Vitaliteit zit in groei: elke dag 1% beter dan gisteren

09-11-2017
3 minuten leestijd

Succes vergt leiderschap. Maar minstens zo belangrijk: vitaliteit. Van leidinggevenden én medewerkers. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Door inspiratiesessies te organiseren over duurzame inzetbaarheid, ondersteunt Zilveren Kruis werkgevers.

Vitaliteit zit in groei: elke dag 1% beter dan gisteren

Wat leidt tot succes? Tjeerd den Boer geeft antwoord op deze vraag tijdens een inspiratiesessie van Zilveren Kruis voor de retailsector. In zijn boek ‘Boerenwijsheden, Leiderschapsrecepten uit De Librije’ ontleedt hij de bedrijfsstructuur en -cultuur van De Librije aan de hand van de zeven Librije-smaken waar Jonnie en Thérèse dagelijks mee werken. De zeven Librije-smaken dienen als metafoor voor het gedrag dat tot succes blijkt te leiden. Voor de beantwoording van onze vraag neemt Tjeerd ons mee langs alle smaken. Dit leidde tot een verrassende, praktische en smaakvolle sessie.

Frederique Maring en Mirjam Oosterbroek, adviseurs Gezond Ondernemen, openen de inspiratiesessie

Frederique Maring en Mirjam Oosterbroek, adviseurs Gezond Ondernemen, openen de inspiratiesessie

Leiderschap is vet onderstreept

Genodigden kunnen aangeven waar hun zorg en uitdagingen voor de komende jaren zitten. Samen kunnen ze aan oplossingen werken – en dat is exact wat Zilveren Kruis nastreeft met deze sessies. Linda Bruil, manager arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden bij Praxis, stelt meteen dé vraag: “Hoe krijg je medewerkers gezond en vitaal?” Een kant en klaar antwoord is natuurlijk niet te geven, maar één van de belangrijkste aspecten om uitdagingen en ambities te kunnen realiseren betreft de dialoog. Een goede dialoog durven voeren is cruciaal.

Ruzie is bitter

"Wat niet werkt is ruzie in de tent," zegt Tjeerd. "Luisteren naar de medewerker is belangrijk. Wie luistert, wordt ook eerder gehoord. En soms moet je de confrontatie aan durven gaan. Dat hoort ook bij groei. En bij vitaliteit. Zolang er een gezamenlijk belang is, en die is er bijna altijd, kom je er wel uit."

Marieke Esch, specialist gezondheidsmanagement bij Lidl, vertelt dat ze de rollen eens hebben omgedraaid. Met behulp van een acteur werden mogelijke conflictsituaties nagebootst, waarbij zowel de werkgever als de medewerker de rol van leidinggevende op zich nam. Dat gaf iedereen inzicht in soortgelijke situaties, hoe een dergelijk gesprek te voert en hoe de boodschap bij een ander overkomt.

Luisteren naar de medewerker is belangrijk. Wie luistert, wordt ook eerder gehoord
09-11-2017
3 minuten leestijd

Eigen regie is de zoetste strategie

Een high performance organisatie levert onder andere betere resultaten, innovatie en openheid op. Volgens Tjeerd is de sleutel voor een high performance organisatie eigen regie. Frederique vult hem aan: "Eigen regie is een belangrijke voorwaarde voor vitaliteit. Werk en privé zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zowel werkgever als medewerkers dragen hiervoor verantwoordelijkheid. Het gaat om houding. Ik mag en ik wil. De organisatiecultuur en de faciliteiten zorgen samen voor een stijging van de intrinsieke motivatie."

Niemand is zoutloos

Wat gebeurt er als organisaties de ruimte bieden om fouten te maken en daar op aan te sturen? "Dan ontstaat er meer betrokkenheid, met als gevolg meer vitaliteit", antwoordt Marieke Smit, HR Expert Gezond & Veilig bij Sandd. "Bij Sandd hebben ze medewerkers eens gevraagd: 'Wat kun jij nog meer?' Uit die poel worden mensen gekozen, bijvoorbeeld om een video te maken. Zo kan iedereen zichzelf ontwikkelen." Tjeerd vult aan: "Als medewerkers elke dag 1% meer kunnen dan de dag ervoor, dan blijven ze groeien. En dat is belangrijk."

De deelnemers wisselen ideeën uit met betrekking tot vitaal leiderschap

De deelnemers wisselen ideeën uit met betrekking tot vitaal leiderschap

Verandering van spijs doet eten: umami

Umami is Japans voor hartig en heeft de moderne keuken veranderd. Maar veranderingen mislukken wel eens. "Een slechte start is zonde. Een goede start betekent dat veel mogelijke problemen in de kiem worden gesmoord. En hoe eerder je medewerkers betrekt, hoe beter", geeft Tjeerd aan.

Alles draait om de beleving

Voor het boek van Tjeerd zijn geen chemicaliën gebruikt en de omslag is van hetzelfde materiaal als een koksbuis. "Alles draait om beleving, bij de klant en bij medewerkers. Leer jezelf bijvoorbeeld aan om te glimlachen, dan doen klanten nog een rondje door de winkel."

""

"Alles draait om beleving", aldus Tjeerd den Boer. De kaft van zijn boek is gemaakt van hetzelfde materiaal als een koksbuis.

Tegenslagen omdraaien: zuur is lekker

Tjeerd vertelt dat een goede sfeer heel belangrijk is bij De Librije omdat de dagen lang en intensief zijn. "Daarom kocht chef Jonnie een bal, zodat hij na de lunch met zijn medewerkers kan voetballen. Kijk niet naar wat niet kan, kijk naar wat er wél kan veranderen." Zoeken naar verbeteringen, dat is ook deze middag gebeurd. "Wat is jullie bijgebleven?" vraagt Tjeerd. Linda Bruil antwoordt meteen: "Vitaliteit als innovatie zien." "Ik vond het nuttig om met vakgenoten te sparren", vult Marieke Smit aan. "We weten allemaal waar het misgaat, maar hoe zorg je op een gezonde manier voor succes? Het is goed om het daar samen over te kunnen hebben!"

Eerdere sessies behandelden onder andere de thema’s Minder managen, meer eigen regie en Talentontwikkeling.

Ontwikkeling

'Maar zo doen we het al jaren', is nooit een excuus. Hebben jullie zicht op wat er er goed of fout gaat? En wat doen mensen als ze zien dat er iets beter kan? Krijgen ze de ruimte om zich uit te spreken tegen vastgeroeste processen?

Ik wil de gratis CultuurKaarten

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met onze auteur

schrijvende hand

Gastblogger

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • e-mail

Volg ons op LinkedIn

Laat je inspireren en praat mee over actuele onderwerpen.

Naar LinkedIn