‘De wachtkamer zat overvol: we schrokken een beetje van het succes’

- Rudy van Leusden – Algemeen directeur arbodienst Beter

Moedervlekkenspreekuur bij ABN AMRO groot succes

    Gewoon een gekke moedervlek of toch huidkanker? Toen Zilveren Kruis meer huidaandoeningen bij de medewerkers van ABN AMRO constateerde, wist Rudy van Leusden, algemeen directeur van arbodienst Beter, direct dat er iets moest gebeuren. ‘Toen bedachten we samen een check: het moedervlekkenspreekuur.’

    Zorgplus analyse

    Elk jaar krijgen meer dan 51.000 Nederlanders te horen dat ze huidkanker hebben. Een groeiend probleem; het aantal gevallen loopt al jaren sterk op. De zorgplus-analyse van Zilveren Kruis constateerde iets opvallends bij de medewerkers van ABN AMRO. Rudy van Leusden: ‘Elk jaar krijgen we van Zilveren Kruis een consumptieprofiel. Bij de meeste aandoeningen wijkt onze populatie niet af van het gemiddelde, maar er bleek dat we meer dan gemiddeld gebruikmaken van dermatologie. Toen hebben we meteen gezegd dat we daar iets mee moesten doen.’
     

    Een foldertje is niet spannend genoeg

    De oorzaak van het probleem? Dat is niet duidelijk en dat hoeft misschien ook niet. De constatering van de zorgplus-analyse is in dit geval belangrijker en mogelijk levensreddend. Het inzicht volgde al snel: betere voorlichting voor de medewerkers van ABN AMRO. Met een foldertje? ‘Dat vinden mensen niet spannend’, zegt Rudy. ‘Toen bedachten we samen een check: het moedervlekkenspreekuur.’ Na de bijscholing van vier dokters op het herkennen van mogelijke kwaadaardige huidaandoeningen begonnen de moedervlekkenspreekuren op een aantal locaties van ABN AMRO. ‘We schreven op het informatiebord: wilt u voorlichting krijgen over het voorkomen van huidkanker en gecheckt worden? Kom langs!’
    Lotte Mintjes 

    ‘Door slim gebruik te maken van
    onze zorgconsumptiedata
    is er nu een preventief
    moedervlekkenspreekuur.’

    Lotte Mintjes, Adviseur Gezond
    Ondernemen Zilveren Kruis

    Extreem bedankt

    Van zorgplus-analyse tot behandeling: inmiddels zijn bij ABN AMRO al wat huidaandoeningen geconstateerd. Wat gebeurt er dan? ‘Dan kunnen we iemand doorsturen naar een dermatoloog. Of we maken een foto met een speciale dermatoscoop die binnen acht uur wordt beoordeeld via de teledermatologie.’ Het moedervlekkenspreekuur wordt dankbaar ontvangen. ‘We worden altijd extreem bedankt door medewerkers bij wie iets geconstateerd is. Fijn, maar het is ons werk.’ Gezond leven is een maatschappelijk belang. Iedereen heeft er profijt van: daarom loopt het moedervlekkenspreekuur bij ABN AMRO storm. Medewerkers zien de aankondiging of horen van collega’s hoe makkelijk het is. ‘We schrokken een beetje van het succes. De wachtkamer zat overvol.’ Er staat al een nieuwe serie gepland... ‘En die zit alweer vol!’
     

    Via DNA kijken hoe iemand vet opslaat

    Voorkomen is beter dan genezen. Grootmoeder had gelijk. Desalniettemin verkoopt preventie moeilijk: ‘Als je nu iemand helpt afvallen, dan krijgt diegene over vijf jaar géén diabetes’, zegt Rudy. ‘Uiteindelijk betaalt meer tijd en geld naar preventie zich altijd terug in de vorm van gezondheidswinst, minder schade en minder zorgkosten.’ De toekomst is nu. Beter is altijd bezig met innovatie. Als iemand toestemming geeft kan via het DNA gecheckt worden of iemand zoutgevoelig is, hoe snel koffie, alcohol en medicijnen worden afgebroken, en hoe iemand vet opslaat. ‘Zo krijg je ondersteuning van argumenten om een gezonde leefstijl aan te nemen.’ Iedereen verdient een ander advies dan de buurman. ‘Hoe meer het over jou gaat, hoe makkelijker je de stap zet naar een gezondere levensstijl.’
     

    Tips van Rudy

    • Zorg dat er samenhang is tussen alle losse activiteiten op het gebied van vitaliteit;
    • Maak vitaliteit integraal onderdeel van je HR-beleid;
    • Besteed de helft van je budget aan activatie. Goede producten die niet worden gebruikt zijn waardeloos.
     
    Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea