‘Als team actief met dit onderwerp aan de slag blijven. Dat blijft een uitdaging.’

- Karima Najjaj, Manager Health en International Mobility Deloitte​​​​

Verbinding tegen verzuim

    Deloitte is een organisatie met ruim 4.500 medewerkers en kantoren in heel Nederland. Er wordt hard gewerkt voor grote klanten. Dat brengt een hoge werkdruk met zich mee. Daarom startte Manager Health en International Mobility Karima Najjaj afgelopen jaar een pilot coaching.

    Het belang van preventie

    ‘Deloitte is een high performance organisatie. Het is als medewerker onvoldoende om alleen aanwezig te zijn. We verwachten dat onze mensen het beste uit zichzelf halen om een zo goed mogelijk product voor de klant neer te zetten. Die werkdruk kan best zwaar zijn. Daarom bieden wij hulp. We willen voorkomen dat mensen uitvallen. En natuurlijk willen we ook voorkomen dat mensen weggaan omdat ze het niet meer naar hun zin hebben bij Deloitte.’

    Psychische klachten

    Het verzuimpercentage bij Deloitte is gemiddeld zo’n 1,5 tot 3 procent. Als we kijken naar het langere verzuim -langer dan 6 weken- is meer dan 60 procent het gevolg van psychische klachten. Dat kan alleen werkstress gerelateerd zijn. Maar meestal in combinatie met persoonlijke omstandigheden.

    ‘De juiste professionals bij elkaar brengen. Daar gaat het mij om’

    - Liesbeth Hooghoudt,
    Adviseur Gezond Ondernemen Zilveren Kruis

    Vitaliteitsprogramma voor teams

    We besteden al jaren aandacht aan verzuimpreventie. Zo boden we trajecten op individuele basis aan, maar een programma voor een specifiek team is nieuw. Een jaar geleden zijn we met de hulp van Zilveren Kruis begonnen met een coachingsprogramma voor onze medewerkers en teammanagers. We noemen dit ‘het vitaliteitsprogramma voor medewerkers’.

    Drie onderdelen

    Het vitaliteitsprogramma startte met een workshop voor teammanagers. Tijdens deze workshop werd vooral informatie gedeeld over de inhoud van het programma. Maar ook lieten we teammanagers nadenken over welk gedrag leidt tot vitaliteit bij medewerkers.

    Ook het tweede deel van het programma was een workshop, genaamd ‘Keystones for Vitality’. Tijdens deze workshop gingen we nog wat dieper in op vitaliteit. We hebben het gehad over voeding, beweging en behandelden vragen als: wat is stress eigenlijk en hoe kun je daar precies mee omgaan?

    Het derde deel was een individueel coachingstraject voor mensen in het team die al klachten ervaren. De mensen die een specifieke coachingsvraag hadden konden een individueel traject volgen.

    Nieuw jaar, nieuw programma

    Deelnemers gaven aan dat ze baat hebben gehad bij het programma. Ze waren blij met de hulp die we ze boden. Of werkstress nu verleden tijd is? ‘Nee, daar was het programma te kort voor. Dit jaar rollen we hetzelfde programma uit, maar met wat kleine aanpassingen. Want ja, we gaan gewoon door.’

     

    Tips van Karima

    • Houd het klein en focus op één aspect. Wij hebben ons vitaliteitsprogramma bijvoorbeeld specifiek ingestoken op gedrag
    • Doe het met teams die er voor open staan. Teams met een hoge mate van verzuim zijn niet per se geschikt
    • Kies een aanpak gericht op zowel de medewerker als de leidinggevende(n) van het team. Zo heeft verandering de meeste kans​
     
    Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea