‘Niet iedereen is gewend om goed voor zichzelf te zorgen’

- Marieke Esch, Specialist Gezondheidsmanagement bij Lidl

Bij Lidl ondernemen medewerkers zélf actie

    Het ene na het andere compliment voor duurzaamheid gaat naar Lidl. Onder andere de kwaliteit van groenten en fruit wordt geprezen. Maar hoe gezond zijn de ruim 18.000 medewerkers zelf? Marieke Esch, Specialist Gezondheidsmanagement: ‘Wij vinden het belangrijk om medewerkers te ondersteunen op het gebied van vitaliteit.’

    Bij Lidl werken echte aanpakkers

    Producten verzamelen, tillen, opstapelen: het werk in de distributiecentra en filialen van Lidl is behoorlijk fysiek. Maar ook de kantoormedewerkers weten van aanpakken. Dé Lidl-medewerker bestaat dus niet. ‘Het is een grote en diverse club mensen,’ zegt Marieke Esch. Maar wat verbindt iedereen? ‘Mijn collega’s zijn ambitieus en trots en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze zijn bereid om iedere dag een stapje extra te zetten voor ons gemeenschappelijke doel: de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs.’ Deze mentaliteit zou wel eens een van de redenen kunnen zijn voor de toename in het aantal fysieke klachten. ‘Hoewel sommigen al weken met klachten rondlopen, gaan ze bijvoorbeeld niet naar een fysiotherapeut. Een beetje zorgmijdend dus. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid en vitaliteit, maar niet iedereen is gewend om goed voor zichzelf te zorgen.’ Dus helpt Lidl graag.
     

    Gemiddelde van Nederland

    Overgewicht, roken, alcoholgebruik, te weinig beweging en onvoldoende kennis van gezond eten: dat tekent de gemiddelde Nederlander... maar ook de Lidl-medewerker, zo bleek uit de Gezond & Fit check. Marieke: ‘We deden het niet slechter máár ook niet beter dan het gemiddelde.’ Dat moest veranderen, vond ze. ‘Onze groenten en fruit is al zes keer als beste getest, in de winkels wordt het fruit aan kinderen uitgedeeld, dus waarom bieden we niet ook al onze medewerkers gratis fruit aan? Lekker en gezond!’ Maar een appel alleen is uiteraard niet hét recept voor gezonde en tevreden medewerkers. Daarvoor moet meer gebeuren, zegt Marieke. Maar wat? ‘Ik zat met onze gezondheidsadviseur Frederique van Zilveren Kruis toen zij over HelloFysio vertelde. Toen dacht ik: ja!’
    Frederique Maring 

    ‘Als medewerkers in staat zijn eigen regie te nemen op hun vitaliteit ervaren zij meer welzijn.’

    Frederique Maring, Adviseur Gezond
    Ondernemen Zilveren Kruis

    HelloFysio en HeyCoach

    Lidl besloot HelloFysio uit te proberen op hun distributiecentrum in Zwaag, compleet met een driemaandelijkse fysiocheck, inloopspreekuur en stoelmassages. Met de online dienstverlening kunnen medewerkers in drie stappen hun fysieke klacht aanpakken – eventueel met hulp van een fysiotherapeut. ‘Gaan onze stoere mannen en vrouwen daar wel gebruik van maken?’ vroeg Marieke zich af. ‘Ik dacht: die laten zich nooit masseren, maar vervolgens zit die stoel de hele middag vol. Je ziet dat persoonlijke aandacht erg positief wordt ontvangen. Dat geeft mij dan weer energie!’
     
    Ook mentale veerkracht is belangrijk om het fysieke werk aan te kunnen. Daarom startte Lidl vrijwel tegelijkertijd een tweede pilot: HeyCoach ‘Al onze medewerkers kunnen via hun vertrouwenspersoon online terecht met vragen over werkdruk, stress, de thuissituatie of noem maar op. Het is preventieve zorg. Het is heel toegankelijk. We doen er alles aan om mensen te stimuleren zélf actie te ondernemen.’
     

    Gezond geeft plezier

    Bij Lidl zijn ze met meer dingen bezig: ‘Alle sigaretten gaan uit de schappen. We hechten waarde aan een gezonde leefstijl voor klant én medewerker. Daarom bieden we in oktober - Stoptober! - onze medewerkers een groepstraining stoppen met roken aan.’ Dankzij de pilot in Zwaag is inmiddels 75% gestopt. ‘Inclusief de distributiemanager: het voorbeeld van een leidinggevende is zó belangrijk.’
     
    Door alle successen gaat HeyCoach zeker nog een jaar door. HelloFysio wordt bovendien geïntroduceerd op twee andere distributiecentra. Marieke: ‘De laatste drie volgen waarschijnlijk snel. We geven om onze mensen. Gezondheid en vitaliteit zijn niet alleen belangrijk omdat medewerkers dan productiever zijn of met een glimlach op de werkvloer staan. Want als een medewerker gezond en vitaal is, heeft diegene ook meer plezier in zijn of haar vrije tijd. Daar zit voor mij de ware winst.’
     
    ​​​​​​​​​​

    Hoe Lidl vitaliteit benadert

    • Betrek een gezondheidsadviseur van Zilveren Kruis en/of praat met concullega’s. Vraag naar ervaringen van anderen bij soortgelijke organisaties. Je hoeft het wiel namelijk niet opnieuw uit te vinden.
    • Begin klein, bijvoorbeeld met een pilot. Maak het behapbaar en meet vervolgens de resultaten, zodat je eventueel kunt bijsturen.
    • Practice what you preach: wat je naar buiten verkoopt naar klanten moet je ook intern toepassen – en andersom. Zorg dat je één verhaal hebt. ​​

    Zo gingen we met andere klanten aan de slag

    Zilveren Kruis is onderdeel van Achmea