Stap 2: Denk na over uw voorbeeldfunctie

Goed leiderschap is naar uzelf kijken, want als leidinggevende bent u een rolmodel voor vitaal gedrag. Sta eens stil bij onderstaande stellingen en ontdek wat de expert ervan vindt.

Stap 2: Denk na over uw voorbeeldfunctie

Goed leiderschap is naar uzelf kijken, want als leidinggevende bent u een rolmodel voor vitaal gedrag. Sta eens stil bij onderstaande stellingen en ontdek wat de expert ervan vindt.

'Sterker nog, ik denk dat ik goed gedij bij stress!'

Duimpje omhoog of duimpje omlaag? Leidinggevenden gingen met elkaar in gesprek over onze stellingen tijdens de workshop Vitaal Leiderschap kun je leren.

Vergelijk uw mening met anderen en experts

Een vitale leider mailt niet buiten werktijd

Email is een bron van stress voor veel mensen. We mailen te vaak, te veel, verwachten te snel antwoord en moeten de hele dag filteren tussen zinloze informatie en informatie met prioriteit (bijvoorbeeld boze klanten). Een vitale leider ziet hierin een rol voor zichzelf door op het juiste moment het juiste informatiekanaal te kiezen. Is het echt zo belangrijk dat het in de avond moet? Of kun je de mail ook klaarzetten voor morgenochtend?

Kilian Wawoe, public speaker, Wawoe consult

Een vitale leider vertelt zijn team hoe het privé gaat

In de praktijk kun je het met de ene medewerker nou eenmaal beter vinden dan met de ander. Het gaat over de acceptatie dat elke verbinding tussen mensen uniek is. Soms voel je je bij de een ook veiliger om dingen te vertellen. Een vitale leider kan iets over zijn prive leven vertellen, maar als hij dat niet doet is er ook niets mis.

Francesco Wessels, Coach of Olympic Coaches, NOC*NSF

Een vitale leider vindt geen gespreksonderwerp te vreemd

Wat ongemakkelijk is voor de een, is belangrijk of normaal voor de ander. Als je dit durft te benoemen, kun je een geweldig gesprek voeren. Maar, als een van de twee gesprekspartners dit als niet prettig ervaart, kan het ook heel waardevol zijn om dit eerlijk tegen elkaar te zeggen. Overigens vindt een goed gesprek tussen mensen plaats en nooit tussen leidinggevende en medewerker. Dat zijn slechts de rollen die ze hebben.

Francesco Wessels, Coach of Olympic Coaches, NOC*NSF

Een vitale leider heeft autoriteit

Een vitale leider is een autoriteit op zijn vakgebied. Maar dat wil niet zeggen dat hij ook autoriteit heeft. Dit kun je niet afdwingen, maar moet je gegund worden. Dat gebeurt als je langdurige relaties opbouwt over de as van de inhoud en over de as van de verbinding. Door werkrelaties te onderhouden, consistent (voorbeeld)gedrag te tonen en te doen wat je zegt, verdien je autoriteit.

Francesco Wessels, Coach of Olympic Coaches, NOC*NSF

Klaar voor een goed gesprek?

Met onze gratis Vitaal LeiderschapsKaarten ontdekt u waar kansen liggen om Vitaal Leiderschap en de vitaliteit van uw medewerkers te verbeteren.

Ga naar stap 3

Of ontdek hoe wij u adviseren

Bel ons

U kunt ons bereiken van ma t/m vrij
08:00 – 17:30.

MKB 071 364 19 20

Grootzakelijk 071 367 08 25

Intermediair 071 364 19 50

Stuur ons een e-mail

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Mail ons direct

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn