‘Niet iedereen doet aan topsport en groentesapjes, maar dat hoeft ook niet om gezond te zijn’

- Paco Beulink, Expert Health bij KLM

Gezondheid en vitaliteit neemt een vlucht binnen KLM

    Maar liefst 49% van de Nederlanders is te zwaar. Overgewicht is dus een bekend probleem. Ook onder de meer dan 30.000 medewerkers van KLM. Paco Beulink zet als Expert Health overgewicht hoog op de agenda: ‘Sommige collega’s kiezen nu bewust voor een bestemming waar een hardloopwedstrijd of marathon is.’

    Is overgewicht een probleem?

    Met onder andere een vliegende, operationele en technische divisie telt KLM veel verschillende medewerkers. ‘We hebben behoorlijk wat mensen in dienst ja’, geeft Paco Beulink toe. Een understatement. KLM is namelijk de derde particuliere werkgever van Nederland. ‘We focussen ons tegenwoordig steeds meer op vitaliteit en inzetbaarheid. Lastig, ja, maar heel divers en spannend.’ Hoe groot is het overgewichtprobleem eigenlijk? ‘Medewerkers denken zelf vaak dat het überhaupt geen probleem is. Iemand vertelde me dat overgewicht hem niet in de weg zat. Tot hij opa werd. Hij kon zijn kleinkind niet de trap op tillen, want dan was hij buiten adem. Toen is hij toch gaan sporten en afvallen.’
     

    Topsport en groentesapjes

    ‘Niet iedereen doet aan topsport en drinkt groentesapjes’, zegt Paco, ‘maar dat hoeft ook niet om gezond te zijn. Uit intern onderzoek bleek wel dat er wat te winnen viel op het gebied van leefstijl. Ons vliegend personeel bijvoorbeeld slaat vaak een Nederlandse nacht over. Zoiets doet iets met een voedingspatroon en dat kan weer leiden tot overgewicht of niet fit zijn.’ KLM is bewust bezig met het aanbieden van zo gezond mogelijke dingen. Er moeten in de hotels altijd sportfaciliteiten aanwezig zijn voor het vliegend personeel. ‘Vroeger hadden we op vluchten een crewtrolley vol snacks en zoetigheden. Tegenwoordig zit deze vol met salades, yoghurt en muesli. Elke gezonde verandering is welkom. En toen een collega met Afvallen met Afspraken kwam aanzetten, zei ik meteen: laten we dat proberen!’
    Foto Lotte Mintjes

    ‘KLM wist binnen een paar dagen meer dan 100 mensen te
    interesseren voor het programma Afvallen met Afspraken.’

    - Lotte Mintjes, Adviseur Gezond
    Ondernemen Zilveren Kruis

    Schaatsen in de koffer

    ‘Wil je afvallen? Meld je aan!’ Zo simpel is de eerste stap naar Afvallen met Afspraken, vertelt Paco. Medewerkers maken haalbare afspraken met een coach. ‘Haal je jouw doelen? Gefeliciteerd! Maar als je je onvoldoende inzet, dan betaal je zelf de € 350 die het programma kost. Het is de perfecte stok achter de deur voor mensen die het niet leuk vinden om te bewegen, maar er wel de noodzaak van inzien voor hun gezondheid. De weerstand verandert langzaam in een drive. Ze zien resultaat: ik verlies kilo’s, ben fitter, eet gezonder en voel me een beter mens.’ Daar gaat het natuurlijk allemaal om: gezondheid is één van de belangrijkste waarden in het leven. Paco: ‘Ik heb zelf ook tien jaar gevlogen. Een jetlag raak je het snelste kwijt door te bewegen en goed te eten. Veel collega’s pakken hun hardloopschoenen in. Als er een schaatshal in de buurt van ons hotel was nam ik zelfs schaatsen mee in mijn koffer.’
     

    Een nieuwe manier van leven

    KLM heeft inmiddels tweemaal Afvallen met Afspraken gedraaid. De 120 deelnemers waren stuk voor stuk positief. ‘Iemand zei: “Deze manier van leven kende ik nog niet”. Dat is gewoon gaaf. We krijgen nu al vragen wanneer de derde ronde begint. Waar kan ik me inschrijven?’ Gezondheid en vitaliteit heeft een vlucht genomen binnen KLM, maar Paco is er nog niet klaar mee. ‘Nog te vaak is het een wollig onderwerp om over jezelf te praten, maar ik wil dat iedereen weet dat het goed is. Het moet steeds veiliger worden voor medewerkers om aan te geven als het minder gaat. Nut en noodzaak nestelen zich nu in ons DNA.’
    ​​​​​​​​​​

    Hoe KLM een vitaliteitprogramma inzet

    • Luister naar de medewerker. En zorg dat hij of zij zich veilig voelt om te zeggen wat hij of zij denkt. Breng daarom leidinggevenden en medewerkers de skills bij die nodig zijn om de dialoog aan te gaan.
    • Houd het klein in het begin. Daarna kun je het programma evalueren: wat gaat goed, wat kan beter, wat mag scherper? Én ga dan door. Geef nooit op.
    • Tot slot: doe het gewoon. Maak gezondheid en vitaliteit zichtbaar. Communiceer als organisatie goed wat je in huis hebt om vitaal te worden en te blijven, dan pas wordt er gebruik van gemaakt.​​
    ​​​​​
    Heeft u interesse in dit programma? Neem dan contact met ons op.

    Zo gingen we met andere klanten aan de slag

    Fysiek fitSweco beweegt mee met sportwensen van medewerkers

    'Beweging van je lijf zorgt voor beweging in je hoofd'

    - Johanna van Berge, Adviseur Vitaliteit en Duurzame Inzetbaarheid bij Sweco

    GezondheidsbeleidVan landkaart naar schat: duurzame inzetbaarheid bij Flynth

    'We dachten dat we aan 8 trainingen genoeg hadden, maar de aanmeldingen blijven komen'

    - Sandra de Groot, Dieuwertje Slofstra en Roxane Novák, advies- en accountantskantoor Flynth

    Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea