Werkdruk aanpakken: van ergeren naar erg tevreden

29-01-2019
3 minuten leestijd

Is er een manier om werkdruk in werkplezier te veranderen? Dat wordt onderzocht tijdens een inspirerende GO Academy Lerend Netwerk voor de zorgsector op de KNVB Campus in Zeist. ‘Zorgmedewerkers zijn zélf heel goed in het oplossen van problemen!’

Werkdruk aanpakken: van ergeren naar erg tevreden

‘Hoe gaan we van werkdruk naar werkplezier?’ vraagt Francis Zonneveld, accountmanager bij Zilveren Kruis, aan de bijna 30 aanwezigen in Zeist. De werkdruk in de zorg behoort al jarenlang tot de hoogste van Nederland. Daarom organiseren Francis en collega-accountmanager Rob Martens een inspiratiesessie voor deze sector. Rob: ‘Wat voor cijfer geef je jouw welzijn?’ Dat is een vraag om over na te denken... Wie goed voor zichzelf zorgt, kan namelijk beter voor anderen zorgen. Gezondheidsadviseur Lotte Mintjes benadrukt dat welzijn voor elke organisatie belangrijk is. En zeker in de zorg. ‘Aandacht voor welzijn bevordert de gezondheid van medewerkers én verlaagt de zorgkosten. Vind je gezondheid en vitaliteit belangrijk? Laat het zien!’

Aandacht, aandacht en nog eens aandacht

Natuurlijk vindt iedereen gezondheid en vitaliteit belangrijk, maar hoe laten we dat zien? Door middel van een set cultuurkaarten gaan de aanwezigen in kleine groepen bij elkaar zitten en vertellen ze elkaar over hun uitdagingen en standpunten in het werk. Op de kaarten staan vragen als: wat is onze missie? Hoe omschrijf je de sfeer in het team? Of: hoe kun je de werkdruk verlagen en het werkplezier verhogen? ‘Aandacht, aandacht en nog eens aandacht’, antwoordt een HR-manager uit de sector, terwijl ze haar vinger op het tafelblad drukt. ‘Voor de klant, voor de medewerker en voor jezelf. Aandacht en plezier in je werk is goed voor iedereen.’

De zorgsector heeft blije mensen nodig die de ruimte krijgen
29-01-2019
3 minuten leestijd

Eigen regie in de praktijk

Leren van elkaar staat centraal tijdens de GO Academy-Lerende Netwerken. Dus ook vandaag. Michiel Ober, consultant Gezond Ondernemen, vertelt hoe 15 wijkverpleegkundigen van stichting Icare in een proefproject hun werkdruk hebben verlaagd. Bij Icare zorgden zij namelijk te goed voor anderen en te weinig voor zichzelf. ‘Samen maakten we de balans op. Een van hen vertelde met tranen in de ogen over de werkdruk.’ Op geeltjes schreven medewerkers welke taken ze wilden behouden, overdragen en staken. Minder regelen én meer doen, meer ruimte en vertrouwen, minder tijd voor administratie en meer voor cliënten. Na een veerkrachttraining gingen medewerkers daadwerkelijk anders werken. Rene van Kruchten, regiomanager Icare ZO Drenthe kan zijn enthousiasme niet langer inhouden. Hij staat op: ‘Zorgmedewerkers zijn zélf heel goed in het oplossen van problemen. Die kracht moet je gebruiken. Nu is er minder werkdruk en meer tijd voor cliënten. En dat niet alleen: de werktevredenheid steeg naar 100%. ‘De zorgsector heeft blije mensen nodig die de ruimte krijgen.’

Werkdruk aanpakken: van ergeren naar erg tevreden gesprek

Door middel van een set cultuurkaarten gaan de aanwezigen in kleine groepen bij elkaar zitten en vertellen ze elkaar over hun uitdagingen en standpunten in het werk.

Hoopvol over de toekomst

Rene van Icare gaat nog niet zitten. Hij vertelt over een mevrouw van 93. ‘Ze woont zelfstandig op een boerderijtje. Twee keer per dag komen wij langs. Ze zegt: “Die momenten zijn de enige dat ik mijn stem gebruik...” Is het geen prachtig vak?’ Dat wordt door alle aanwezigen van de ontbijtsessie beaamd. Na afloop schuifelt iedereen muisstil naar buiten, waar bondscoach Ronald Koeman net een persconferentie geeft. ‘In de zorg bedrijven we elke dag topsport’, fluistert iemand. Daarom is het zo belangrijk om van elkaar te leren. Brigitte van de Water van Carante Groep bevestigt dit: ‘Het is fijn om kennis te delen en worstelingen uit te spreken. Zorgmedewerkers krijgen meer werk. Gelukkig is er steeds meer bewustzijn over later, over ouder worden, over de veranderende wereld, over het halen van het pensioen. Er is meer aandacht voor hoe het met “ons” gaat. Dat stemt mij hoopvol.’

Geef het welzijn een cijfer

Meer aandacht voor elkaar én voor jezelf. Tijdens de gezonde lunch komen de accountmanagers van Zilveren Kruis terug op het cijfer dat ze hun eigen welzijn geven. Rob: ‘Een 7,5!’ Hij is net twintig kilo afgevallen, maar wil er nog tien kwijt. Francis geeft haar welzijn hetzelfde cijfer omdat ze soms de druk ervaart van de mantelzorgtaken in haar privéleven. ‘Maar van deze inspiratiesessie krijg ik zoveel energie. Het belangrijkste is dat iedereen vandaag met goede ideeën naar huis gaat. Meer aandacht voor het welzijn van de medewerker: daar doen we het voor.’

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

schrijvende hand

Gastblogger

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn