder in zijn of haar vel komt te zitten. Zeg niet tegen je medewerkers dat ze vitaliteit moeten willen. Het is belangrijk dat medewerkers zelf keuzes maken en gestimuleerd worden om hier de verantwoordelijkheid in te nemen. Wees niet bang je medewerkers alle ruimte te geven en te sturen op groei en ontwikkeling. Op de lange termijn betaalt het zich terug.

    4. Maak vitaliteit onderdeel van je organisatie

    Unilever, Friesland Campina en Arbodienst zijn het er over eens: maak vitaliteit onderdeel van je organisatie en bedrijfscultuur. Vanuit HR iets opleggen, werkt niet. Praat erover en stel de juiste vragen in passende taal. Zo creëer je betrokkenheid.

    5. Neem de tijd voor vitaliteit

    Zowel bij UWV, Hornbach als Gist Nederland luidt het advies: ‘neem de tijd’. Neem de tijd om iets moois neer te zetten en leer van fouten uit het verleden. Neem de tijd voor mentale en fysieke klachten, die zijn niet binnen een week opgelost. En maak tijd vrij om de voortgang te borgen, juist als het project door werkdruk op de achtergrond dreigt te raken.

    6. De kracht van herhaling

    Heineken benadrukt: blijf de boodschap herhalen, mensen veranderen pas als ze daar zelf klaar voor zijn. Ook bij Inholland geldt: laat het niet bij een eenmalige exercitie, maar zorg voor opvolging en borging van de verbeterde aanpak door de hele organisatie.

    7. Kies ambassadeurs

    UWV, Erasmus Universiteit en Gist Nederland zijn het erover eens: kies collega’s als ambassadeur, maak zichtbaar dat het leuk is. Neem mensen mee in het proces door te tonen waarom werken aan duurzame inzetbaarheid belangrijk is. Creëer enthousiaste ambassadeurs, ook onder leidinggevenden. Dan vertellen ze anderen hoe goed het is. Het allerbelangrijkste is fun. Het programma moet leuk zijn. Dat is belangrijk om mensen mee te krijgen. Te vaak wordt dit vergeten door organisaties. Als je lachende gezichten ziet, weet je dat je goed zit.

    8. Zoek een passende (zorg)partner

    Rabobank tipt om een passende zorgpartner te zoeken met oplossingen die aansluiten bij het doel van je vitaliteitsbeleid. Blijf continu verbeteren, in samenwerking met de aanbieder.

    9. Gewoon doen!

    Bij KLM doen ze het gewoon. Gezondheid en vitaliteit maken ze daar zichtbaar. Communiceer als organisatie goed wat je in huis hebt om vitaal te worden en te blijven, dan pas wordt er gebruik van gemaakt. Zo gaat dat ook bij de Erasmus Universiteit: ‘doen, doen, doen! Geen geouwehoer. Máár het product of de dienst die je aan medewerkers aanbiedt, moet ook goed zijn. Dat is een vereiste.’

    10. Meet je resultaten

    Door het klein te houden, kun je het programma evalueren. Zo heeft KLM het ook aangepakt: wat gaat goed, wat kan beter en wat mag scherper? LIDL raadt aan de resultaten te meten, zodat je eventueel kunt bijsturen.


    Laat u inspireren!

    ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
    Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea